زبان عمومی دکتری و ارشد

جهانشاهی - یوسف زاده

چگونه برای زبان در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر و آی تی آماده شویم؟

راه مطالعه برای کنکور ارشد کامپیوتر

احتمالاً این سوال برای شما نیز پیش آمده است که چه منابعی برای درس زبان در کنکور ارشد کامپیوتر نیاز است؟ چه برنامه‌ای شما را به نتیجه و درصد مطلوب می رساند؟ روزانه چند ساعت به مطالعه زبان باید اختصاص داد؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

تعداد تست‌های زبان عمومی و تخصصی به چه صورت است؟

در کنکور کارشناسی ارشد، شما با ۱۰ تست واژگان، ۵ تست گرامر و سه متن تخصصی پنج‌تسته روبرو خواهیم بود. در مجموع شما ۳۰ تست خواهید داشت.

آیا میتوان تمرکز را فقط بر یک بخش گذاشت؟ مثلاً صرفا تست‌های گرامر را زد یا تخصصی را؟

غیر از یادآوری این جمله معروف که «همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در یک سبد گذاشت.»، باید خاطر نشان شویم که عناصر زبان در هم پیچیده هستند. برای زدن تست درک مطلب، شما باید جملات را درک کنید. برای درک جملات، باید تک تک کلمات را بشناسید (یا حداقل بتوانید معنی تعداد محدودی را حدس بزنید) و نهایتا برای ترجمه صحیح باید گرامر را بدانید. پس شما نمیتوانید تست گرامر را پاسخ دهید در حالیکه لغات را یاد نگرفته‌اید. نمیتوان تست درک مطلب تخصصی زد در حالیکه نود درصد لغات عمومی هستند و گرامر برای ترجمه حیاتی است. نمیتوان تست واژگان زد اما لغات دشوار داخل گزینه‌ها را حفظ بود و صورت سوال را ترجمه نکرد! پس تعبیر ما این است. اگر واژگان به مثابه آجر باشند و واژگان ملات، ساختمان شما حکم جمله را دارد. هیچ جمله ای (ساختمانی) صرفا با قرارگیری تصادفی لغات و عدم رعایت گرامر (بدون ملات) شکل نمیگیرد. پس برای ترجمه صحیح نیاز به دانش خوب واژگان و گرامر همزمان است.

منابع مناسب برای درس زبان عمومی و تخصصی کنکور ارشد کامپیوتر چیست؟

همیشه توصیه ما این است که زبان تخصصی پس از تسلط منطقی بر زبان عمومی شروع شود. لذا منبع تخصصی می‌تواند بعد از تسلط به منبع عمومی تهیه و مطالعه شود. احتمالاً زیاد شنیدید که ۵۰۴، تافل و یا ۱۱۰۰ منبع کنکور ارشد است و سایت سنجش این‌ها را به عنوان منبع معرفی کرده. قبل از هرچیزی باید بدانید که سازمان سنجش، منبع خاصی برای درس زبان عمومی عنوان نکرده است. برای درک اینکه این کتاب‌های عمومی منبع کنکور کارشناسی ارشد نبوده و نیستند، حتماً مطلب زیر را مطالعه فرمایید:

بهترین کتاب زبان کنکور ارشد چیست؟

بهترین منبع لغات کنکور کارشناسی ارشد چه کتابی است؟

در این فایل صوتی هم چرایی نادرست بودن معرفی این منابع را توضیح دادیم:

دانلود فایل بالا

پس با این اوصاف چه منبعی مناسب است:

برای یادگیری واژگان: جلد اول زبان عمومی زیر ذره‌بین – چاپ نگاه دانش (این کتاب بیش از ۴۰ بار در ۱۰ سال اخیر چاپ شده و اکنون ویرایش هشتم آن است. هر ویرایش، میزان تطابق آن با کنکور بیشتر شده و لغات کم اهمیت آن حذف شده‌اند تا به کتابی ختم شود با داشتن جامعترین لیست لغات، به همراه مثال ترجمه شده برای هر لغت، تلفظ لغات، نقش واژه‌ها، هم آیی واژه ها، تیک ایت، تلفظ صوتی لغات و ذکر اهمیت و تعداد تکرار هر واژه. این کتاب مناسب‌ترین گزینه یادگیری است که برنامه رایگان مطالعاتی دارد و تست‌های هفتگی آن شما را تا آزمون، بارها و بارها می‌سنجد.)

برای یادگیری و تست‌زنی گرامر: جلد دوم زبان عمومی زیر ذره‌‎بین – چاپ نگاه دانش (این کتاب هم پنج با ویرایش شده و مطمئن‌‎ترین منبع ۱۰ سال اخیر کنکور ارشد کلیه رشته‌هاست. نه تنها طی ۱۰۰ صفحه و به زبان ساده گرامر را توضیح می‌دهد که تست‌های گرامر تمامی رشته‌ها را از سال ۸۶ تا ۱۴۰۰ به صورت تشریحی پاسخ داده است. با خواندن آن هم ترجمه شما قوی شده و هم قادر به پاسخگویی به تستهای گرامر هستید.)

✅ برای تست زنی واژگان: جلد سوم زبان عمومی زیر ذره‌بین – چاپ نگاه دانش (این کتاب، پاسخ تمام تستهای واژگان ارشد کلیه رشته ها و دکتری کلیه رشته ها را از سال ۸۶ تا ۱۴۰۰ گردآوری کرده است. بیش از ۱۰۰۰ تست واژگان با پاسخ تشریحی و ترجمه گزینه و مترادف آنها، شما را از پاسخگویی به ۹ یا تمامی ۱۰ تست واژگان، مطمئن خواهید کرد.)

ویژه زبان تخصصی مهندسی کامپیوتر: برای زبان تخصصی کتابی تهیه کنید که این ویژگی‌ها را داشته باشد: – پاسخ تشریحی درک مطلب رشته کامپیوتر را حداقل در ۱۰ سال اخیر داشته باشد. – ترجیحا تستهای تالیفی نیز داشته باشد. – توضیح برخی لغات تخصصی در کتاب هم به آن اعتبار بیشتری می بخشد. بین منابع موجود، منبعی که پاسخ کنکورش کامل‌تر، ترجمه‌ش روان‌تر، مطالبش به‌روزتر (پاسخ تا ۱۴۰۰ تکمیل باشد) و نکات اضافه تر تست زنی درک مطلب را داشت گزینه مطلوب شماست. این منبع هر سال بر حسب اینکه کدام کتاب ویرایش میکند و به روز میشود تغییر میکند پس تمام گزینه های موجود را بررسی کنید. میتوانید در کامنت‌ها منبع مطلوب خود را معرفی کنید.

چه برنامه ای برای کنکور توصیه میکنید؟

توصیه ما عمل به برنامه مطالعه رایگان زبان عمومی و تخصصی است. این برنامه از صفر (مرور لغات پایه و گرامر دبیرستان) شروع کرده و با زبان تخصصی به اتمام میرسد.

برنامه در کانال تلگرام زیر آرشیو شده است.

 t.me/GeneralEnglishPlan/1

نکته بسیار مهم: از مطلب اول باید خوند و بدون رد کردن هیچ مطلبی، مطلب به مطلب به پایین بیایید. این کانال به شما می گوید هر هفته از چه صفحاتی از چه منبعی بخوانید و در پایان هفته از آن مطالب آزمون برگزار میکند.

چه چیزهایی در برنامه گنجانده شده است:

✅ منابع مطالعاتی که باید بخوانید
✅ جزوات زبان پایه که به رایگان قابل دانلود هستند.
✅ برنامه هفتگی رایگان که هر شنبه قرار میگیرد و هر جمعه هم آزمون رایگان از آن هفته برگزار میشود.
✅ فایلهای صوتی اساتید و راهنمایی های مرتب در طول مسیر
✅ برنامه هم شامل واژگان، هم گرامر و هم درک مطلب است.

ممکنه برنامه ما از شما جلوتر باشد. شما نباید تلاش کنید تا به ما برسید. باید فاصله خود را با ما حفظ کنید. فایل های صوتی زیر این موضوع رو توضیح دادیم:

توضیحات صوتی مطالعه با برنامه بالا

فایل صوتی بالا: من از برنامه تون عقب هستم، چی کار کنم؟ میتونم زود زود بخونم برسم؟ اصلا میشه با این وضع رتبه و درصد خوبی آورد؟

بعد از گوش دادن به فایل صوتی، برگردید و از مطلب یک که پین شده مطلب به مطلب خوانده و به آن عمل کنید.

اگر مایلید میتونید نظر صدها نفر که از سطح زبان صفر با برنامه و منابع زیر دره بین مطالعه کردند را در آدرس زیر مشاهده کرده و انرژی بگیرید:

t.me/GeneralEnglishFeedback

چه میزان باید به مطالعه زبان در روز اختصاص داد؟

این امر بستگی به برنامه زمان بندی شما دارد. همچنین بستگی به سطح زبان شما پیش از شروع مطالعه. تقریبا روزانه یک تا دو ساعت (بسته به سطح زبان شما) برای مطالعه به شیوه برنامه بالا نیاز است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top