جهانشاهی - یوسف زاده
1) پاسخ سوالات گرامر و واژگان صبح چهارشنبه
2) پاسخ سوالات گرامر و واژگان صبح پنجشنبه
3) پاسخ سوالات گرامر و واژگان صبح جمعه
پاسخهای تشریحی که در ادامه می آیند شامل کلیه رشتههای زیر است:
حسابداری، مجموعه مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، معماری، مهندسی برق، مجموعه مدیریت اجرایی، مجموعه برنامهریزی منطقهای، شهری و مدیریت شهری، طراحی شهری، شیمی، مهندسی شیمی، فیزیک، مشاوره، علوم تربیتی، مهندسی مکانیک، مهندسی کشاورزی، تاریخ، فیزیک، ریاضی، مهندسی معدن، هنرهای نمایشی و سینما، مجموعه الهیات، آمار، علوم زمین، مهندسی صنایع غذایی. مجموعه علوم کامپیوتر، مجموعه زیستشناسی، مدیریت نساجی، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی هوافضا، مدیریت کشاورزی، مجموعه هنرهای ساخت و معماری، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، مددکاری اجتماعی، زبان شناسی، مدیریت جهانگردی، ایرانشناسی، محیط زیست، فتونیک، مهندسی نفت، سنجش از راه دور، مهندسی نقشه برداری، مهندسی مواد و متالورژی، علوم اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، علوم جغرافیایی، علوم اقتصادی، تربیت بدنی، علوم سیاسی، هنرهای تصویری، هنرهای نمایشی، الهیات
اگر مایلید کلیه سوالات این گروه رو به صورت PDF و با پاسخ کاملاً تشریحی دانلود کنین، بر روی این لینک کلیک کنین.
شماره درس و صفحهای که جلوی هر واژه ذکر میشود، به کتاب زبان زیر ذرهبین جلد 1، منبع اصلی واژگان کنکور ارشد و دکتری اشاره دارد.
پاسخ به 8/9 تست از 10 تست وازگان برای کسی که زیر ذرهبین خونده باشه نباید سخت بوده باشه اصلا.
1- Growing older and more decrepit appeared to be an ………………. and necessary part of being human.
1) inevitable 2) intangible 3) unforeseeable 4) unsentimental
1. گزینه «1» صحیح است.
«به نظر میرسید که پا به سن گذاشتن (سن و سال دار شدن) و سالخورده تر شدن بخش اجتنابناپذیر و ضروری انسان بودن است.»
1) inevitable روز 8، صفحه 65؛ ناگزیر و اجتناب ناپذیر
2) intangible روز 49، صفحه 199؛ ناملموس
3) unforeseeable غیر قابل پیشبینی. دقیق بر اساس ریشهشناسی کتاب زبان زیر ذره بین. un منفی ساز، fore به معنای از پیش، see دیدن، و able قابل.
4) unsentimental روز 13، صفحه 81؛ غیراحساسی
2- I really don’t think I’d have the ………………. to finish a marathon!
1) concern 2) candor 3) endurance 4) autonomy
2. گزینه «3» صحیح است.
«من واقعاً فک نمیکنم که استقامتی (تاب و توانی) برای پایان دادن به یه ماراتن رو داشته باشم.»
1) concern روز 92، صفحه 341؛ دغدغه و نگرانی
2) candor رک و صادق
3) endurance روز 19، صفحه 100؛ تاب و توان
4) autonomy روز 18، صفحه 97؛ استقلال، خودگردانی، خودمختاری
3- Her marriage started to improve once her husband finally ………………. he had an anger problem and began to take counseling.
1) identified 2) emerged 3) hesitated 4) acknowledged
3. گزینه «4» صحیح است.
«ازدواج او شروع کرد به بهبود یافتن درست زمانی که شوهرش نهایتا پذیرفت (اقرار و اذعان کرد) که او مشکل عصبی بودن داشت و شروع به مشاوره گرفتن نمود.»
1) identify روز 5، صفحه 54؛ شناسایی کردن، مشخص و تعیین کردن
2) emerge روز 33، صفحه 142؛ ظاهر شدن، پدیدار شدن، آشکار شدن
3) hesitate روز 48، صفحه 193؛ درنگ کردن، مکث کردن، تردید داشتن
4) acknowledge روز 17، صفحه 95؛ تایید کردن؛ تصدیق کردن. از پیشبینیهای زبان زیر ذرهبین با صفر تکرار
4- Society is an independent system that ………………. widespread cooperation to function.
1) proceeds 2) requires 3) fascinates 4) conveys
4. گزینه «2» صحیح است.
«جامعه سیستمی مستقل است که برای کار کردن به همکاری گستردهای نیاز دارد.»
1) proceed روز 20، صفحه 103؛ ادامه دادن، شروع کردن، به پیش رفتن
2) require روز 45، صفحه 182؛ نیاز داشتن، نیازمند بودن (حتی لغت دبیرستانی هست واقعا!)
3) fascinate روز 90، صفحه 334؛ جذب کردن، جلبِ توجه کردن
4) convey روز 11، صفحه 74؛ انتقال دادن، بیان کردن
5-Our blue planet is a ………………. . Life depends on water, yet in its natural form, the water in the oceans will not sustain us because we cannot drink salt water.
1) refuge 2) remedy 3) paradox 4) vacillation
5. گزینه «3» صحیح است.
«سیاره آبی ما یک پارادوکس (تناقص) است. زندگی به آب وابسته است، هرچند آب اقیانوسها، به شکل طبیعیاش، ما را حفظ نخواهد کرد چراکه ما نمیتوانیم آب شور بنوشیم.»
1) refuge روز 81، صفحه 304؛ پناهگاه، مامن
2) remedy روز 15، صفحه 84؛ درمان، راه علاج
3) paradox روز 100، صفحه 367؛ پارادوکس، تناقض
4) vacillation روز 48، صفحه 193؛ تردید، نوسان
6- I thought I was buying a/an ………………. native Indian carving, but discovered later that it was machine-made.
1) genuine 2) definitive 3) secretive 4) artificial
6. گزینه «1» صحیح است.
«من فکر میکردم که من دارم یک کنده کاری (حکاکی) آمریکاییهای بومی اصل را میخرم، اما بعداً فهمیدم که آن ساخت دستگاه است (دستساز نیست).»
1) genuine اصل؛ این لغت در مثالهای کتاب آمده است. مثلا مثال لغت confirm در صفحه 196. همچنین در جزوه 100 واژه پرتکرار ارشد، برای واژه شماره 3، به عنوان مثال آوردهایم.
2) definitive روز 60، صفحه 235؛ قاطع، صریح
3) secretive روز 102، صفحه 375؛ مرموز؛ مخفیانه و سری
4) artificial روز 33، صفحه 143؛ مصنوعی، تصنعی، ساختگی
7- The entrepreneur had a well-deserved reputation for ………………., having accurately anticipated many changes unforeseen by established business leaders.
1) modesty 2) hindsight 3) prescience 4) extroversion
7. گزینه «3» صحیح است.
«این کارآفرین شهرت شایستهای برای دوراندیشی (پیشگویی، از پیش دانایی) داشت، {بدلیلِ} بهدقت پیشبینی کردن بسیاری از تغییرات پیشبینی نشده توسط رهبران کسب و کار جاافتاده.»
1) modesty روز 106، صفحه 386؛ فروتنی، تواضع
2) hindsight درک اما پس از وقوع چیزی
3) prescience دور اندیشی، از پیش دانایی؛ پیشوند pre به معنای قبل و ریشه science به معنای دانش در کتاب بودند و میتوانستید حدس بزنین.
4) extroversion روز 41، صفحه 172؛ برونگرایی؛ extrovert متضاد introvert است. در صفحه 23 و ریشهشناسی هم توضیح دادیم.
8- Studies of longevity among turtles are sometimes ………………. by the fact that the subjects live so long that researchers retire before the studies can be completed.
1) stabilized 2) hampered 3) diversified 4) verified
8. گزینه «2» صحیح است.
«مطالعات پیرامون طول عمرِ لاکپشتها بعضاً مختل میشود (به مشکل برمیخورد)، به دلیل این واقعیت که آنها انقدر عمر میکنند که محققان قبل از اینکه مطالعاتشان کامل شود بازنشسته میشوند.»
1) stabilize روز 3، صفحه 49؛ ثابت و محکم کردن، تثبیت شدن
2) hamper روز 16، صفحه 91؛ مختل کردن، به دشواری انداختن، مانع شدن
3) diversify روز 50، صفحه 200؛ تنوع بخشیدن
4) verify روز 49، صفحه 196؛ تأیید کردن، اثبات کردن، تصدیق کردن
9- Kevlar is a ………………. new material which is used for everything from airplane wings, to bullet-proof vests, to hockey sticks.
1) prescriptive 2) versatile 3) dormant 4) derivative
9. گزینه «2» صحیح است.
«کِولار ماده همه فن حریف جدیدی است که برای همه چیز از بالهای هواپیما گرفته تا جلیقههای ضد گلوله تا چوبهای هاکی استفاده میشود.»
1) prescriptive روز 53، صفحه 212؛ تجویزی
2) versatile روز 11، صفحه 75؛ تطبیق پذیر، همه فن حریف، همه کاره
3) dormant روز 86، صفحه 320؛ خـُفته، غیرفعال، نهفته و ساکن
4) derivative روز 114، صفحه 412؛ کپی و اقتباسی بدون ایده جدید
10- If exploitation of the planet’s resources continues as at present, then the lifestyle we currently enjoy ………………. the risk of causing significant damage to the world.
1) proposes 2) puts 3) shapes 4) runs
10. گزینه «4» صحیح است.
«اگر بهرهبرداری از منابع سیاره {زمین} همانند هماکنون ادامه یابد، درنتیجه سبک زندگیای که ما در حالحاضر از آن لذت میبریم خطر آسیب قابلتوجهی به جهان را به همراه خواهد داشت.»
1) propose روز 8، صفحه 67؛ پیشنهاد دادن
2) put قرار دادن (لغت دبیرستانی)
3) shape شکل دادن (لغت دبیرستانی)
4) run حرکت کردن؛ به همراه داشتن، سبب شدن (لغت دبیرستانی
* این تست، دشوارترین تست این گروه بود چراکه از اصطلاح run the risk of doing something سوال میکرد! انتظار اینکه دانشجویان این اصطلاح را شنیده باشند، خوشبینانه است. بنابراین دشوارترین تست این گروه، از دید ما همین تست با گزینههای دبیرستانیاش است.
به جز تست شماره 12 که بیشتر ترجمهای بود تا گرامری، سایر تستهای گرامر با کتاب زبان زیر ذرهبین و ویدئوهای ما قابل پاسخ بودند. آزمون به نسبت استانداردی بود (به جز همون تست حفظی).
Scientists and philosophers have been grappling with the relationship between language and thought for centuries. There have always been (11) ——— that our picture of the universe depends on our native tongue. Since the 1960s, however, (12) ——— the ascent of thinkers like Noam Chomsky, and a host of cognitive scientists, (13) ——— that linguistic differences don’t really matter, (14) ——— language is a universal human trait, and that our ability to talk to one another owes more to our shared genetics (15) ——— . But now the pendulum is beginning to swing the other way as psychologists re-examine the question.
11- 1) that they argue 2) those who argue
s 3) an argument by those 4) arguing those who
12- 1) with 2) for 3) by 4) in
13- 1) whose consensus 2) who has the consensus
s 3) the consensus has been 4) is the consensus
14- 1) a 2) the 3) what 4) that
15- 1) and our cultures vary 2) than to our varying cultures
s 3) than our cultures that vary 4) as to our varying cultures
دانشمندان و فیلسوفان برای قرنها با {سوال/موضوع} ارتباط بین زبان و فکر (اندیشه) کلنجار میروند. همیشه کسانی بودهاند که بحث میکنند که تصویرمان از جهان به زبان مادریمان وابسته است. هرچند، از دهه 1960، با ظهور (ازدیاد) متفکرانی مثل نوام چامسکی و انبوهی از دانشمندان علوم شناختی، اتفاق نظر بر این بوده که تفاوتهای زبانی حقیقتاً اهمیتی ندارند، اینکه زبان یک مشخصه انسانی همگانی است، و اینکه توانایی ما برای صحبت کردن با یکدگر بیشتر مدیون ژنتیک مشترک ماست تا {مدیونِ} فرهنگهای مختلفمان. اما حالا پاندول دارد شروع به حرکت به سمت دیگری میکند (اوضاع کاملا عوض میشود) همچنانکه روانشناسان این پرسش را بازنگری میکنند.
جوابهای کاملتر در ویرایش بعدی جلد 2 زبان زیر ذرهبین خواهند آمد. جواب اولیه به شرح زیر است.
11. گزینه «2» صحیح است.
گزینه 2 پاسخ صحیحه که هم بالانس جمله رو حفظ میکنه و هم اینکه از موصول who به درستی استفاده میکنه و بعدش مستقیم فعل میاره. گزینه 1 حشو، گزینه 3 عدم تطابق تعدادی، ترجمه نادرست و کارکرد حشودار that و نهایتا گزینه 4 به دلیل استفاده نادرست از موصول who نادرست هستند.
12. گزینه «1» صحیح است.
این تست از اصطلاحات است. حرف اضافه with در معنای درست در کنار ascent قرار گرفته و تنها گزینه منطقی سوال هست، هرچند تست استانداردی محسوب نمیشود چرا که نیاز به دانستن معنی ascent داشتید.
13. گزینه «3» صحیح است.
با توجه به نداشتن فاعل از ابتدای جمله تا این بخش، نیاز به فاعل داریم و تنها گزینه ای که فاعل رو فراهم میکنه، گزینه 3 هست. سایر گزینه ها یا بالانس رو بر هم میزنن (گزینه 1 و 2) یا فاعل گم شده رو تامین نمیکنن (گزینه 4).
14. گزینه «4» صحیح است.
زیباترین تست این مجموعه که بارها روش توی ویدئوهای آموزشی مون تاکید کردیم. لیست کردن با that. اگه کلاسهای ما رو هم نبودید، به پاسخ تست 13 گروه دوم کنکور ارشد 1397 رجوع کنین که عین همین تست رو داشتیم و به تفصیل جواب دادیم. در اینجا that هیچ مشکلی با کاما نداره چون شرح مشکل رو در کتاب و کلاس دقیق گفتیم.
15. گزینه «2» صحیح است.
اینجا قیاس داریم. قیاس با than صورت میگیره. پس یا گزینه 2 و یا 3 رو باید زد. از اون سمت گزینه 2 با آوردن to، ساختار موازی هم رعایت کرده. گزینه 3 جز این اشکال، حضور بدون توجیهی برای that هم داره.
پاسخ به 9 الی 10 تست از 10 تست وازگان برای کسی که زیر ذرهبین خونده باشه نباید سخت بوده باشه.
1- The rising death toll is ………………. largely to the growing number of elderly people, who are especially vulnerable to the flu.
1) converted 2) transferred 3) attributed 4) debilitated
1. گزینه «3» صحیح است.
«افزایش نرخ مرگ و میر عمدتاً به تعداد فزاینده افراد مسن نسبت داده میشود، کسانی که به طور خاص در برابر آنفولانزا آسیبپذیر هستند.»
1) convert روز 27، صفحه 125؛ تبدیل کردن، تغییر دادن
2) transfer روز 11، صفحه 74؛ انتقال دادن، تحویل دادن، واگذار نمودن
3) attribute روز 6، صفحه 58؛ نسبت دادن
4) debilitate روز 86، صفحه 322؛ تضعیف کردن، ناتوان کردن (لغت صفر تکرار و پیشبینی زبان زیر ذرهبین)
2. گزینه «4» صحیح است.
«این زوج نهایتاً پس از پرداخت نکردن اجاره به مدت شش ماه توسط صاحبخانه از خانه بیرون انداخته شدند.»
1) elicit روز 41، صفحه 170؛ بیرون کشیدن و استخراج نمودن، به دست آوردن
2) evacuate روز 46، صفحه 188؛ پاکسازی و تخلیه نمودن مکان
3) extend روز 25، صفحه 120؛ بسط دادن، بزرگ کردن؛ تمدید کردن
4) evict؛ از خانه بیرون انداختن، مجبور کردن کسی به تخلیه خانه
* هرچند گزینه 2 به نظر نزدیک میرسه اما گزینه 4 جواب بهتریه. گزینه 4 با پیشوند e به معنای out دقیقاً برای همین شرایط استفاده میشه.
3. گزینه «1» صحیح است.
«ما مشتریان متنوعی در برنامه زبانیمان داریم، دانشجویانی از آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی.»
1) diverse روز 50، صفحه 200؛ متمایز، گوناگون، متنوع
2) haphazard روز 9، صفحه 69؛ تصادفی، اتفاقی، بدون برنامه
3) complex روز 66، صفحه 256؛ پیچیده، مرکب
4) symmetrical روز 102، صفحه 373؛ متقارن، متوازن
4. گزینه «3» صحیح است.
«هرچند، این احتمال که این دشمنانی بهرغم رقابت دیرینه و نفرت متقابل، مانند دوست رفتار کنند، قریبالوقوع است (محتمل است).»
1) advocacy روز 21، صفحه 107؛ دفاع، وکالت (دادگاه)، حمایت
2) justification روز 74، صفحه 281؛ توجیه
3) rivalry روز 38، صفحه 161؛ رقابت
4) inclination روز 13، صفحه 80؛ تمایل، رغبت، خم (کردن)
5. گزینه «2» صحیح است.
«بحث در مورد اینکه بیگانگان (آدم فضاییها) وجود دارند را نمیتوان {بهعنوان} حقیقتی غیرقابلانکار تلقی کرد چراکه ما هنوز بایستی مدرکی مبتنی بر وجودشان مشاهده کنیم.»
1) insensitive روز 86، صفحه 321؛ غیر حساس
2) incontrovertible؛ مسلم و غیرقابل بحث، انکارناپذیر (این لغت در آزمون رایگان 42 آورده شده بود و در مثال stubborn صفحه 352 کتاب)
3) unintelligible روز 109، صفحه ؛ غیرقابل درک، غیرقابل فهم
4) unforeseeable؛ غیرقابلپیشبینی؛ دقیق بر اساس ریشهشناسی کتاب زبان زیر ذره بین. un منفی ساز، fore به معنای از پیش، see دیدن، و able قابل.
6. گزینه «1» صحیح است.
«دخترها میخواستن میز رو بچینن اما اونا بیشتر یه مانع (دست و پاگیر) بودن تا کمک.»
1) hindrance روز 16، صفحه 89؛ مانع، سد
2) pretension روز 33، صفحه 143؛ وانمود، تظاهر
3) compliment روز 40، صفحه 167؛ تعریف، درود، تکریم
4) thrill روز 80، صفحه 301؛ هیجان، شادی و خوشی
7. گزینه «4» صحیح است.
«دولت در نظر دارد تا با دادستان کل مشورت کند که آیا تصویب چنین قانونی نقض (مغایر با) قانون اساسی است {و یا خیر}.»
1) rationalization روز 74، صفحه 282؛ دلیلتراشی، توجیه
2) caprice روز 79، صفحه 299؛ هوسبازی، هوس، حالی به حالی بودن
3) provenance؛ منشأ، مبدأ
4) breach روز 112، صفحه 407؛ نقض، تخلف و تجاوز
8. گزینه «2» صحیح است.
«زمانی فردی مزاح میکرد که انسان بیشتر حوادث را به گردن سرنوشت میاندازد، اما هنگامیکه در زمین گلف با یک حرکت توپ را به سوراخ میاندازد، مسئولیت فردی بیشتری احساس میکند {دلیل آن را خودش میداند}.»
1) verdict روز 21، صفحه 107؛ رأی هیئتمنصفه، حکم دادگاه
2) fate؛ سرنوشت، تقدیر (مترادف destiny صفحه 156)
3) legality روز 22، صفحه 111؛ قانونی بودن
4) charge؛ مسئولیت، اتهام؛ آزمون رایگان 33 و بارها در مثالهای درس 21
9. گزینه «3» صحیح است.
«دادگاه فروپاشید هنگامیکه مشخص شد که شاهد اصلی برای پیگرد قانونی، معتبر (موثق) نبود.»
1) singular (لغت دبیرستانی هم ریشه single)؛ مفرد
2) conjectural؛ فرضی، حدسی (جزوه رایگان مرور 100 واژه پرتکرار ارشد)
3) credible روز 17، صفحه 95؛ قابلقبول، معتبر، موثق
4) subjective؛ نسبی، متغیر بر اساس نظر فردی
10. گزینه «2» صحیح است.
«تعداد در حال افزایش زندانیان اقلیت (مثلاً سیاهپوست) در زندان تنها به تداوم (همیشگی شدن) این کلیشه دامن میزند که اعضای گروههای اقلیت افراد بدی هستند.»
1) downplay؛ کماهمیت جلوه دادن
2) perpetuate روز 3، صفحه 48؛ دائمی ساختن، همیشگی نمودن (بخصوص چیز بد)
3) overlook روز 12، صفحه 78؛ نادیده گرفتن، چشمپوشی کردن
4) belie؛ افترا بستن؛ جور دیگری وانمود کردن (در دل خودش lie «دروغ گفتن» را دارد)
تمام تستهای گرامر با کتاب زبان زیر ذرهبین و ویدئوهای ما قابل پاسخ بودند. آزمون کاملاً استاندارد بود.
* پاسخ مفصلتر در ویرایش بعدی جلد دوم زبان زیر ذرهبین. کسانی که ویدئوهای آموزش گرامر ما رو تهیهکرده بودن، میبایست با خیال راحت به سؤالات پاسخ داده باشن.
11. گزینه «2» صحیح است.
خیلی ساده و روتین هست این تست. that و مصدر با to رو بعد از کاما انتخاب نمیکنیم و گزینه 3 با آوردن فعل بدون ربطدهنده، بالانس رو به هم میزنه. گزینه 2 حاصل تلفیق دو جمله است.
12. گزینه «1» صحیح است.
بعد از when یا باید فاعل و فعل بیاد و یا شکل تلفیقشده آن (ing معلومی و P.P. مجهولی). گزینه 3 مصدر با to است و گزینه 4 هم حرفاضافه است و هیچکدام از این دو گزینه، ساختار توضیح داده شده رو ندارن. گزینه 1 ساختار صحیحی داره چراکه حاصل تلفیق عبارات زمانی در حالت معلوم هست. گزینه 2 نادرسته چون evaluate یه فعل متعدی هست. بعدش در حال معلوم نیاز به مفعول داریم اما مفعولی نمیبینیم. ضمن اینکه زمان جملات حال هست و آوردن گذشته هم توجیهی نداره.
13. گزینه «3» صحیح است.
جمله فعل داره و آوردن فعل دوم بدون ربطدهنده بالانس رو به هم میزنه (رد گزینه 1 و 4). گزینه 2 هم نادرسته چون بیان علت نداریم و شکل مجهولی که آورده، نیازی به اسم (مفعول) بعد از خودش نداره. گزینه 3 درسته که گروه اسمی greenhouse gas emissions رو میسازه.
14. گزینه «4» صحیح است.
با توجه به than در ادامه، اینجا باید از علائم قیاس (er/less/more) استفاده کنیم. از اونجایی که GHG قابلشمارشه و s جمع گرفته، شمارنده قابلشمارش few که بهش er اضافه شده و شکل قیاس هم داره، کاملاً صحیح خواهد بود. ما نیازی به of بعدش نداریم و ساختار as … as هم توجیهی نداره.
15. گزینه «1» صحیح است.
اینجا بعد از that ما حتماً فعل میخوایم و هیچ فعلی هم نیومده تا انتهای جمله. گزینه 2 مصدره و فعل نیست، گزینه 3 اسمه، گزینه 4 فعل میاره اما یه that اضافی هم میاره!! پس گزینه 1 فقط درسته که فعل گذشته ساده است و زمانش هم با فعل قبلی (found) تطابق داره.
پاسخ به 9 تست از 10 تست وازگان برای کسی که زیر ذرهبین خونده باشه کاملاً انتظار میره.
1. گزینه «1» صحیح است.
«لطفاً دستورالعملهای صریح را برای نظافتچی بگذارید تا او بداند چهکاری میبایست انجام شود.»
1) explicit روز 60، صفحه 235؛ صریح، سرراست، واضح
2) authentic روز 18، صفحه 97؛ معتبر، اصیل
3) restless (دبیرستان + ریشهشناسی)؛ بیقرار، مضطرب. rest با پسوند منفیساز less
4) cursory روز 12، صفحه 79؛ سرسری، (نگاه/کار و عملِ) باعجله و بیدقت
2. گزینه «2» صحیح است.
«این جزایر نامشان از تصاویر مقدسی که دریانوردان اولیه اروپایی بر روی آنها یافتند، مشتق میشوند.»
1) illustrate روز 80، صفحه 300؛ توضیح دادن، روشن ساختن، نمایش دادن
2) derive روز 9، صفحه 69؛ مشتق شدن، ناشی شدن؛ به دست آوردن
3) grasp روز 90، صفحه 336؛ چنگ زدن، گرفتن (مطلب یا چیزی)، به دست آوردن
4) infer روز 23، صفحه 113؛ استنباط و استنتاج کردن، برداشت کردن
3. گزینه «2» صحیح است.
«پرسیدیو در مجاورتِ کاملِ بسیاری از جاذبههای ناحیه، منجمله آکواریوم معروف، ذخیرهگاه گیاهشناسی اس اف بی مورس و زمین گلف اسپانیایی اقامتگاهِ بِی است.»
1) relevance روز 47، صفحه 190؛ ارتباط، پیوستگی، انسجام
2) proximity روز 4، صفحه 51؛ مجاورت، نزدیکی (ازلحاظ زمان و مسافت)
3) accord روز 18، صفحه 98؛ توافقنامه؛ مطابقت
4) observation (دبیرستان؛ آزمون رایگان 44)؛ مشاهده، ملاحظه
4. گزینه «3» صحیح است.
«این سیستم که برای سالیان متوالی معتبر تلقی میشد، تحت انتقاد شدید از جانب اقتصاددانان بعدی قرار گرفته است، و شاید اغراق نباشد که بگوییم در حال حاضر بیشتر یک دلبستگی (علاقه صرفاً) تاریخی است.»
1) feeble روز 86، صفحه 321؛ نحیف، کمزور، ناکافی، بیفایده
2) transient روز 3، صفحه 49؛ زودگذر، ناپایدار، موقتی
3) vigorous روز 44، صفحه 180؛ قوی، شدید، نیرومند
4) shaky (دبیرستان. همریشه shake)؛ لرزان
5. گزینه «1» صحیح است.
«هرچند نورمن میتوانست روایت خواهرش را تصدیق کند، اما از انجام این کار سر باز زد چراکه از دستش عصبانی بود.»
1) corroborate روز 113، صفحه 409؛ تصدیق کردن، صحه گذاشتن، تقویت کردن
2) testify روز 49، صفحه 197؛ تأیید و تصدیق نمودن، شهادت دادن
3) fulfill روز 101، صفحه 370؛ دست یافتن، نائل شدن، از عهده برآمدن
4) retain روز 19، صفحه 99؛ نگهداشتن، حفظ کردن، به خاطر سپردن
* یه فرق لطیف در کارکرد گزینه 1 و 2 وجود داره. corroborate بیشتر در تأیید صحبت کسی استفاده میشه درحالیکه testify در شهادت صحت رویدادی (بهویژه در دادگاه) استفاده میشه. به همین دلیل گزینه 1 گزینه بهتریه. ضمن اینکه testify معمولاً مفعول حرفاضافه میگیره و مفعولش با to، for یا against به جمله باید اضافه شه. اگر گزینه 2 testify to بود، میشد بیشتر بهش فکر کرد. در کتاب هم زیر حرفاضافهش خط کشیدیم.
6. گزینه «4» صحیح است. سوال دشوار این گروه
«هنگامیکه او برای چای خوردن، ساکت، عبوس و با صورت اشکآلود آمد، همه وانمود کردند که متوجه چیزی نشدند.»
1) facetious؛ لوس، بیمزه
2) showy؛ خوش زرقوبرق
3) mercurial؛ دمدمیمزاج، متغیر
4) morose؛ عبوس و بدخلق، ناراحت
7. گزینه «3» صحیح است.
«ازآنجاییکه رنگ همچنانکه از آب رد میشود، جذب میگردد، هرچه شما در عمق بیشتری باشید، احتمال بیشتری خواهد داشت که شما متوجه کاهش وضوحِ رنگهای قرمز، نارنجی و زرد شوید.»
1) intensification روز 25، صفحه 119؛ تشدید، افزایش شدت، فزونی
2) deception روز 96، صفحه 355؛ فریب، اغوا
3) reduction (دبیرستان، همریشه reduce)؛ کاهش
4) competition روز 55، صفحه 220؛ رقابت، مسابقه
* گزینه 1 رو باید گرامری بذارید کنار چون قبلش a داریم اما با حرف صدادار i شروع شده.
8. گزینه «4» صحیح است.
«همچنان که دانش آموزان بحثوجدل میکردند، معلم سعی داشت تا با تهدید به حبس {در مدرسه} آنها را وادار به سکوت کند.»
1) impose روز 30، صفحه 132؛ تحمیل کردن، اجبار کردن
2) condemn روز 21، صفحه 106؛ محکوم کردن، مجازات کردن
3) condense روز 82، صفحه 307؛ مایع شدن، میعان کردن؛ کوتاه و فشرده کردن
4) coerce روز 30، صفحه 133؛ مجبور کردن، فشار آوردن
* گزینه 1 و گزینه 4 هر دو در درس 30 کتاب معرفی شدند. برای هر دو زیر حرفاضافهشون خط کشیدیم. حرفاضافه into مخصوص coerce و حرفاضافه on مخصوص impose هست. پس این شما و گزینه درست بر اساس حرفاضافهای که در ادامه آمده.
9. گزینه «2» صحیح است.
«معلمانی که کارتونها و کتابهای کُمیک (طنز) را برای مهارتهای سوادآموزی دانشآموزان مخرّب میدانند، اغلب از زمان کلاس برای تمسخر این رسانهها استفاده میکنند.»
1) pertinent روز 69، صفحه 267؛ وابسته، مرتبط
2) harmful روز 39، صفحه 164؛ زیانآور، مخرب، مضر
3) conducive روز 102، صفحه 375؛ تسهیلگر، مناسب، مساعد
4) indispensable روز 87، صفحه 324؛ ضروری، لازم و مهم، واجب و حیاتی
* گزینه 2 رو بهطور خاص باز زیر حرفاضافه toی اون در کتاب خط کشیده بودیم.
10. گزینه «2» صحیح است.
«نمک نهتنها به دلیل خواصش بهعنوان چاشنی و نگهدارنده، بلکه به دلیل اینکه برای سلامت انسانها و حیوانات ضروری است، باارزش است.»
1) variance روز 50، صفحه 200؛ واریانس، اختلاف
2) property روز 54، صفحه 215؛ مشخصه، ویژگی، خاصیت
3) predictor روز 31، صفحه 137؛ پیشگو، طالعبین
4) temptation روز 96، صفحه 356؛ وسوسه، اغوا شدن
تمام تستهای گرامر با کتاب زبان زیر ذرهبین و ویدئوهای ما قابل پاسخ بودند. آزمون کاملاً استاندارد بود.
بامزگی جایی در محل کار ندارد (مناسب سرِ کار نیست) و بهراحتی میتواند لطمات سنگینی به شغلی که در حال شکوفایی است وارد کند. البته خندیدن در زندگی ضروری است. هرچند اگر شما در محل کار جوک میگویید و تیکههای کنایهآمیز (شوخیهای نیشدار) میزنید، شما نهایتاً توسط دیگران جدی گرفته نخواهید شد. شما بهعنوان فردی به نظر خواهید رسید که وقتی را تلف میکند که میشد {از آن}به شکل بهتری برای بحث در مورد پروژهای یا موضوعی استفاده کرد. علاوه بر آن، بسیاری از افراد دارای ذهن مشارکتی زمان برای تجزیهوتحلیل نظراتی با معانی مستور را ندارند – آنها آنچه را که شما میگویید بهعنوان امر قطعی (مطلق) و بهعنوان تمثال دقیقی از حرفهای بودن شما در محل کار در نظر میگیرند.
* بدلیل کپی شدن پاسخهای ما توسط استادنماها، پاسخ تشریحیتر در ویرایش بعدی جلد دوم زبان زیر ذرهبین داده خواهد شد.
11. گزینه «1» صحیح است.
این تست از حرفاضافه است. تست حفظی است و خیلی استاندارد محسوب نمیشه. wreak havoc اصطلاحی است که میتواند مستقل استفاده شود و یا اگر بخواهیم بعد از wreak مفعولی بیاوریم، با حرفاضافه on میآید.
12. گزینه «3» صحیح است.
ازونجایی که فعل crack بعد از if اومده، اگه بخوایم فعل دومی رو بیاریم، باید با حرف ربط بیاد. گزینه 3 با حرف ربط and هم بالانس رو حفظ کرده و هم ساختار موازی رو. گزینه 1 غلطه چون which بعد از خودش حشو داره. گزینه 2 برای بیان علت میاد که اینجا بیان علت نداریم و ساختار مجهولیش هم با اسم بعدی جور نیست. گزینه 4 هم then ربطدهنده نیست و قیده و بالانس رو به هم میزنه.
13. گزینه «4» صحیح است.
بعد از take نمیتونیم صفت بیاریم چون فعل ربطی نیست (رد گزینه 1 و 2). بعد از be هم که فعل ربطیه، نمیتونیم قید بیاریم (رد گزینه 3). پس گزینه 4 درسته که بعد از take قید میاره و فعل مجهول رو با حرفاضافه by تکمیل میکنه.
14. گزینه «3» صحیح است.
تمام گزینهها فعل بیارن اما کدوم درسته؟ گزینه 1 میگه از فاعل مشترک که you هست فاکتور گرفتیم اما you نمیتونه فاعل could better be spent باشه. بعد از when نیاز به فاعل داریم و بعدش مستقیماً فعل خالی نمیاد (رد گزینه 2). گزینه 4 هم بعد از that با آوردن it حشو ایجاد کرده.
15. گزینه «2» صحیح است.
این تست ما and داریم بعد از جای خالی و بارها بر ساختار موازی اجباری در دو سمتش تأکید کردیم. بعد از and ما as رو داریم اما قبلش اثری از حرفاضافهای نیست. پس تنها گزینه 2 میتونه درست باشه که حرفاضافه as رو میاره و ساختار موازی رو برقرار میکنه.
سلام استاد وقت بخیر
چرا وقتی میخام پاسخنامه کنکور ارشد ۱۴۰۱ رو دانلود کنم، میزنم روی لینک دانلود نمیشه؟ مشکلش چیه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
سلام
توی تلگرام هست. باید فیلترشکن داشته باشید.
سلام.سوالات عمومی خود رشته زبان رو هم تحلیل میکنید؟
سلام
خیر. خود رشته زبان رو تحلیل نمیکنیم چون سوالاتش در کتابهامون نیستند.
سلام
پاسخ کل سوالات رو چرا نمیگذارید ؟ شما که میتونید و دسترسی دارید، خب چرا فقط ۱۵تای اول ؟
سلام
دوست عزیز. بیش از ۱۰۰ رشته مختلف هست. زبان عمومی رشته ها یکسانه. اما زبان تخصصی شون متفاوته. ۱۰۰ * ۱۵ = ۱۵۰۰ تست. شما میرسید جواب بدین؟ نمیفهمم لحن طلبکارانه شما رو.
سلام سئوالات درک مطلب یعنی ۱۵ به بعد چرا نیست؟
سلام
درک مطلب هر رشته متفاوت هست و زبان تخصصی محسوب میشه. برای همین با توجه به تعداد بسیار زیاد رشته ها، پاسخ اون بخش رو نمیرسیم قرار بدیم. عرفاً سنجش ۳ روز بعد از آزمون کلید رو منتشر میکنه.
سوالات ما این شکلی نبود من گنکور روانشناسی دادم ولی زبان عمومیش این سوالات نبود
سلام حضور شما
رشته روانشناسی کلا زبان تخصصی هست و زبان عمومی نداره. رشته حقوق و روانشناسی زبان عمومی ندارند.
سلام ،آیا این تست ها برای کنکور مدیریت کسب و کار(mba)هم بوده؟
سلام
خیر. سایر رشته ها جز ام بی ای
ام بی ای چون توی کتابمون نیست، قرار نمیدیم معمولا