زبان عمومی دکتری و ارشد

جهانشاهی - یوسف زاده

پاسخ سوالات متداول دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

در این مطلب قصد داریم مهمترین سوالات دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکتری را پاسخ دهیم. شما می توانید سوالات خود را در مورد نحوه مطالعه زبان عمومی و همچنین در مورد چهار جلدی زبان عمومی زیر ذره بین در انتهای این مطلب بیان نمایید.

به تمامی نظرات رسیده در پایین این صفحه در اسرع وقت پاسخ داده می شود.


نحوه مطالعه و تحلیل سوالات زبان عمومی دکتری و ارشد

سبک و تعداد سوالات زبان عمومی ارشد چگونه است؟

سوالات زبان عمومی کنکور ارشد، مشتمل بر 30 سوال برای هر رشته و گرایش می باشد. این 30 سوال به دو گروه 15 سوالی تقسیم می شود: زبان عمومی و زبان تخصصی.

  • سوال 1 تا 10 سوالات زبان عمومی و مرتبط با مبحث واژگان است.
  • سوال 11 تا 15 سوالات زبان عمومی و از بخش گرامر آن است. این بخش از سوالات در قالب کلوزتست مطرح می شود.
  • سوال 16 تا 30 سوال زبان تخصصی هر رشته است. معمولا در این بخش، داوطلبان با سه متن تخصصی روبرو هستند که از آنها سوالات تخصصی رشته مورد نظر پرسیده می شود. گاها دیده شده که یکی از این متنها حذف شده و به جای آن 5 تک سوال تخصصی پرسیده می شود. (یعنی با دو حالت روبرو هستیم: 3 متن تخصصی و هر متن 5 سوال؛ یا دو متن تخصصی هر متن 5 سوال به همراه 5 سوال جای خالی)

برای پاسخ به سوالات 1 تا 15 خواندن جلد 1 تا 3 کتاب زبان عمومی زیر ذره بین کفایت می کند. (جلد اول و سوم برای سوال 1 تا 10 و جلد دوم برای سوال 11 تا 15 طراحی شده است.) همچنین برای پاسخگویی به سوالات تخصصی رشته خود، لازم است علاوه بر دانش مطلوب در زمینه رشته خود، با تکنیکهای پاسخگویی به متن آشنا باشید. در جلد سوم زبان زیر ذره‌بین، این تکنیکها در کتاب ذکر شده است. شما با خواندن همان سه جلد و بدون مطالعه زبان تخصصی به طور متوسط می توانید به درصد 60 در زبان عمومی و تخصصی کنکور دست یابید. برای درصد بالاتر نیاز است تا متنهای زبان تخصصی رشته خود را طی 11 سال اخیر کنکور، پاسخ دهید.

سبک و تعداد سوالات زبان عمومی دکتری چگونه است؟

در کنکور دکتری، خبری از سوالات زبان تخصصی نیست و تمام 30 تست، سوالات زبان عمومی هستند. تقسیم بندی سوالات کمی متفاوت از کنکور ارشد است:

  • سوال 1 تا 8 سوالات گرامری است. این سوالات در قالب تک جمله مطرح می‌شود.
  • سوال 9 تا 20 سوالات واژگان است.
  • سوال 21 تا 30 سوالات درک مطلب است. متن درک مطلب، آکادمیک است اما تخصصی نیست. شما با دو متن روبرو خواهید بود که از هر کدام 5 تست مطرح می‌شود.

برای پاسخ به کلیه سوالات فقط خواندن دو منبع کفایت است: جلد اول زبان زیر ذره بین و کتاب زبان دکتری زیر ذره بین. جلد اول برای تسلط و عمق یادگیری بهتر واژگان است اما خواندن آن اختیاری است. کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین شامل گرامر، درک مطلب، واژگان، تستهای تالیفی، تستهای مبحثی و نهایتا تستهای کنکور دکتری سال 90 تا 97 است. بنابراین یک کتاب همه منظوره است که نه تنها برای کنکور دکتری که برای آزمون زبانی که پس از آن خواهید داشت، مفید خواهد بود.

کدام منابع بیشتر مورد تاکید طراحان کنکور دکتری و ارشد است؟

معمولا طراحان زبان عمومی، بر روی منبع خاصی نظر ندارند. سوالات از طیف گسترده ای از منابع مطرح می شود. به همین جهت اصلا نمی توان منبع خاصی را برای سوالات در نظر گرفت. برای اولین بار در سری کتابهای زبان عمومی زیر ذره بین منبع هر سوال ذکر شده است. سعی شده تا تمامی مثالهای انتهای کتاب و سوالات تالیفی از همان منابع مطرح شوند تا بتوانند راهگشای شما باشند. اما پراکندگی منبع بسیار زیاد است. شما قادر خواهید بود تا روند کنکور را از مطالعه این مجموعه کتب درک کنید که خود کمک بزرگی است. منابع متفاوت اند اما روند کاملا یکسان است. فلذا جهت مشاهده لغات پرتکرار کنکور سالهای اخیر به جلد اول کتاب زبان عمومی زیر ذره بین و برای گرامر به جلد دوم زبان زیر ذره بین یا کتاب زبان دکتری زیر ذره بین مراجعه کنید. تکنیک درک مطلب برای ارشد در جلد 3 و برای دکتری در کتاب زبان دکتری زیر ذره بین ذکر شده است.

منبع دقیق زبان عمومی برای کنکور ارشد و دکتری چیست؟

  • منبع کنکور زبان عمومی ارشد

جلد 1 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش عمیق و حرفه‌ای واژگان

جلد 2 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ آموزش و تست گرامر کنکور ارشد

جلد 3 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ مجموعه تست واژگان کنکور ارشد و دکتری

کتاب زبان تخصصی؛ بر حسب رشته این کتاب متفاوت است. کتابی تهیه کنید که پاسخ تشریحی زبان تخصصی 11 سال اخیر رشته‌تون رو داشته باشه.

  • منبع کنکور زبان عمومی دکتری

جلد 1 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش عمیق و حرفه‌ای واژگان

کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش و تست گرامر، آموزش و تست درک مطلب، واژگان و تست واژگان، آزمونهای تالیفی، و نهایتا پاسخ کنکور دکتری سال 1390 تا 1397

آیا مطالعه کتابهای 504 و لغات ضروری تافل برای کنکور کافی است؟

بر مبنای سوالات سالهای اخیر، می توان گفت که مطالعه کتابهای 504 و تافل تنها به بخش کوچکی از نیاز شما برای کنکور ارشد پاسخ خواهد داد.

هر دوی این کتابها، کتابهای بسیار خوبی هستند و از نظر زبانی سطح بسیار خوبی دارند اما نمی توان آنها را برای کنکور جامع دانست، بدین معنی که پس از مطالعه هردوی آنها حتی هنوز به نیمه راه نرسیده اید و مطالب زیادی هستند که می بایست مطالعه نمایید. هر دوی این کتابها در سایت برای دانلود قرار داده شده اند.

تکنیک مطالعه به روش tick eight یا 8 تیک اصلاح شده چگونه است؟

هشت تیک یا تیک ایت

تیک ایت گاج

تکنیک تیک‌ایت، به نقل از سایت انتشارات گاج، تکنیکی است که بر مبنای تکرار لغات در ذهن عمل می‌کند. این تکنیک یکی از روش‌های به‌خاطرسپاری لغات در ذهن است.

ما تکنیک را براساس تجربه و اطلاعات رسیده از سوی دانشجویان، به‌گونه‌ای اصلاح نموده‌ایم که شانس فراموشی آن به حداقل برسد. و اما این تکنیک، چگونه است؟

بر اساس تجربه چندین ساله مولفین، 2600 لغت در طی 112 روز تقسیم‌بندی شده‌اند. هر روز شامل 15 تا 35 لغت است. سادگی و دشواری یادگیری روزها تقریباً برابرند و متوسط تعداد لغات در هر روز 24 عدد می‌باشد.

در زیر هر یک از واژگان دروس، 3+8 خانه مربع شکل وجود دارد. شما برای یادگیری واژگان، در روز اول تمامی واژه‌های درس 1 (روز یکم) را به دقت می‌خوانید. این مطالعه شامل خواندن مثال، ترجمه مثال و فکرکردن به هر واژه است. با توجه به عمق اولین دور مطالعه، برای این مرور، حتما یک تیک در نظر بگیرید. در روز دوم، این تکنیک برای روز‌های اول و دوم اعمال می‌شود؛ به اینصورت که اینبار صرفا واژه‌های درس اول را مجددا مرور می‌کنید و اگر معانی فارسی آن را بلد بودید، تیک زده و در غیراینصورت ضربدر می‌زنید و برای درس دوم، چون اولین دور از مطالعه آن است، با عمق به همراه مثال و مترادف خوانده و تیک می‌زنید. در روز سوم برای دروس روزهای اول، دوم و سوم و به همین ترتیب در روز هشتم، برای دروس مربوط به روزهای اول تا هشتم همین کار انجام می‌شود. یعنی 8 روز پشت سر هم باید لغات یک درس را نگاه بیندازید. اگر لغتی 8 تیک خورد، از این مرحله عبور کرده است اما اگر برفرض لغتی 2 ضربدر و 6 تیک داشت، باید روزهای متوالی بعدی نیز آن لغت خوانده شود تا به 8 تیک برسد. (یادتان نرود بالای هر درس تاریخ اولین روز مطالعه آن را بنویسید). این عمل مرتباً برای هشت روز اخیر انجام می‌شود. بدین معنی که در روز نهم این تکنیک برای صفحات روزهای دوم تا نهم (به همراه لغات کمتر از 8تیک‌خورده) و در روز دهم، برای دروس روزهای سوم تا دهم (به همراه لغات کمتر از 8تیک‌خورده) و … انجام می‌گیرد و یکی‌یکی درس‌ها و لغات از گردونه دشوار 8 تیکِ آغازین عبور می‌کنند.

اما حکایت تیک 9، 10 و 11 چیست؟

ما طبق بازخورد از دانشجویان به این نتیجه رسیده‌ایم که 8 تیک در 8 روز پشت‌سرهم برای یادگیری بلندمدت کافی نیست. تکنیک 11 تیک را با کمک 60 دانشجوی داوطلب پیاده‌سازی نموده و نتایج فوق‌العاده‌ای پس از آزمایش حاصل شد. اما این تکنیک چگونه است؟ برای این کار، کافی است شما در روز 15 ام، روز 30 ام و روز 60 ام تیک‌های 9، 10 و 11 را بزنید. یعنی علاوه بر 8 روز آغازین، سه مرور دیگر با فواصل گفته شده داشته باشید. منظور از روز 15، 15 روز بعد از تاریخ نوشته شده بالای هر درس است (چه لغاتی که 8 تیک را سریع خوردند و چه لغاتی که تیک کمتری خوردند). این موضوع به‌شدت بر روی یادگیری اثر مثبت خواهد گذاشت.

فایل صوتی زیر به شما دقیق این تکینک را شرح خواهد داد:

توضیح صوتی طریقه استفاده از تیک ایت اصلاح شده

فایل صوتی را برای درک بهتر طریقه استفاده از تیک ایت اصلاح شده گوش کنید.

دانلود فایل

تکنیک مطالعه به روش لایتنر چگونه است؟

جعبه لایتنر

جعبه لایتنر

جعبه لایتنر یک قوطی در باز است که از پنج قسمت تشکیل می شود.

عرض قسمت های مختلف به ترتیب ۱۵,۸,۴,۲,۱ واحد است. این جعبه را می توانید خودتان با مقوا، جعبه یا قوطی های پودر لباسشویی ، کفش و… درست کنید، یا اینکه از بازار تهیه نمائید.

این روش را می توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی،فارسی و یا هر فرمول یا مطالب درسی فراری که می خواهید به خاطر بسپارید به کار گیرید.

هر موضوع یادگرفتنی را روی یک برگ کاغذ(فیش) بنویسید. دقت کنید که روی هر فیش تنها یک موضوع یادگرفتنی نوشته شود. یعنی لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن را در روی دیگر برگه می نویسید.

مراحل کار با لایتنر:

۱. روز اول: تعدادی از برگه ها را تکمیل می کنید و پس از اینکه هر دو روی برگه را یکی دو بار مرور کردید، برگه ها را در خانه اول جعبه قرار دهید. می توانید هر روز، ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه آماده نمائید.شاید در بعضی روزها هم برگه ای تهیه نکنید.

۲. روز دوم: ابتدا برگه هایی را که دیروز تهیه کرده بودید از خانه اول بردارید.سؤالات را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب ها را به خاطر بیاورید. آنهایی را که بلد نبودید، مجدداً در خانه اول قرار دهید و آنهایی را که بلد بودید، به خانه دوم منتقل کنید. پشت این برگه های خانه دوم یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.

در پایان، برگه هایی را که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

۳. روز سوم: به برگه های خانه دوم دست نمی زنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه های خانه اول شروع می کنید و برگه هایی را که جواب سؤالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل می نمائید و در پشت کاغذ رنگی قرار می دهید تا این برگه ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشود. برگه هایی که پاسخشان را بلد نیستید به همراه برگه های جدیدی که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

۴. روز چهارم:

الف) ابتدا از خانه دوم شروع کنید، زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن روز قبل تکمیل شده است. ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را برمی دارید.(یعنی برگه هایی که جلو کاغذ رنگی قرار دارند) سؤالات روی این برگه ها را مطالعه می کنید و اگر جواب درست دادید برگه ها را در داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار می دهید و پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا فاصله گذاری مشخص شود. ضمناً برگه های باقی مانده در خانه دوم را جلوتر می برید و کاغذ رنگی را در پشت این برگه ها می گذارید.

ب) سپس به خانه اول برگردید و برگه های آن را بردارید و آنهایی را که بلد هستید در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار دهید.

ج) برگه هایی که پاسخ آنها را بلد نیستید و همچنین برگه های جدیدی را که تهیه کرده اید در خانه اول می گذارید.

۵. خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنید تا این قسمت تکمیل شود.البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی می گذارید تا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود.

۶. خانه چهارم جای هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز پس از ورود اولین برگه ها، این قسمت تکمیل می شود. یعنی اگر شما در کارتان وقفه ای نیندازید سی روز طول خواهد کشید تا هر پنج قسمت جعبه لایتنر تکمیل شود. توجه دارید که بین هر دو گروه برگه یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا برگه های مربوط به روزهای مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند.از روز سی و یکم به تدریج برگه ها از داخل جعبه خارج می شوند و شما می توانید این برگه ها را بایگانی نمائید. زیرا پس از پنج بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان های متفاوت، می توانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد.

به این ترتیب شما با روشی که شبیه بازی انفرادی است، در اوقات فراغت می توانید با کمترین میزان اتلاف وقت آنچه را که یادگیری اش برایتان مشکل تر است بیشتر تکرار کنید و زودتر و برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را که زودتر یاد می گیرید فقط با پنج بار تکرار برای همیشه فرا بگیرید.

نکته مهم: در هر مرحله که به سؤال یک برگه نتوانستید جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید.

آیا خواندن معنی و لغت فارسی به تنهایی کافی است؟

خواندن معنی و لغات فارسی به تنهایی نمی تواند کمک شایانی به شما کند. حتما می بایست کاربرد لغت در جمله را نیز مدنظر قرار دهید. بسیاری از لغات معنی خود را در جمله به شما نشان خواهند داد. باید بیاموزید که معنی لغات را در قالب جمله حدس بزنید.

خواندن متون زبان بهترین راه افزایش دامنه لغات است. اینکه شما یک دیکشنری انگلیسی به فارسی متحرک باشید! نمی تواند به بسیاری از نیازهای زبانی شما پاسخ دهد. باید بتوانید ساختار جمله را درک کنید، معنای لغات را در کاربردهای مختلفشان شناسایی کنید و در نهایت بهترین معنا را برای جمله برگزینید.

پس حتما علاوه بر معنی فارسی، از مثالهایی که لغات مورد نظر را در بر دارند، بهره ببرید. جلد اول زیر ذره بین بر این مبنا، علاوه بر معنای فارسی، 5000 مثال ترجمه شده از هر لغت ذکر نموده است که در این نوع، اولین کتاب کنکور دکتری و ارشد به شمار می آید. گرچه بعدها کتابهایی از این ایده رونویسی کرده‌اند.

روند مطالعه برای زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری چگونه باید باشد؟

برای مطالعه زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد حتما می بایست بر حسب سطح زبانی خود، تصمیم منحصر به فرد اتخاذ نمایید.

بدین منظور می بایست در نظر بگیرید که دامنه لغات شما تا چد حد وسیع است؟ آشنایی شما با ساختار جمله تا چه اندازه است؟ درک شما از معنای جملات و متون به چه میزان است؟

فایل صوتی زیر بصورت دقیق به شما خواهد گرفت که روند صحیح مطالعه باید چگونه باشد:

چطور و از کجا برای زبان کنکور دکتری شروع کنم؟

دانلود فایل صوتی بالا

چطور و از کجا برای زبان کنکور کارشناسی ارشد شروع کنم؟

دانلود فایل صوتی بالا

این لینکها نیز راهنمایی‌های بسیار خوبی برای مطالعه شما دارند:

آیا رفتن به کلاس کنکور برای زبان می تواند مفید باشد؟

بدون شک صرف حضور در کلاس نه تنها برای زبان بلکه برای سایر دروس نیز نمی تواند تضمین کننده موفقیت شما در کنکور باشد. بالطبع، اگر اننتخاب صحیحی برای کلاس داشته باشید، کلاس کمک حال شما در درک بهتر مفاهیم خواهد داشت.

چنانچه در کلاسی حاضر هستید، حتما و همزمان با کلاس پیش رفته و در روزهای حد فاصل بین جلسات کلاس به خواندن مباحث مطرح شده و افزایش دامنه لغات خود بپردازید. اگر به دلایلی همچون عدم تمکن مالی، عدم دسترسی به کلاسهای اساتید مطرح یا حضور در شهرستانها و عدم امکان رفت و آمد به تهران قادر به شرکت در کلاسها نیستید، می توانید با تکیه بر دانش کتابها به موفقیت کاملی دست پیدا کنید و یا از کلاسهای آنلاین و غیرحضوری کنکور ارشد استفاده نمایید.

در حقیقت کلاسها می توانند همانند کاتالیزور عمل کنند و راه شما را به شرط همراه شدن با کلاسها برای رسیدن به موفقیت کوتاه نمایند اما هرگز اینگونه نیست که بدون شرکت در کلاس نتوان به موفقیتی دست یافت.

در نهایت پاسخ پرسش بالا مثبت است. حتما کلاسها مفید هستند اما باز همه چیز به تلاش شما باز می گردد.

ما بدلیل اینکه در ایران نیستیم، صرفا کلاس آنلاین داریم که از تمام ایران قابل شرکت است؛ برنامه این کلاسها در لینک زیر آمده است:

کلاس زبان آنلاین زبان عمومی زیر ذره بین 

قیمت کلاس را پایین درنظر گرفته ایم که برای قشر وسیعی شرکت در کلاس مقدور باشد اما چون کار ما نویسندگی است و نه برگزاری کلاس، تعداد کلاسهای ما محدود است. برنامه کلاسها در لینک ذکر شده است و امکان برگزاری کلاس بیش از 10 بار در سال را به دلیل مشغله فراوان نداریم. همانطور که ذکر شد، در صورت عدم دسترسی یا عدم امکان حضور در کلاسها، نگران چیزی نباشید. موفقیت تنها با تلاش مداوم شما قابل دستیابی است و بسیاری از رتبه های برتر تنها به منابع اصلی و شرکت در آزمونهای آمادگی کنکور برای موفقیت اکتفا نموده اند.

برای زبان یک چیز ضامن موفقیت: تلاش خود فرد

می خواهم تستهای بیشتری علاوه بر کنکورهای سال گذشته بزنم. چه منبعی توصیه می نمایید؟

وبسایت زبان عمومی زیر ذره‌بین هرساله در زمان نزدیک به کنکور، تعدادی آزمون تالیفی برگزار می‌نماید. این آزمونها رایگان بوده و کمک به دانشجویان کنکوری خواهد بود. همچنین در صفحه پشتیبان کتابها،تستهای بیشتری آرشیو شده است که تنها برای دارندگان کتابهای زبان زیر ذره‌بین قابل دسترس است.

سایت زبان عمومی زیر ذره‌بین تعداد زیادی از منابع مناسب تست زنی در بخش دانلودها قرار داده شده که مطالعه آنها می تواند منابع جدیدی از تستهای کنکور پیش روی شما قرار دهد.

من زبانم خوب نیست، آیا بهتر نیست قید زبان را بزنم و بر روی سایر دروس تمرکز کنم؟

خیر، شما حتما یک روز در زندگی می بایست برای این مشکل چاره ای بیندیشید. پاسخ به نیاز زبانی شما، چه در مقطع دکتری، چه به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور و چه برای رسیدن به درجات عالی در کار الزامی است. بهتر است از فرصت کنکور بیشترین استفاده را نموده و با یک تیر دو نشان بزنید. زبان راه ارتباطی شما با سایر فرهنگهاست. چنانچه زبان شما تقویت شود، به سادگی قادر به کار با تکنولوژی های روز هستید و می توانید با سایر ملل و تمدن ها ارتباط برقرار کنید. پس یکبار برای همیشه با خود تعارف را کنار گذاشته و بر ترس بی مورد ندانستن زبان فایق آیید.

همچنین تاثیر درصد بالای زبان در کنکور بر کسی پوشیده نیست. میانگین کلی درصد زبان رتبه‌های برتر طی سالهای اخیر روند صعودی داشته و چنانچه بدنبال حضور در دانشگاههای خوب هستید، نیازمند درصد بالا در این درس خواهید بود. فایل صوتی زیر، توضیحات کاملی بر چرایی پاسخ به سوالات زبان خواهد داد:

❓چرا در کنکور باید به سوالات زبان پاسخ داد؟ چرا نباید از زبان برای یک عمر فرار کرد؟

دانلود فایل صوتی بالا

تکنیکهای پاسخگویی به متون تخصصی و سوالات درک مطلب چیست؟

جهت پاسخگویی به سوالات زبان تخصصی کنکور ارشد رشته خود می بایست با تکنیکها و راهکارهای پاسخگویی به سوالات درک مطلب آشنا باشید. در جلد سوم زبان عمومی زیر ذره بین و کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین، بر مبنای تستهای کنکور کلیه رشته ها، راهکارهایی بسیار عملی و ساده برای پاسخگویی آموزش داده شده است. گردآوری این تکنیک ها در قالب زبان عمومی دکتری و ارشد به گونه ای که برای کلیه رشته ها قابل استفاده باشد برای اولین بار صورت پذیرفته است. به امید اینکه برای شما مفید واقع گردد.

همچنین در ویدئوی زیر، استاد جهانشاهی طی 2 ساعت به شما به صورت رایگان این تکنیک‌ها را آموزش می‌دهد:


سوال پیرامون کتب زبان عمومی زیر ذره بین

جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین را از کجا شروع کنم؟

پاسخ به این سؤال بستگی به سطح زبان شما و زمانی که شروع به خواندن این کتاب می‌کنید دارد.

اگر واژگان دوران دبیرستان، به‌کل از ذهن شما رفته و مدت زمان زیادی است که واژه‌خوانی را رها نموده‌اید، حتماً در ابتدا مروری بر واژگان و گرامر دبیرستان نموده و سپس سراغ این جلد بیایید. پیش‌فرض این مجموعه بر این است که شما حداقل‌های دامنه واژگان و گرامر را در دبیرستان آموخته‌اید. (در سایت و کانال زبان زیر ذره‌بین، جزوه دبیرستان به رایگان قابل دانلود است.)

برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد توصیه می‌شود که مستقیماً با همین کتاب شروع کرده و به همین منبع اکتفا نمایند. اگر زمان اندکی در اختیار دارید (2 تا 3 ماه)، توصیه می‌کنیم واژه‌هایی که 2 یا تعداد بیشتری تکرار در کنکور دارند را مطالعه کنید.[1]

توجه: مطالعه بخش‌های تحت عنوانِ «آزمودن» در درون کتاب برای این داوطلبان اختیاری است.

توصیه ما برای داوطلبان کنکور دکتری این است که تمامی دروس را مطالعه کنند و تا حدودی بر مترادف‌ها نیز متمرکز شوند. درصورتی‌که مطالعه این کتاب را خیلی زود به اتمام رساندید و وقت کافی داشتید، منابع اضافی را از بخش دانلودهای سایت زبان عمومی زیر ذره‌بین به رایگان دانلود کرده و مطالعه نمایید. بدیهی است که پاسخ به تست‌های دکتری 7 سال اخیر نیز باید در برنامه شما گنجانده شود. (افرادی که وقت اندکی دارند (زیر 2 ماه)، واژه‌های با دوبار تکرار یا بیشتر را برطبق پاورقی شماره 1 مطالعه کنند.)

توجه: مطالعه بخش‌های تحت عنوانِ «آزمودن» در درون کتاب برای این داوطلبان اختیاری است.

به داوطلبان آزمون‌های بین‌المللی و داخلی توصیه می‌گردد که علاوه بر مطالعه این مجلد، حتماً تست‌های آزمون‌های قبلی را نیز مرور کنند. لغات این کتاب، تا حد بسیار مطلوبی کلیه نیازِ شما را برای پاسخگویی به سؤالات reading، speaking و writing رفع خواهد نمود.

توجه: مطالعه بخش «آزمودن» در داخل دروس برای داوطلبان آزمونهای بین المللی مثل TOEFL و IELTS توصیه می‌شود.

تکنیک پیشنهادی مرور لغات، «تیک‌ایت (Tick8) اصلاح‌شده» است. برای آشنایی با این تکنیک، حتماً مقدمه فصل سوم این جلد را مطالعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که تمرین و تست‌زنی، بخش حیاتی از موفقیت شما را شامل می‌شود. لذا از تست‌زنی و یادگیری و مرور داده‌های ذهنی غفلت ننمایید. این تکنیک شما را بی‌نیاز از هر نرم‌افزاری خواهد کرد.

[1]  منظور از تکرار واژه، شماره‌ای است که بصورت عددی یا ستاره جلوی هر واژه نوشته شده است. مثلا **1 یعنی یکبار تکرار در کنکور کارشناسی ارشد و دوبار تکرار در کنکور دکتری، در نتیجه مجموعا 3 بار تکرار که نشان‌دهنده اهمیت این واژه است.

آیا لغاتی که تعداد تکرار پایینی دارند، اولویت پایین تری دارند؟

هرگز بدین صورت نیست. لغات با تکرار پایین تا حدود زیادی هم ارزش با لغات با تکرار بالا هستند. این لغات پیش بینی ما از روند کنکور است و در سالهای گذشته از لغات با تعداد تکرار صفر نیز سوال مطرح شده است.  پس اگر زمان به مقدار کافی دارید از هیچ لغتی به راحتی نگذرید. تنها در صورتی که زمان اندکی دارید می توانید از برخی از این لغات صرف نظر نمایید.

برای هرکلمه چند معنی ذکر شده است. آیا باید تمامی معانی را حفظ کنم؟

در هر زبانی، کلمات غالبا بیش از یک معنی دارند. (مثلا شیر در زبان فارسی!)

در این میان برخی از معانی پرکاربردتر و برخی دیگر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. ما تنها کاربردی ترین معانی هر لغت را ذکر نموده ایم. پس کلیه معانی را حتما به خاطر سپارید.

نکته بسیار بسیار مهم: برخی لغات در ظاهر چند معنی دارند اما کلیه معانی آنها یکسان است. به این مثال دقت کنید:

justice در معانی عدالت، انصاف، صحت و درستی است. آیا عدالت چیزی جز انصاف است و رعایت صحت و درستی در کار به عدالت نمی انجامد؟

پس بدانید که تمامی این معانی یکسان هستند و نیاز نیست در حفظ کردن، کار را سخت نماییم! در هر جمله ممکن است یکی از کلمات بالا، بتواند به معنی کردن آن کمک کند اما هریک بیانی دیگر از آن لغت هستند و الزاما چیزی متفاوت و عجیب و غریب نیست! پس سخت نگیرید و در ظاهر کلمات قضاوت نکنید و نگویید باید برای هر کلمه 10 تا معنی حفظ کنم!!

به این مثالهای کلمه lend دقت کنید:

کلمه lend در صورت اصلی خود به معنای قرض دادن، وام دادن، اضافه کردن و دادن است. اما اینها در حقیقت یک کلمه هستند و تعابیر مختلفی از کلمه lend:

 The smile lent his face a certain boyish charm.

یعنی لبخند، به صورتش جذابیت پسرانه خاصی بخشید. یا جذابیت داد یا جذابیت اضافه کرد و افزود یا شاید اینجوری هم بشه در تعبیری شاعرانه تر گفت: جذابیت پسرانه خاصش را از لبخندش وام دارد!

پس سخت نگیرید و اکثر کلمات تعداد معانیشان اندک است و معمولا کلماتی که برای معانی ذکر شده در یک دایره اند.

البته در برخی موارد معانی دور هستند. برای settle داریم: حل و فصل کردن / ساکن و مقیم شدن.

مشخصا این دو معنا متفاوت از هم هستند و جمله مشخص خواهد کرد که settle در آنجا به چه معناست.

اندکی دیر برای خواندن زبان عمومی زیر ذره بین اقدام کرده ام! بهترین راه پیش روی من چیست؟

حتما نزدیک به زمان کنکور، کلمات با تکرار بالای 2 بار را نیز از بخش واژگان انتهای کتاب مطالعه نمایید تا درصد مطلوبی در انتظار شما باشد. تعداد این لغات حدود 800 واژه می باشد. فایل صوتی زیر، بخوبی به شما راه مطالعه سریع را نشان خواهد داد.

توصیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد که عقب هستند یا استرس دارن و میخوان لغتهای مهم و پرتکرار رو بخونن.

دانلود فایل صوتی بالا

توصیه برای دانشجویان دکتری که عقب هستند یا استرس دارن و میخوان لغتهای مهم و پرتکرار رو بخونن.

دانلود فایل صوتی بالا

آیا مهم است که سوالات رشته های دیگر را نیز پاسخ بدهم؟

بله حتما. شما نباید تنها به سوالات گروه و رشته خود پاسخ دهید. کتاب زبان عمومی زیر ذره بین، برای اولین بار سوالات کلیه رشته ها را گردآوری نموده و به آنها پاسخ کاملا تشریحی داده است.

اما فلسفه این کار در این است که شما باید در نظر داشته باشید، هر سال 6 نمونه (اخیرا 3 نمونه) تست زبان عمومی طراحی شده و به صورت تصادفی بین 6 گروه امتحانی صبح و عصر چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه تقسیم می شود. پس به طور مثال سوالات زبان عمومی کلیه دانشجویان صبح پنج شنبه از هر رشته ای که باشند یکسان است! همچنین این تقسیم شدن کاملا تصادفی است و سطح سوالات تقریبا برابر است و شانس اینکه سوالات عصر جمعه به دانشجویان صبح چهارشنبه برسد کاملا وجود دارد.

پس به تمام این 6 گروه سوال (در سالهای 87 به قبل، 7 گروه بوده است) به یک دید نگاه نمایید. این شانس بزرگی برای شماست که این تعداد نمونه سوال و تست را با پاسخ تشریحی یکجا در اختیار داشته باشید.

سؤاالت تمامی گروهها و تمامی نوبتهای آزمونی کامل همگن بوده و از مشابهت بسیاری برخوردارند. با پاسخگویی به سؤالات درخواهید یافت که برای مثال گزینه و کلمه‌ای که در سال مشخصی برای گروه مدیریت طرح شده بود، دو سال بعد مورد سؤال گروه مهندسی عمران بود. حتی در سالهایی بوده که کلمه‌ای خاص در تمام نوبت‌های آزمونی آن سال با معانی مختلف تکرار شده است. اینها اهمیت مطالعه سؤالات سایر گروهها را نشان میدهد و این مرور مکرر سبب ارتقای دامنه لغات شما برای پاسخگویی به سؤالات کنکور سالهای آتی خواهد بود. در کنکور دکتری نیز وضع به همین قرار است. یک نفر طراح، تمامی سوالات دو گروه آزمونی دکتری را طرح می‌کند پس برای درک دید طراح، باید به سوالات هر دو گروه آزمونی پاسخ داد.

آیا به جز جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین، برای واژگان لازم است کتاب دیگری بخوانم؟

به اعتقاد نویسندگان کتاب، خواندن این کتاب برای زبان عمومی کنکور ارشد و دکتری کاملا کافی است. در کنکور، زدن درصد بالای 80 کاری بسیار دشوار است. بدبن معنی که خواندن کتابی دیگر در این راستا برای افزایش دامنه لغات ریسک بالایی نسبت به زمان صرف شده خواهد داشت و خواندن یک منبع کفایت می کند. برای درصد بالا، پیش‌زمینه فرد و دانشی که از قبل دارد، کمک بیشتری خواهد کرد تا خواندن منابع معتدد و سردرگم شدن دانشجو.

این ریسک وجود دارد که به مطالعه چندین کتاب دیگر بپردازید اما درصد شما ارتقا نیابد، اما اگر روند کنکور تغییر محسوس یا عجیب و غریبی ننماید شما قادر هستید تا به طور متوسط حداقل 9 تست از 10 تست لغت را پاسخ دهید. ممکن است 3000 لغت دیگر از سایر منابع بخوانید و این 9 تست به 10 تست برسد اما ریسک این خواندن و صرف زمان، منطقی به نظر نمی رسد.

آیا لازم است تمام مترادفهای موجود در جلد اول را حفظ نمایم؟

پاسخ رو به دو دسته تقسیم میکنیم:

1. زمان کمی دارید و یا پیش زمینه زبان شما قوی نیست:

کلا مترادف نخونین. خیلی ساده و خلاصه گفتیم. از مترادف بگذرید. این بهترین تصمیم برای شما در این شرایط هست.

2. زمان زیادی دارید و یا پیش زمینه خوبی در زبان دارید:

تا جایی که توانسته ایم، سعی در آن شده است تا مترادف لغات یا کلماتی ساده باشند یا کلماتی که در کتاب تکرار شده اند؛ گرچه احتمالا برخی از لغات اندکی دشوارتر هستند. توصیه می شود در دور اول مطالعه تنها مترادف های ساده تر را حفظ نمایید و اگر زمان برای مرور بیشتر داشتید؛ به سراغ مترادف های دشوارتر روید.

در بخش زبان عمومی مستقیما از مترادفها سوال پرسیده نمی شود، اما به جهت آنکه یادگیری انگلیسی به زبان انگلیسی سرعت درک را افزایش می دهد، توصیه می شود از مترادفها به صورت کلی صرف نظر نکنید. در بخش زبان تخصصی تمامی رشته ها همواره سوالات مترداف (1 تا 3 سوال) وجود دارند که با دانش مترادفهای کتاب زبان عمومی زیر ذره بین قابل پاسخگویی است.

برای مثال، مترادفهای کلمه linger شامل wait, stay, remain هستند. هر سه این لغات بسیار ساده اند. نیاز نیست وقتی کسی از شما پرسید مترادف linger چیست، هر سه کلمه را فورا به او بگویید!! دانستن یکی از آنها نیز کافی است. گرچه اگر کسی از شما پرسید آیا stay و remain هم معنی هستند، مطمئنا به سرعت پاسخ می دهید: بلی… حال برای کلمه loom سه مترادف emerge, appear, soarرا داریم. شاید شما بگویید دو مترادف اولی ساده تر هستند و سومی دشوارتر. در دور اول مطالعه همان دو مترادف ساده را یاد بگیرید و در زمان مرور سراغ مطالعه سومین مترادف بروید. پیش از این سابقه داشته است که از مترادفهای موجود در کتاب، تست طرح شود اما تعداد این سوالات به نسبت انگشت شماره بوده است.

پس مترادفها را سخت نگیرید تا خواندن زبان برایتان ساده تر شود. هیچ وقت نیز از یادگیری زبان انگلیسی به زبان انگلیسی فرار نکنید و سعی داشته باشید حتما و فقط از دیکشنری های زبان اصلی استفاده کنید تا از لغت نامه های موجود فارسی.

آیا لغات را بر اساس ترتیبشان حفظ کرده‌ایم؟ چرا این مشکل رو داریم؟

هر لغتی رو که خوندین، یه کاغذ سفید کنار دستتون بذارید، بعد از اینکه معنیش رو درست گفتید، بدون نگاه مجدد بهش، سعی کنید لغت رو به انگلیسی روی کاغذ بنویسید، همینطور (ترجیحا با صدای بلند) تلفظش کنید. (لغتی که معنیش رو درست بگید، بتونید بنویسیدش و تلفظش رو صحیح بفهمید بدون شک تو ذهنتون باقی مونده) ؛ خدا رو شکر ویرایش جدید جلد 1 زبان زیر ذره بین تلفظ همه لغات کنکور ارشد و دکتری رو داره.

اگر یکی از اینها درست نبود، مثلا نتونستید لغت رو بنویسید یا تلفظش رو غلط گفتید، حق ندارید تیک بزنین. یعنی اون لغت رو ممکنه توی متن بعدا ببینید و خیلی ساده با لغت مشابهش اشتباه بگیرید. پس یه کاغذ به فرآیند یادگیری لغتتون اضافه کنید و دست به قلم شید. شدیدا تاثیر مثبتش رو حس خواهید کرد و شانس فراموشی کاملا کاهش پیدا می کنه. (اینجوری مطمئن هستید هرچیزی که تیک خورده، حقش بوده واقعا!)

فایل صوتی زیر، خیلی کامل‌تر بهتون میگه باید چی کار کنین:

من لغات رو حس میکنم بر اساس ترتیبشون حفظ شدم. چرا اینجوریه؟ چی کار کنم؟

بهتره بررسی کنیم چی کارا نکردین که این حس بهتون دست داده… فایل صوتی زیر رو از دست ندین.

دانلود فایل صوتی بالا

معنی تمام کلمات را می فهمم، اما نمی توانم جمله را ترجمه کنم! مشکل از کجاست؟

مشکل از عدم تسلط شما به گرامر است. شما قصد ساخت خانه ای دارید، آجر آن واژگان است، آیا بدون سیمان می‌توان این آجرها را تبدیل به خانه نمود؟ طبیعتا گرامر حکم سیمان را برای آجر دارد و منطق شکل گرفتن یک جمله به دانش گرامر وابسته است.

پس برای شما توصیه می شود اول گرامر را بخوانید و پس از تسلط به ساختار آن سراغ ترجمه بروید. این بدین دلیل است که شما هنوز صفت را از قید، اسم را از فعل و حروف ربط و اضافه را از هم تشخیص نمی دهید و بدون این درک قادر به ترجمه صحیح نخواهید بود.

من چاپ قدیم جلد 2 را دارم، آیا لازم است که حتما چاپ جدید را نیز تهیه کنم؟

اگر ویرایش سوم و یا چهارم را دارید، برای مطالعه کنکور ارشد کفایت است. اگر چاپهای قدیمی‌تر را دارید، تغییرات به حدی بوده است که خرید آخرین ویرایش کاملا منطقی است.

آیا خواندن جلد دوم برای گرامر کافیست؟

صد در صد. جلد دوم کتاب زبان عمومی زیر ذره بین، تنها کتاب گرامری است که بر مبنای پاسخگویی به کلوزتستهای کنکور ارشد طراحی شده است. سایر کتب زبان عمومی ارشد مبنای خود را آموزش زبان قرار داده اند یا به ذکر نکات بسنده کرده اند. ما در این کتاب سعی نموده ایم تا شما را با ساختار جمله آشنا کنیم و در روند جمله درگیر نماییم. این برای اولین بار است که ذره بینی بر روی تستهای گرامر قرار داده شده و موشکافانه گزینه های صحیح و غلط کنکور تحلیل شده است.

بدون شک تنها با خواندن این کتاب به سادگی قادر خواهید بود تا به حداقل 4 تست از 5 تست گرامر پاسخ دهید. خود شما با خواندن کتاب بر این موضوع صحه خواهید گذاشت. زمان یکساله صرف شده برای نگارش این جلد، گواهی بر این مدعاست.

آیا می توان به تلفظ لغات جلد اول کتاب دسترسی داشت؟

پاسخ شما مثبت است. زبان عمومی زیر ذره بین برای اولین بار در ایران، اقدام به انتشار فایل صوتی کتاب نموده است. ما به ازای تمامی لغات انتهای کتاب، فایل صوتی با صدای مولف تهیه نموده ایم و آنها را به رایگان در اختیار شما قرار داده ایم. برای دانلود این مجموعه فایل صوتی درس به درس، کافی است به صفحه پشتیبان کتاب مراجعه کنید که در داخل کتاب معرفی شده است.

آیا آمار دقیقی از تعداد تکرارهای کتاب دارید؟ مثلا چند لغت 2 بار در کنکور تکرار شده است؟

بر مبنای جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین که برای اولین بار در ایران، اقدام به انتشار لغات کنکور به همراه تعداد تکرار آن در 8 سال گذشته نموده است، اعداد دقیق زیر از نتایج تحلیل واژگان حاصل می شود:

657 لغت کتاب بدون تکرار هستند و پیش بینی می شود در کنکورهای آتی مطرح شوند. 929 لغت با یک بار تکرار، 287 لغت با دو بار تکرار، 122 لغت با سه بار تکرار، 60 لغت با چهار بار تکرار، 42 لغت با 5 بار تکرار و 56 لغت بیش از 5 بار در ادوار مختلف تکرار شده اند.

خواهشمند است در صورت استفاده از اعداد و ارقام بالا در سایر سایتها، حتما نام کتاب به عنوان مرجع تکرار ذکر گردد.

تعداد کامنتهای این صفحه بیش از 2700 عدد است. برای مشاهده کامنتهای قدیمی تر از دکمه کامنتهای قدیمی تر استفاده نمایید.


ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا با آخرین مطالب و آموزشهای رایگان آشنا شوید. 


Instagram-General-English-زبان-عمومی

2,874 کامنت برای پاسخ سوالات متداول دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

  1. hamed

    درود و خسته نباشید جناب جهانشاهی
    من میخوام یادگیری انگلیسی رو از پایه شروع کنم و وقتم هم زیاده عجله ای هم ندارم,در ضمن کلاس حضور رو هم خیلی علاقه ندارم برم حدود ۲ ماه رفتم اما رفت و آمد حداقل روزی ۳ ساعت وقتم رو میگرفت!قبلا تبلیغ چنیدن دوره مجازی آموزش رو دیدم اما متاسفانه نامشان در خاطرم نیست.اگر شما یک آموزش مجازی انگلیسی معتبر از پایه سراغ دارید که به طور کامل از پایه آموزش بده تا جایی که بعدش دیگه خودم بتونم بعد از این دوره به صورت خودآموز زبان رو بخونم بهم معرفی کنید.
    سپاس

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      من کلاسهای مجازی خاصی باهاش برخورد نداشتم. البته یکی از اساتید خوب خودم کلاس آنلاین یه مدت گذاشت اما نمی دونم ادامه دادند یا نه. استاد حامد اعلایی. البته می دونم سطح این کلاسها پایه ای نیست و پیشرفته تافل هست.
      من کلاس رو ترجیح میدم. اینکه زمانتون تلف می شه بهر حال بخش جدایی ناشدنی هر کلاسی (حتی کلاس دانشگاه) هست. از مسیر رفت و آمد هم میشه برای زبان استفاده کرد.
      سی دی ای که من فقط یه نگاه کردم و از پایه هم هست و در ظاهر خوب بود، سی دی های English today بود. اونم می تونید تهیه کنید.
      تو این آدرس فایلهاش هست. زبان اصلی هست و البته خیلی پایه ایه. به نظرم اصلا دنبال سی دی های فارسی نرید…
      اما اگه درگیر کنکورید به نظرم وقت گذاشتن برای سایر مهارتها می تونه بیفته بعد از کنکورتون.
      موفق باشید.

  2. فریبا

    سلام استاد…
    وقتتون بخیر.
    بابت تلفظ ها که تو سایت گذاشتین ممنون خیلی مفید بود.
    یه سوال داشتم :
    من هنوز تخصصی رو شروع نکردم. اصلا نمیدونم چجوری باید بخونم؟ یه جزوه از استاد شایان دارم که ۱۳ تا درس داره… اولش تعدادی واژه اس بعد یه متن و تعدادی سوال تستی… اونو بخونم ؟ یا فقط برم تستای سال قبل ُ بزنم؟ تست های سالهای قبل ُ ندارم اما. از کجا میتونم تهیه کنم؟؟؟
    تشکر فراوان واسه وقتی که برای ما کنکوری ها میزارید. ان شاالله با رتبه های خوبی که میاریم جبران میکنیم.:)

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      کتاب مهندس شایان رو اگه تهیه کنید، علاوه بر همون ۱۳ درس که ترجمه هم براشون ارائه شده، ۲۴ سری تست تالیفی ۱۵ تایی و پاسخ ۸ سال زبان تخصصی صنایع و سیستم هم توش موجوده.
      کامل ترین منبع که کاملا کفایت هست برای زبان تخصصی رشته شما همون هست.
      به امید موفقیت تمامی دانشجویان.

  3. farshad

    دوباره سلام
    واقعا ممنون که سریع جواب دادین
    من خودم کتاباتونو خریدم و اونا را تبلیغ میکنم.
    چندتا سوال دیگه داشتم.من الان در کنار زبان کنکورم یک برنامه جدا برای زبان دارم.فعلا قصدم فقط این که زبان یاد بگیرم برا این که بتونم متون علمی و عمومی را بفهمم چون از متن خوندن خوشم مییاد و speaking و listening برام مهم نیست پس نیازی به کلاس زبان ندارم.الان هم کتابای grammar\vocab in useو درک مطلب (active) سطح بندی شده دارم و دیکشنری لانگمن و … را دارم اما نمیدونم چه جوری شروع کنم و این که کدوم تلفط را یاد بگیرم؟اول شروع کنم به لغت خوندن بعد متن؟یا اصلا همه مهارتهای زبانو یاد بگیرم؟من دنبال یه مشاور خوب میگشتم لطفا راهنماییم کنین.
    با تشکر از زحماتتون

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      برای درک مطلب نیاز به دانش گرامری دارید که در حد همون جلد دوم کفایت است. همچنین نیاز به گسترش دامنه لغات نیز دارید اما برای درک متون علمی می بایست زبان تخصصی اون علم و همچنین برای زبان عمومی می بایست تسلط کلی به لغات پرتکرار متون داشته باشید. معنی سایر لغات جدید هم از روند کلی متن قابل حدس و پیش بینی است.
      روی تلفظ هم خیلی حساس نشید. الان تلفظ بسیاری از ما مخلوطی از بریتیش و امریکن هست و شاید بدتر از اون تلفظهای اشتباه که یادگار دوران دبیرستان هست نیز وارد زبانمون شده. بهترین حالت اینه که شما تلفظ اشتباه رو از خودتون دور کنید و اگه واقعا تصمیم دارید یکی از این دو رو انتخاب کنید، من تلفظ امریکن رو به جهت سادگی و فراگیر بودن پیشنهاد می دهم. آزمون تافل هم بر همین مبناست.
      برای یادگیری مهارت speaking واقعا نیاز به حضور در محیط هست. کلاس خیلی خوب می تونه این خلا رو حل کنه. برای listening می شه خودخوان رفت جلو. من فیلمهای مستند رو توصیه می کنم به بچه ها که هم دانششون بره بالا و هم اینکه زبانشون تقویت شه. چون نسبت به فیلم عادی، صحبت های مستند آهسته تر و شمرده تر هست. مستندهای bbc، discovery و national geographic عالین. سایت خیلی خوب فارسی برای دانلود هست که البته پولیه، سایت mostanads.com.
      اما الان که درگیر کنکورید به نظرم روی همون reading متمرکز شید بهتره. بعد از کنکور می تونید حرفه ای تر سایر مهارت ها رو دنبال کنید. پایه سایر مهارت ها reading هست.
      این لیست لغات هم برای خوندن متون پیش نیاز هست که البته در جلد اول آورده شده اند:
      academic vocabulary list

  4. farshad

    با عرض سلام و خسته نباشید
    یه سوال خیلی مهم داشتم
    تلفط فایلای صوتی لغات که رو سایتتون انگلیسیه یا آمریکایی؟من خودم از لانگمن استفاده میکنم کدوم تلفط رو یاد بگیرم؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      پایه تلفظ ها، برای گوگل هست و بریتیش هست. برای برخی لغات هم دو تلفظ British و American قرار داده شده. لانگمن هم به همین صورت است، تفاوتی ندارن. فقط مقدار زیادی تو زمانتون صرفه جویی می شه.

  5. Hamid

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی :
    چند سوالی از خدمتتون داشتم . من جلد ۲ کتاب شما که مربوط به گرامر هست رو خواندم . و الان که ۲ سال تست ها رو می زنم ۳ تا از ۵ تا درست میشه . راه کاری هست که بتونم بیش تر درست بزنم . لغات جلد ۱ کتاب شما رو هم ۲۵ درصدش رو خواندم ، خیلی کم نیست ؟! عقب نیستم ؟! خیلی رو زبان حساب باز کردم چی کار کنم بالا بزنم ؟! برای تخصصی هم هیچ کاری نکردم ، لطف کنید راهنمایی کنید ….. با تشکر فراوان

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      تعداد تست گرامر صحیحی که می زنید خیلی خوبه. شما دو سال دیگر هم تست زنی کنید این تعداد به ۴ و ۵ خواهد رسید. پس از این بابت نگران نباشید.
      در مورد واژگان هم سال گذشته رتبه یک سیستم که بر اساس این کتاب مطالعه کردند، از مهر شروع و تا نزدیک کنکور به اتمام رساندند و در نهایت به درصد کلی ۷۸ رسیدند. من یک فایل ظرف هفته آینده در سایت قرار می دم که لغات رو الویت بندی کردم. بر اون اساس خوندنتون رو تنظیم کنید. کتاب تبدیل به ۴۷ درس ۴۵ لغتی شده که اهمیت درسهای اولیه بالاست. شما به ترتیب اگر دروس را بخونید مطمئن خواهید بود که لغات مهمتر را زودتر مطالعه کرده اید.
      موفق باشید.

  6. mehdi

    سلام استاد
    استاد من یه سوال داشتم؟من وضعیت زبان عمومیم و تخصصی وضعش خوبه ولی در مورد گرامر یکم حوصلم نمیکشه بخونم به نظرتون چطوری استارت بزنم تا راه بیوفتم جذاب بشه واسم میدونم گزامرش زیادم سخت نیست
    مرسی بابت راهنماییتون

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      اگه خیلی سختتونه براتون درس گرامر خوندن، با تست شروع کنید. البته به شرط اینکه یه سری حداقلهای زبانی رو داشته باشید. چون پاسخ ها رو ما کاملا تشریحی دادیم و از این نظر با سایر منابع قابل قیاس نیست.
      البته خوندن درسنامه هم زحمت زیادی نداره. ما کلا به همه توصیه مون اینه که درسنامه رو به قصد حفظ کردن نخونن و صرفا روخونی کنن و سعی کنن مفهوم کلی دستگیرشون بشه، بعدا با تست زدن مهارتشون کاملا افزایش پیدا می کنه.
      چون کلوزتست فرم خاصی داره و به مرور سوالات به تکرار می رسه…

  7. كاوه

    سلام استاد خسته نباشید
    من برای رشته مدیریت بروزه و ساخت دارم میخونم،جلد یک رو متاسفانه اردیبهشت ماه خریدم و مطالب جدید رو هم که اضافه شده دانلود کردم ولی اون قسمت مهارت برای زبان تخصصی رو نداشت!به نظر شما جه کتابی رو بکیرم که تسلطم رو زبان تخصصی خوب بشه،من بإرسال رتبم ۱۲۸ شد و اونم بخاطر اینکه زبان صفر زدم،برأی تخصصی جه کتابی بکیرم که هم مهارت تست زنى رو خوب کفته باشه و هم سوالات زیادی کار کرده باشه،با توجه به رشته امتحانیم.خیلی ممنون از تمام زحماتی که میکشید.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام دوست عزیز.
      برای رشته شما کتاب زبان تخصصی زیاد وجود نداره و تا اونجا که من اطلاع دارم بچه ها از کتاب تخصصی عمران، معماری و مرمت مطالعه می کنن. به نظر من اگه شما بتونید پاسخ کنکورهای گذشته همین رشته ها و رشته خودتون رو تهیه کنید برای زبان تخصصی کاملا کفایت هست.
      برای تهیه بخش مهارت از یکی از دوستان که ویرایش جدید رو داره کپی بگیرید. تعداد صفحاتش در حد ۱۵ صفحه است یا یه دور روخونی هم بکنید دستتون میاد. مثلا باید بدونید برای فهمیدن gist مطلب، به جملات اول و دوم هر پاراگراف دقت کنید. یا برای سوالاتی که از معانی لغات یا ارجاعات پرسیده می شه، یک یا دو جمله قبل از کلمه زیرخط دار رو مطالعه کنید. برای پاسخ به سوالات تخصصی باید دایره لغات هم بره بالا چون دیگه مثل قدیم نیست که یه جمله رو عینا از تو متن بردارن و تو گزینه بذارن… در حال حاضر همانند آزمونهای حرفه ای زبان rephrase می کنن و به جای لغات متن از مترادف اونها در گزینه ها استفاده می کنن.
      ببخشید اگه نتونستم خوب راهنمایی کنم. انشاا… امسال درصدی به مراتب بالاتر کسب کنید و حتما همینطور خواهد بود.

  8. احسان

    واقعا ممنون. از بابت راهنماییتون . بی صبرانه منتظر این فایل ۱۵ درس که فرمودید هستم . باز هم تشکر.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      در حال حاضر که دارم همین کامنت رو پاسخ می دم روی همین فایل کار می کنم. واقعا ساعت ها زحمت برد و هنوز کار داره اما سعی می کنم تا قبل از عید روی سایت قرار بدم.
      برای اینکه این چند قول برسه و به بچه های امسال کمک شه تمام تلاشمون رو می کنیم. خیالتون راحت.
      مشکل حال حاضر اولویت بندی و اهم و مهم کردن لغات و قرار دادن لغات مهم در دروس ابتدایی است که داریم روش کار می کنیم.

  9. احسان

    با سلام وخسته نباشید
    رشته تحصیلی من نقشه برداری هست.دو سوال داشتم از خدمتتان . من تازه جلد اول کتاب زیر ذره بین را تهیه کردم ،فرموده بودید برای افرادی که دیر شروع کرده اند از تست های سال ۹۳ به عقب جواب بدهند و کار کنند ،من تست ها را دیدم و تا سال ۸۶ نگاه کردم اما در هیچ کدام از سالها لغات سال قبل تر استفاده نشده بود و هرسال از یه منبع استفاده کردند.آیا این روش اصلا کمک میکنه که من بتوانم در کنکور به تستی پاسخ بدهم؟
    سوال دیگری که از خدمتتان داشتم این بود که برای زیان تخصصی خواندن چه منابعی بیشتر توصیه می گردد.؟؟
    باز هم از زحمات شما سپاسگذذارم.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      من آمار تکرار لغات رو همین بالا نوشتم. شما فک کنم خوب به سوالات دقت نکردید. منظور این نیست که تستی تکرار شه، منظور این هست که گزینه ها تکراری هستند تا حدود زیادی. تعداد تکرار رو در بالا نوشتم و حتی کلمه ای بوده که ۱۶ بار در کنکور تکرار شده!
      به زودی روی سایت کتاب رو به ۵۰ درس تقسیم می کنم. برای کسایی که دیر شروع کردن توصیه می کنم ۱۵ درس رو حداقل بخونن. تا یک هفته آینده این فایل رایگان رو هم روی سایت می ذارم.
      برای زبان تخصصی زبان فنی نقشه برداری و زبان تخصصی نقشه برداری انتشارات سمت به همراه تکنیک های انتهای کتاب جلد اول و همچنین تستهای کنکورهای سال قبل رشته خودتون بهترین منبع هستند.
      موفق باشید.

  10. زهرا

    سلام.
    من زبانم خوب هست. چندین سری تست زبان عمومی کنکورهای سال های قبل رو زدم و درصدم حدود ۵٠-۶٠ هست. اغلب اشکالم اینه که بین دو گزینه شک دارم.
    فکر میکنم با کمی سرمایه گذاری بتونم به درصد ٨٠ یا بهتر برسم.
    ایا کتاب سطح بالایی میتونید پیشنهاد کنید که وقتمو نخواد با خوندن چیزایی که بلدم تلف کنم؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      کتاب زیر ذره بین رو تموم کردین؟ به نظرم اولویت با همون تستهای کنکور و لغات کتاب است.
      پس از اون از بخش دانلودهای سایت، کتاب ۵۰۱ رو دانلود کنید و شروع کنید به زدن تستهای اون. سطح کتاب بالاتر از کنکور ارشد هست اما ازش تست مطرح شده تو کنکور.
      شک بین دو گزینه نشانه اینه که دو گزینه رو می دونید و رد می کنید اما از دو گزینه اطلاع ندارید، برای همین خوندن تمام لغتای کتاب می تونه کمک شایانی کنه.
      موفق باشید.

  11. اصغر هاشمی

    سلام
    ببخشید من واسه کنکور mba می خوام امتحان بدم می تونم واسه زبان صرفا به منابع شما اکتفا کنم ؟
    من واسه زیر ۱۰۰ می خونم
    لطفا هرچه سریعتر پسخ بدین
    ممنوم

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      اونطور که من شنیدم از امسال زبان ام بی ای هم مانند سایر رشته ها ۳۰ سوالی خواهد بود. اگر این اتفاق بیفته که کاملا مفید خواهد بود، اما حتما خودتون هم سوال کنید در این زمینه. از استاد عرفانیان موسسه پژوهش می تونید خبر دقیق رو جویا شید.
      اما بر مبنای آزمون ۱۰۰ سوالی ام بی ای، بخش گرامر خیلی دشوار نیست و تا حدود زیادی قابل زدن هست اما در بخش واژگان از ۴۰ تست لغت، ۲۳ تست کاملا قابل پاسخ بود.
      اگر تصمیم گرفتید از زیر ذره بین بخونید و سبک کنکور ام بی ای هم تغییر نکرده بود، حتما کتاب پاسخ سالهای گذشته این رشته رو هم تهیه کنید.
      موفق باشید.

  12. آلاله احسانی

    سلام استاد
    من جلد اول کتابتونو گرفتم خیلی عالیه ولی کتاب گرامر رو که رو سایت دیدم کمی به نظرم زیاد اومد، از اونجایی که سطح زبانم تقریبا خوبه نمیخوام زیاد روی گرامر وقت بذارم و ترجیح میدم دایره لغاتم رو افزایش بدم. به نظر شما اگه کتاب English grammar in use (جلد آبی) رو بخونم و تستای کنکورای قبلی رشته ی خودمو بررسی کنم، نیازی هست درسنامه ی کتاب گرامر شما رو هم بخونم؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      شما اگه سطح گرامرتون خوبه، می تونید از درسنامه چشم پوشی کنید و کنکورهای سالهای قبل رو بخونید.
      کتاب grammar in use خیلی حجیم تر از درسنامه این کتابه و خوندنش توصیه نمی شه اصلا! خیلی از مباحث هم پوشش نمی ده و باید سه جلدیش رو تهیه کنید.
      می تونید کلا از مطالعه گرامر چشم بپوشید و به زدن تست زبان عمومی کنکور رشته های مختلف اکتفا کنید.
      موفق باشید.

  13. mehdi

    با سلام
    واقعا ممنون بابت لطفهایی که در حق کنکوری ها انجام میدید
    با تشکر

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      همین که خوانندگان کتاب درصد خوبی تو کنکور بگیرن و سطح زیانشون تقویت بشه برای ما کافیه.
      موفق باشید.

  14. فریبا

    سلام استاد… وقتتون بخیر..
    شرمنده من یه سوال داشتم از جلد دوم،
    توی مبحث صفت صفحه ی ۵۸ سوالی پرسیده بودین…
    چرا اینجا از فعل مفرد استفاده شده؟
    the rich odor of johnnys burning cigarettes was too much for paul
    میتونیم بگیم چون فاعل جمله odor بوده به همین دلیل مفرد استفاده شده…. یعنی در حالت کلی تر بگیم که the + adj زمانی معنای جمع میده و فعل جمع براش استفاده میشه که تو جمله نقش فاعل داشته باشه…؟؟؟؟
    تو این مثال the rich نقش صفت برای odor داشته…
    درسته؟؟؟
    میخوام بدونم ایا مباحثُ درست درک میکنم یا نه؟ و اگر اشتباهه با دقت بیشتری بخونم
    ممنونم.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      خیلی خوب خوندید. همینجور ادامه بدید. کاملا استدلالتون صحیحه و نشون از تسلطتون بر مباحث گرامریه.
      امیدوارم کتاب مفید بوده باشه.

  15. حسین

    سلام استاد
    اخه استاد برا زبان کتاب های زیادی گرفتم و پیش خودم گفتم اگه این کتابم جواب نده دیگه شرمنده خانوادم هستم چون هیچ کدوم از کتابهایی که خریدم نتونستم باهاشون ارتباط خوبی برقرار کنم و تصمیم گرفتم اخرین تلاشم رو بذارم رو کتاب شما . حقیقت وقتی کتاب رو از پست گرفتم یه سر رفتم سراغ تست های ۹۱ و متوجه تاریخ چاپ کتاب نشدم چون از قبل لغات سال ۹۱ را دیده بودم و فقط میخاستم تعداد تکرارشون را ببینم. . شرمنده ، ببخشید .عذر خواهی میکنم . از کتاب خوبتون تشکر میکنم .برام دعا کنین درصد بالایی کسب کنم.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      خواهش می کنم. موفق باشید. البته شما هم حق دارید، اما سعی شده کتاب جامع و در عین حال مختصر باشه.
      می شه تعداد لغت رو به ۵۰۰۰ رسوند و ادعا کرد اکثر کنکور رو پوشش می ده اما این کار به نظر ما وقت دانشجویان رو به شدت خواهد گرفت. برای همین دو هدف داشته ایم، اختصار و کمال.
      کنکور خوبی داشته باشید.

  16. صدف

    خسته نباشید.میخواستم بپرسم این کتاب در کدام کتابفروشیهای شیراز فروخته میشه چون من هرجا که میگردم این کتاب رو ندارن.راستی چاپ جدید کتاب کی منتشر میشه?باتشکر

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      کتابفروشی های شیراز حتما باید داشته باشند، و تا پایان سال ۹۳ ویرایش جدیدی ازش منتشر نمی شه و ویرایش برای بعد از کنکور خواهد بود.
      اگر نتونستید پیدا کنید با شماره زیر تماس بگیرید، شاید در دسترس داشته باشند:
      http://www.iedep.com/CMS_UI/content.aspx?id=30909
      البته احتمالا اگه سفارش اینترنتی بدید براتون با دریافت هزینه، پست کنن.
      موفق باشید.

  17. حسین

    سلام استاد کتاب های زبا نتون را تهیه کردم – برای ارشد برق دارم آماده میشم سوالات کنکور را که بررسی می کردم کنکور سال (۲۷/۱۱/۹۰)۹۱ برق ۴۰ درصد لغاتش اصلا یکبار هم تو کتابتون نیومده وبعد از برگزاری کنکور وارد کتاب کردین در واقع نوش داروی بعد از مرگ سهراب – پس چطور نوشتین بیش از ۹۰ درصدلغات تو کتابتون بوده من به خاطر همین گفته شما تو سایت کتابتون را خریذم . الان خیلی ناراحتم ولی از اینکه منابع لغت را گفتین ممنونم . چه تضمینی داره که ما ۲۲۰۰ لغت بخونیم و نتیجه بگیریم . به نظرتون منابعی که معرفی کردین هم لازمه بخونم ؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      چند تا نکته بسیار مهم تو کامنت شما هست. در سال ۱۳۹۰ و کنکوری که شما فرمودید، اصلا کتاب زیر ذره بین وجود خارجی نداشته و اساسا چاپ اول کتاب مربوط به آبان سال ۹۱ است!! پس موضوعی که فرمودید از پایه نادرست است. در ضمن در جواب تمام دانشجوها گفتم که بسته به رشته و گرایش احتمالا بشه بین ۷ تا ۱۰ تست پاسخ داد. جایی از درصد بالای ۹۰ صحبت نشده. گرچه با توجه به صحبت شما، تحلیل دقیقی بر روی کنکور ۹۳ رشته برق کردم. حداقل ۹۰ درصد تطبیق با کتاب زیر ذره بین داشته. یعنی ۹ تست از ۱۰ تست رو می شده عینا با کتاب زیر ذره بین زد. بدون شک منبعی با این میزان تشابه وجود نداره. برای اینکه فقط در قالب حرف و صحبت نباشه، فایل زیر رو جهت دانلود شما و دوستان قرار می دم:
      تحلیل جز به جز کنکور مهندسی برق ۹۳
      فایل رو بر مبنای ویرایش دوم (یعنی ویرایش ۹۲ که پیش از کنکور ۹۳ بوده) نوشتم و دقیقا مشخص می کنه که چه میزان تطابق بین گزینه ها و کتاب زیر ذره بین هست.
      به امید اینکه شاهد نقد سازنده نه مخرب باشیم.
      ضمن آنکه در صورت عدم تغییر روال در کنکور، احتمال پاسخ درصد بالا بر اساس همین کتاب هست (اما قول و تعهد و تضمین دادن منطقی نیست!!)
      منابعی که ذکر شده رو نباید بخونید. چون دیکشنری هستند بسیاری از اونها و بالای چند ده هزار لغت دارن هر کدوم!!! هر آنچه لازم بوده در کتاب آورده شده است.
      موفق باشید.

  18. کنکوری

    سلام آقای جهانشاهی
    اگر لغات با تکرار ۱ و بیشتر را حفظ کنیم،از ۱۰ تست لغت چندتا رو میزنیم؟
    اگر در کنارش روی ساخت لغات (در فصل جداول و ضمائم) کار کنیم،تاثیری داره؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      کنکور رو که نمی شه پیش بینی کرد اما بر مبنای گذشته حدود ۵ تست قابل پاسخ هست.
      ساخت لغت رو در هر شرایطی یاد بگیرید. خیلی لازم و مفید هست و در اکثر کتابهای زبان کنکوری ازش اغفال شده و معمولا در کتابهای تافل و GRE ذکر می شه که بحث ساده اما پرکاربرد است.
      موفق باشید.

  19. کنکوری

    سلام خسته نباشید.

    چندتا سوال داشتم.

    ۱٫ من شنیدم ک اگه حدود ۵۰۰ لغت یا بیشتر توی تابستون نخونده باشیم باید بذاریم کنار زبان عمومیو! درسته؟ من ۳۳۰ تا لغت خوندم از اول شهریور.بذارم کنار لغتو؟

    ۲٫ لغتایی که با لایتنر میخونمو تموم میشن(ب خونه آخر میرسن) رو چند وقت یبار مرور کنم؟

    ۳٫ از اول آذرگرامر و تخصصی بخونم و از اول دی تست بزنم دیره؟

    ۴٫از کی شروع کنم عمومی و لغت تست بزنم؟

    ممنون

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      نظر من این نیست واقعا. حتما لغتای دارای تکرار رو بخونید.
      اغتهای لایتنر اگه با قاعده برسن خونه آخر نیاز به مرور چندان عملا نخواهند داشت، شاید یک یا دو نگاه تا زمان کنکور کفایته.
      اگه زمانتون اجازه می ده یه خرده زودتر شروع کنید اما از اول آذر هم می رسید….
      عمومی و لعت رو به نظرم اگه لغت زیاد نخوندید از الان تست بزنید و با تست ها لغات جدید رو یاد بگیرید نه بر مینای لغات انتهای کتاب.
      موفق باشید.

  20. رحیمی

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بدونم من باید حتما از جلد اول شروع به خوندن کتاب بکنم و اینکه بدون خوندن جلد یک نرم سراغ جلد دو ؟؟؟
    در کل تفاوت کلی این دو جلد چیه؟ ایا یکی فقط گرامره و دیگری لغت یا نه ؟؟/تفاوت رو بگید و نحوه خوندن خیلی ممنون میشم……….
    منتظر ایمیلتونم با سپاس

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      هیچ کدوم پیش نیاز دیگری نیست. جلد اول واژگان و جلد دوم گرامر هست.
      نحوه خوندن هر دو در بالا توضیح داده شده.
      اگه معنی جمله رو نمی تونید انجام بدید حتما نیاز به مطالعه گرامر دارید وگرنه هر دو برای شروع مناسب هستند.

  21. Milad

    درود . اول تشکر میکنم بابت کتاب های بسیار عالیتون و همچنین خدا قـــــــــــوت!
    میخواستم بپرسم(البته اگه اطلاعی دارید) برای تخصصی تربیت بدنی منبع مناسبی موجود هست ؟
    و البته روش خوندنم چطوره ، میرسم مسلط شم ؟ :
    از شنبه شروع کردم جلد یک لغات رو خوندن + هر هفته تست های یک سال کنکور همه ی رشته ها رو خوندن .
    لغات رو صفحه ای میرم جلو . منظورم اینکه هر حرف یک صفحه میخونم و بعد میرم سراغ یک صفحه از حرف بعدی و الی آخر …
    (تقریبا روزی ۶-۷ حرف میخونم )
    ————–
    جلد دوم رو موکول کنم به حوالی آذر ؟ یا همین الان کم کم ببرمش جلو؟

    پیشاپیش ممنونم از وقتی که میذارید.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      با عرض پوزش از منبع مناسب زبان تخصصی رشته تربیت بدنی اطلاع چندانی نداریم.
      احتمالا سرچ های گوگلی و ویکیپدیا روی موضوعات مرتبط تربیت بندی بتونه کمک خیلی خوبی به پیشبرد زبان تخصصی رشته خودتون بکنه.
      راه حل خوبی هست به صورت رندوم خوندن، فقط تعداد کلمات حروف مناسب نیست و احتمالا در انتها فقط کلمات یه حرف خاص بمونن!
      جلد دوم رو به نظرم حداکثر از آبان شروع کنید. درسنامه گرامر رو حتما صرفا روخونی کنید و نیاز نیست عمیق حفظ شید و با زدن تست های کلوز تست کنکور، می تونید به سادگی با روش تست زنی صحیح آشنا بشید.
      موفق باشید.

  22. mahdi

    سلام
    وقت بخیر. من جلد دوم کتاب رو امروز گرفتم و می خوام شروع کنم.به نظر شما با چه برنامه ای می تونم تا دی ماه لااقل ۲ بار این کتاب رو مطالعه کنم؟
    ممنون

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      اگه منظور جلد دوم هست، به نظرم خیلی لزومی نداره ۲ بار خونده شه. شما مباحث درس رو طی ۱۰ روز روخونی کنید و سپس تست های کنکور و بعد از اون تستهای تالیفی رو پاسخ بدید.
      به نظرم تا حدود آذر طول بکشه. برای مرور هم نکات مهم و همچنین کنکور ۹۲ و ۹۳ رو مجدد مرور کنید.
      با همین حالت باید بتونید حداقل ۴ تست از ۵ تست رو پاسخ بدید.
      موفق باشید.

  23. parham

    با سلام خدمت شما استاد عزیزم.

    استاد اگه می شه منو واسه زدن ۱۵ تست زبان تخصصی راهنمایی کنید از چه کتابی بخونموم ؟ چی کار کنم ؟ سطح زبانم خوبه و رشتم هم شیمی محض هستش…..درصد زبان واسم خیلی مهمه.
    با تشکر از وقتتون.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      توی جلد اول کتاب توضیجاتی در مورد پاسخ به سوالات متون تخصصی اومده. به نظرم علاوه بر اونا شما حتما باید کتاب پاسخ به سوالات کنکور سالهای اخیر رشته تون رو مطالعه کنید.
      زدن تستهای کنکورهای سال قبل زبان تخصصی برای همه رشته ها واجبه و حتی تو سال ۹۳ چندین و چند تست از رشته های مختلف، تکرار سالهای گذشته بود.
      کتاب خاصی در زمینه شیمی محض متاسفانه نمی تونم با قطعیت معرفی کنم اما زبان تخصصی شیمی پارسه و زبان تخصصی شیمی ۱و۲ دکتر منصوری می تونه کمک زیادی بهتون بکنه.
      یا اگه سرچ هم کنید، تستهای ساده پیام نور هم می تونید پیدا کنید. مثل لینک زیر:
      سوالات زبان تخصصی شیمی در پیام نور

  24. مهدی

    سلام
    استاد برای زبان عمومی و تخصصی کلا روی هم تو کنکور چقدر وقت باید کنار بذارم؟چند دقیقه ای باید بزنم

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      به گرایش و زمان کلی آزمون برمیگرده.
      بین ۲۰ تا ۳۰ ذقیقه برای زبان باید زمان اختصاص داد. البته برای افرادی که درصد بالا می خوان.
      با ۱۵ دقیقه هم می شه تنها به سوالات ساده و منتخب که شاید حدود نیمی از سوالات هم باشه پاسخ داد.

  25. vahid

    سلام استاد جهانشاهی اول یک تشکر کنم از کتاب خوبتون دوم یک تشکر ویژه بکنم از اینکه شما پشتیبانی ویژه میکنید و این باعث خاص بودن و تعهد موالفان کتاب نسبت به کتاب داره و امیدوارم همیشه این باشه و سنتی بشه برای بقیه مولفان محترم.

    اما یک درخواست دارم و یک پیشنهاد

    درخواست من اینه که خواهشا حتما تکنیک تست زدن برای هر دو جلد و همینطور زبان تخصصی رو و کلوز تستاها رو بذاربد اگر میشه لطف بزرگیه

    و پیشنهاد من اینه که یک ضعف کتاب نداشتن فونتیک هست و واقعا تلفظ لغات بشدت سخته و واقعا بیشتر ما با زبان بنگالی مجبوریم حفظ کنیم اگر در چاپ جدید این هم منظور بفرمایید بسیار عالیست . و اگر یک کتاب دیگه هم چاپ میشد که مثلا سبکش شبیه به ۵۰۴ باشه درسهای متفاوت داشته باشه هر درس مثلا ۲۵ تا لغت به همراه چند تعداد مثالهای بیشتر و دانشجو گام به گام هر روز با هر درس میومد جلو ، چون خوده رندم کردن لغات خودش مسئله ایست.

    البته من نظرم این بود شاید ک نظر شما چیز دیگری باشه ولی در کل کتاب شما از لحاظ نگارش متفاوت هستش و زحمات زیادی کشیده شده و اگر شما اینها رو یکجوری بشه لحاظ کنید دیگه بنظرم نور علی نوره

    • Hadi Jahanshahi

      سلام و سپاس از لطف شما.
      برای تلفظ لغات برنامه ویژه داریم. حتما یه خرده سرم خلوت شه این کار رو انجام خواهم داد. یا اینترنتی (از طریق سایت) و یا سی دی همراه کتاب…
      برای بحث درس به درس کردن موضوعات. خودم به شدت مایلم. اما همپوشانی زیادی با کتاب فعلی داره. می دونم که برای دانشجو مفیده اما از طرفی مایل نیستیم که هزینه اضافی برای دانشجوها بتراشیم. شاید انتهای سال این رو نظرسنجی بذاریم و اگه نظر دانشجوها بر ۳ جلد شدن بود، این کار رو انجام بدیم…
      سپاس از شما.

  26. صمد

    راستی استاد آزمون ها به چه صورتی کجاست،آنلاین؟یا……….

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      آنلاین و رایگان تو سایت از یه ماه دیگه ۸ تا برگزار خواهد شد.

  27. صمد

    باتشکر استاد

  28. صمد

    سلام استاد وقت به خیر
    چند تا سوال قبلا توی باشگاه مهندسان ازتون پرسیدم فکر کنم نرسیدید جواب بدید
    من این بخش سایت شما رومطالعه کردم.باتوجه به توضیحاتتون من جلد دوم گرامر شما و لغات ضروری تافل انتشارات جنگل بصورت فلش کارت به امید خدا شروع کردم منظورم از مهر امسال برای کنکور سال بعد
    بعدشم جلد اول شما رو شروع میکنم احتمالا اسفند امسال یا بعد عید ممنون میشم اگه نظری دارید بگید.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      برنامه خوب و منطقی ایه و کار خوبی کردید که زود شروع کردید.
      شما آزمونهای پاییز و زمستان سایت هم شرکت کنید حتما.
      به محض اینکه به این منابع مسلط شدید، از همین طریق اطلاع دهید تا منابع جدید بهتون معرفی کنم. (البته بر اساس کنکور ۹۴)
      پیغامتون هم ندیدم در باشگاه!! و گرنه حتما پاسخ می دادم. البته تعداد پیام بسیار بسیار زیاده و شاید دلیلش این موضوع بوده باشه.
      موفق باشید.

  29. beh

    سلام.خسته نباشید.ببخشید شما گفتین که کسایی که از مهر میخونن میتونن لغتای با تکرار بالای ۲ رو بخونن واینکه ۱۷ درصد از لغتای با تکرار ۰ اومده بود.درحالی که من دو لغتای دو رشته تو ۹۳ رو که بررسی کردم بیش از ۵۰ درصد دارای تکرار ۱ بودن یعنی برای اولین بار طرح شدن.چنتا هم داری تکرار ۲ بودن یعنی برای بار دوم.تکرار بالای ۲ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رو پوشش میداد.حالا میخوام راهنمایی کنید که تو این مدت کدوما رو بخونم که بتونم شش هفت تا از سوالات لغات رو بزنم.
    با تشکر

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      یه توضیحی رو نزدیک کنکور روی سایت قرار می دم که خیلی خلاصه بهتون اینجا می گم:
      شما توی کنکور برای زدن یک تست با ۴ گزینه روبرو هستی. من اگه طراح باشم به یکی از حالتهای زیر عمل می کنم که برای دانشجو منطقی باشه:
      یا گزینه ای که جواب هست رو ساده می دم و سه گزینه دیگه رو سخت طرح می کنم. (حالا می تونه انقد سخت طرح شه اون سه گزینه که خود طراح هم برای اولین بار تو زندگیش دیده باشه!)
      یا سه گزینه ساده طرح می کنم و جواب رو بسیار سخت طرح می کنم (که در این حالت هم با رد گزینه قابل پاسخگویی هست و اگه کسی مسلط باشه می تونه جواب بده)
      بنابراین برای زدن ۱۰ تست لغت نیاز نیست ۴۰ گزینه رو عینا بلد باشید یا قبلا دیده باشید. شاید با دونستن ۲۵ لغت هم بتونید به هر ۱۰ تست پاسخ بدید.
      پس شمارش بدین صورت خیلی معنا پیدا نمی کنه و تو جوابهای کنکور و تحلیلش هم من همیشه می نویسم که مثلا شما جواب رو بلد هستید پس تست رو باید بزنید یا سه گزینه دیگه رو بلد هستید و باید با رد گزینه پاسخ بدید. بعضی وقتا هم پیش میاد که ۴ گزینه رو بلدید!!
      این خیلی خلاصه بود اما تو مطلبی مفصل تحلیل کنکور ۶ گرایش رو روی سایت می ذارم..

  30. mohammad hossein

    سلام استانید محترم جناب آقای جهانشاهی / خانم یوسف زاده

    اساتید محترم بنده کتاب عمومی زربین رو حدودا به ۱۰۰۰ لغتش رسیدم. طبق برنامه ریزی بنده حدود ۱۰ آذر بنده کتاب شما رو انشالله تمام میکنم . ( البته خیلی از مترادف ها برام سخت بود و بیخیالش شدم )

    حالا سوال بنده از شما این هست که از ۱۰ آذر تا کنکور حدود ۲ ماه و ۱۰ روز وقت هستش. برای افزایش دامنه لغات به چه کتابی مراجعه کنم؟ آیا کتاب بنفش نعمتی خوبه؟

    در ضمن کتاب گرامر شما هم دارم خیلی کتاب خوبیه و شروع کردم هر هفته یک مبحث رو بخونم و روش تا آخر هفته کار کنم که تا لغات تموم شد گرامر هم تموم شده باشه.

    در ضمن من برای زبان تخصصی کتاب شایان رو گرفتم که انشالله بعد اتمام کتاب شما ۱۳ یونیت اون رو شروع خواهم کرد. حالا سوال دیگر من این هست که آیا کتاب مهندس شایان کافیه یا نعمتی هم بگیرم؟

    و در پایان = ازتون خیلی ممنونم چون که من سطح زبانم خیلی پایین بود و با خوندن راهنمایی های شما در سایت و افزایش دامنه لغات و همینطور قسمتی از گرامر احساس میکنم انقلابی در زبان الان من نسبت به سابقم بوجود اومده و با توجه به زبان سطح پایینم نشده که خیلی از مثالهای لغت شما رو بخونم و در ضمن از شما میخوام که لطفا راهنماییم کنید که چه مقدار متن از کجا بخونم که بتونم تو این چند ماهه کنکور به درصد بالای زبان دست پیدا کنم. و اینکه دوست ندارم تو تستها چه گزینه ها و چه سوالات لغات ندیده ببینم. قصدم زدن ۶۰ – ۷۰ این درس در کنکور هست. خیلی ممنونم

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      رسیدن به درصد بالای ۶۰-۷۰ واقعا تلاش زیاد می خواد، اما اصلا نشدنی نیست و یه کامنت از دانشجوهای پارسال داشتم که فقط با خوندن همین کتاب به صورت ساده ۶۸ زده بود، گرچه بالاترین درصد که با این کتاب بوده، ۸۷ درصده (خانم وجدانی راد) اما نیاز به پایه قوی تر داره.
      به نظرم پس از اتمام لغات، حتما تستهای کنکور سالهای گذشته و تستهای تالیفی کتاب در هر دو جلد رو بزن.
      برای تخصصی هم کتاب مهندس شایان واقعا کافیه. پاسخ کنکورهای تمام سالها رو داره به همراه ۲۴ سری تست تالیفی ۱۵ تایی.
      تو سایت از یه ماه دیگه هم شروع می کنیم آزمون رایگان زبان گرفتن. اونها رو هم بزن و از تستهای آزمونهای پژوهش سال جاری هم استفاده کن.
      به نظرم اگه واقعا به همینا مسلط شی برای درصد ۶۰ کاملا کفایته. و اگر این موارد رو تموم کردی کتاب ۵۰۱ که گذاشتیم تو بخش دانلودها رو بزن.
      باز هم واقعا اگه اون هم تموم شد، همینجا کامنت بذار تا منبع جدید معرفی کنم. اما مرور همین منابع فراموش نشود.
      در مورد کتاب هم نظر لطف شماست و سپاسگزاریم.

    • is

      با سلام،استاد من تا الان ۱۴۰۰ تا لغت از روی dlm خوندم و دارم ادامه میدم.به نظرتون نیاز هست که لغت های کتاب شما رو هم بخونم یا فقط تست بزنم کافیه؟!؟
      با سپاس

      • Hadi Jahanshahi

        سلام
        به نظر ما حتما لغات با تکرار ۱ و بیشتر رو بخونید و سپس تست بزنید.

  31. دکتری

    از پاسخگویی تون متشکرم. ببخشید سوال دیگه ای هم داشتم. من سال قبل ۱۵ درصد زبان را زدم. تقریبا با زبان غریبه ام. الان اسنشیال وردز رو بخونم؟ بعدا کتاب شما را؟ اسنشیال را طبق لایتنر بخونم یا یک دور بخونم کافیه؟ سپس وارد کتاب شما بشم؟
    مشکل وقت نیست. وقت میذارم. روزی ۲-۳ ساعات برای زبانو چون برای تخصصی ها مشکل چندانی ندارم.
    لطفا نکته دیگری هم اگر لازمه بفرمایید. نمیخوام که بعدا پشیمون بشم. نمیدونم غیر از اینا چی بخونم. به روش تیک ایت چقدر میشه اعتماد کرد؟
    شرمنده مزاحمت ایجاد میشه. تشکر

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      من روش تیک ایت استفاده نکردم برای همین بیشتر روش لایتنر رو پیشنهاد می دم اما بچه هایی که از روش تیک ایت استفاده کردن هم راضی بودن.
      لغات اسنشیال توی کتاب کامل پوشش داده شده. اگه سطح زبانتون پایین نیست می تونید از لغات ضروری تافل صرف نظر کنید و با همون زیر ذره بین شروع کنید.
      بهترین منبع بعدی قابل اتکا سوالات کنکور دکتری است که به زودی روی سایت قرار خواهیم داد.

  32. دکتری

    سلام. خسته نباشید
    من قبلا سوال کردم. اما پاسخ را نیافتم. کتاب شما چند درصد آزمون دکتری را پوشش می ده؟
    چه توصیه ای برای این آزمون دارید؟ کلاس آقای فرید براساس پک دی ال ام هست؟ اگر اینطوره، آیا باید در کنار کتاب شما، این منبع رو هم خوند؟ کلاس ایشون واقعا تأثیرگذار هست؟ اگر در کنارش تلاش باشه؟ یا نه، خود داوطلب هم میتونه راه رو بره؟
    خیلی ممنون

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      همونطور که گفته شد، کتاب مخصوص ارشد هست اما برای دکتری هم می تونه مفید باشه. اما از اونجایی که کنکور دکتری خیلی متغیر بوده این سالها اصلا نمی شه گفت چند درصد پوشش می ده!!
      من همونطور که به سایر بچه ها هم گفتم، به نظرم کتاب پاسخ سوالات کنکور دکتری در سالهای اخیر رو تهیه کنید (انتشاراتش مهم نیست اما فک کنم کتابخانه فرهنگ داشته باشه)
      کلاس دکتر فرید رضایت بالایی داشته از سوی دانشجویان و منبعشون برای گرامر بارونز و برای لغت پک خودشون هست. پکشون لغات زیادی داره و شاید بخواید فیلتر شده تر و در زمان محدودتر عمل کنید، جلد اول زیر ذره بین کارآمدتر باشه.
      در کنار هر کلاسی اگه تلاش نشه طبیعتا موثر نیست و باید خودتون هم انگیزه و زمان کافی داشته باشید اما صد در صد نمی شه از تاثیر کلاس گذشت. توضیحات در مورد کلاس رو بالاتر دادم.
      موفق باشید.

  33. sara

    سلام استاد خواهش میکنم آپ کنید

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      بهتون ایمیل زدم. چک فرمایید.
      چون ایمیلتون موضوعی غیر از زبان داشت، از طریق ایمیل پیگیری فرمایید.

  34. فریبا

    سلام استاد.
    من واژه هایی که ۲ تکرار و بیشتر بودن رو شمرده بودم… ۵۰۴ تا بود تقریبا. البته ممکنه در حد یکی دوتا واژه خطا داشته باشه.
    من تصمیم گرفتم فعلا همین واژه ها رو بخونم و تا ۱۵ مهر کنم. و بعدش برم سراغ اونایی که یه بار اومده. این روند مناسبه؟
    و سوالی دارم درباره ضمائم و جداول اخر کتاب جلد دو .
    بعضی از افعال ُ جدول هارو خودتون ذکر کردین که حفظ نکینم. اونایی که نگفتید ُ باید حفظ کنیم؟ مثل جدول اسم مصدر .
    سپاس.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      ممنون از اعلام تعداد تکرار.
      به نظرم روشتون که بسیار هم خوبه.
      در مورد جداول اگه منظورتون جدول infinitive و gerund هست، باید حداقل افعال اصلی و پرتکرار رو حفظ باشید.
      اما اگر در حالت کلی به متونی که می خونید دقت کنید، نیاز به حفظ کردن ریز جداول نیست و گوشتون به شنیدن ترکیب خاصی پس از یک فعل یا اسم عادت خواهد کرد.
      من بیشتر توصیه می کنم متن زیاد بخونید. متن تخصصی هم یواش یواش شروع کنید.
      موفق باشید.

  35. mahmoud

    سلام
    استاد من چند روزی هست که جلد ۱ زیر ذره بین رو شروع کردم و آزمونا رو به روش لایتنر با نرم افزار می خونم. این روش درسته ؟
    سوال دیگه این که جلد ۲ زیر ذره بین و همینطور زبان تخصصی رو چطور باید بخونم ؟ و همینطور چقدر براشون در هفته باید وقت بذارم ؟
    ممنون از پاسختون

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      منظورتون از لایتنر کردن آزمونا چیه؟؟؟
      اگه منظورتون لغت های موجود تو کنکورهای سالهای گذشته که بلد نیستید می باشد، روش خوب و صحیحی است.
      جلد ۲ رو بالا توضیح دادم. بیشتر سعی کنید درسنامه رو یه دور روخونی کنید که کل ۱۰۰ صفحه قاعدتا نباید بیشتر از ۲۰ ساعت زمان ببره. (برای روخونی نه حفظ لغت به لغت و نکته به نکته)
      سپس برید دنبال تست کلوزتست سالهای قبل زدن. تو تست کنکور زدن خیلی از مباحث گرامری دستتون میاد.
      به نظرم زبان عمومی و تخصصی رو روزی متوسط ۱ تا ۱٫۵ ساعت وقت بذارید از پاییز به بعد.
      موفق باشید.
      زبان تخصصی هم بفرمایید رشته تون چیه تا برحسب اون راهنمایی کنم.

      • mahmoud

        بله استاد. لغتایی که بلد نیستم رو لایتنر می کنم
        استاد با این روش وقتی آزمونا تموم شد ، دیگه نیازی نیس لغات آخر کتاب رو بخونم ؟ یعنی همین لغات آزمونا کفایت می کنه ؟
        اینکه فرمودید زبان عمومی و تخصصی رو روزی ۱ تا ۱٫۵ ساعت وقت بذاریم ، منظورتون ۱ تا ۱٫۵ ساعت برای هر کدومه یا برای هر دو ؟
        من داوطلب رشته ی صنایع هستم

        ممنون استاد

        • Hadi Jahanshahi

          سلام
          وقتی تموم شد حتما لغات ۰ بار تکرار هم بخونید در زمان باقیمانده و سایر لغات هم مرور کنید.
          منظورم مجموعا ۱ تا ۱٫۵ ساعت هست.
          برای زبان تخصصی بهترین منبع کتاب مهندس شایان هست. از درسنامه ش شروع کنید و بعدش تستهای تخصصی کنکور رو بزنید و در نهایت برای تثبیت ۲۴ دوره تست تالیفی رو بزنید.
          به امید موفقیت روزافزون شما

  36. محمد

    سلام استاد
    در کتاب شما چه تعداد لغت با تکرار یک بار و بیشتر وجود دارد؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      تعدادش رو در نیاوردم متاسفانه.
      از دانشجویان اگه کسی می دونه کمک کنه لطفا.
      بعید می دونم بالای ۷۰۰ باشه.

  37. sina

    merc az rahnamaeetun
    bebakhshiid hamrahe loqaat ag Bekham gerameram bekhunam ruzi 2.5saat vaqtamo migire ag Bekham Harruz b ravesh tik8 12ta bekhunam tul mikeshe albat faqat darse geramere fln ag testam shuru beshe time sh bishtar mishe
    eshkali nadare?

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      به نظرم تحت هیچ شرایطی بیش از ۲ ساعت برای زبان وقت نذارید. از سایر دروس میفتید. یه خرده آهسته تر برید جلو. گرامر کلا ۱۰۰ صفحه هست و من فک کنم با روزی ۱ ساعت ۲۰ روزه تموم شه درسش
      موفق باشید.

  38. داود

    من امروز کتابتون(جلد اول زیر ذره بین) رو خریدم
    می خواستن بدونم کتاب استاندارد تون چند صفحه است
    اینی که من خریدم ۴۸۰ صفحه است و معلوم نیست ناقصی داره یا نه؟

  39. sina

    ba SLM
    bebakhshid man hodud 10ruze k daram az RU ketab sefide Moasese parse ruzi 12ta kalamero daram mikhunam
    Alan ketab zirzarebino kharidam loqato az ruye ketab avaal DG nakhunam?
    akhe toye unketab feelharo joda vahamintor sefatha va esmro m joda made
    rahnamaeem konid
    merc

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      کتاب رو من حدود ۵ سال پیش دیدم و کتاب خوبی هست.
      توی کتاب ما صورت های اسمی در کنار هم آورده شدند و لزومی به یادگیری مجزا دیده نشده.
      به نظرم زیر ذره بین رو تموم کنید اول (مخصوصا لغت با تکرار ۱ و بیشتر) بعدش تستهای کنکور رو بزنید و در نهایت از اون کتاب تستهای تالیفیش رو نگاهی بیندازید.
      اینجوری احتمالا درصد بالایی تو کنکور کسب کنید.
      موفق باشید.

  40. امیر

    سلام خدمت استاد محترم
    بنده داولب شرکت در رشته مهندسی مکانیک هستم.
    الان جلد اول را در حال مطالعه ب روش تیک ۸ هستم و ۴۰۰ لغت را خوندم از ۲۲۰۰٫
    جلد دوم را هم در حال مطالعه هستم و فصل ۳ هستم الان.
    میخاسم بپرسم ک الان وضعیتم در چ صورتیه؟ ایا میتونم ب موقع تمام کنم؟
    و سوال بعدی این ک برا زبان تخصصی دارم متن های تخصصی سال ۸۲ تا ۹۲ را ب ترتیب میخونم و لغاتی را ک بلد نیسم را یادداشت میکنم.و قصد دادم بعد از اتمام کنکورا سال های قبل اگه شد متون تخصصی دیگه را هم بخونم.
    میخاسم نظر شما را هم برا زبان تخصصی بپرسم.ایا این روال صحیح است؟
    با تشکر

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      به نظرم روالتون صحیحه.
      برای جلد اول به نظرم اول لغات با تکرار ۱ به بالا رو بخونید. تعداد ۰ رو بعدش بخونید.
      برای زبان تخصصی هم روند بسیار درستیه. تو برخی رشته ها به دلیل عدم حوصله اساتید، متون عینا از سال های قبل کپی شده. به نظرم نتیجه خوبی خواهید داشت در کنکور
      گرامر هم در صورتی که تموم کردید (در حد روخونی) برید سراغ تست زنی و نیاز نیست خیلی دقیق گرامر رو یاد بگیرید. توی تست مسلط تر خواهید بود.

  41. میلاد

    ببخشید یه کتابی معرفی کنید که متن باشه (متن های کنکوری و غیرکنکوری)

  42. احمد

    سلام استاد..ممنون از کتاب خوبتون…من تا الان هیچ کتابی به خوبی کتاب شما برای کنکور ارشد ندیدم…الان هم درحال خوندن کل لغات هستم…اما یه ترسی دارم که ارامشمو بهم میزنه…اینکه نکنه یه دفه برم سر جلسه کلی لغت باشه که ندیده باشم…یا مثلا فقط بتونم ۳ تا یا ۴ تارو جواب بدم…اخه خیلی روی زبان سرمایه گذاری کردم…حتی خیلی لغت توی کنکور ۹۳ رو چک کردم که تا حالا نیومده بودن…برای غلبه روی این استرس چکار کنم ?

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      زبان منبع مشخصی نداره اما روالش مشخصه.
      اگه کنکور در هر درسی سخت باشه، برای همه یک جور خواهد بود.
      بعد هم وقتی شما گزینه صحیح می دونید معنیش چیه، اصلا اهمیت نداره سه تا گزینه دیگه رو بدونید و می تونید سوال رو بزنید. پس برای پاسخ به سوال نیاز به دونستن هر۴ گزینه نیست. یا ممکنه گزینه صحیح رو ندونید و اما معنای ۳ گزینه غلط رو بدونید و بتونید با رد گزینه جواب بدید.
      تو سال ۹۳ در یکی از گروهها هر ده تست هم با کتاب قابل زدن بود.

  43. دانشجو

    سلام. من حدود یه ماه پیش عضو انجمن شدم… اما هنوز موفق نشدم وارد حساب کاربری خودم بشم. با وجود اینکه خبرای انجمن برای من ایمیل میشه. و زمانی که دوباره خواستم ثبت نام کنم ایمیلمو قبول نکرد و پیغام داد که این ایمیل قبلا استفاده شده.
    پس من چرا نمیتونم وارد سایت بشم. یه صفحه باز میشه که نوشته driver error
    نمیدونستم کجا باید سوالمو مطرح کنم…. اینجارو پیدا کردم. میشه منو راهنمایی کنید؟؟؟؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      البته اینجا متفاوت از انجمن هست. اما شما با پسورد ۱۲۳۴ وارد شوید.
      اگر مشکل داشتید ایمیل بزنید.
      می تونید از گزینه فراموشی پسورد انجمن هم استفاده کنید تا پسورد جدید برای شما ارسال شود.

  44. reza

    سلام استاد
    با توجه به مطالبی که گفتید تصمیم گرفتم از امروز تا آخر آبان روزانه ۲۰ لغت (لغات با تکرار ۲بار یا بیشتر) با روش لایتنر مطالعه کنم که به این ترتیب ۱۴۰۰ لغت میشود و همچنین ۱۰۰ صفحه گرامر را هم بخوانم.
    سپس به سراغ تست سالهای گذشته بروم و تست واژگان و گرامر را کار کنم و بعد هم مبحث تخصصی را شروع کنم.
    با این روش میشه به کسب ۵۰ درصد زبان امیدوار بود؟
    با تشکر از راهنمایی های شما

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      به امید خدا به نظرم موفق خواهید بود.
      تعداد لغات با تکرار بالای ۲ کمتر از ۱۴۰۰ تاست. اگه تموم شد، برید سلاغ ۱ و ۰ بار تکرار در کنکور.

  45. mehdi

    سلام
    آقای جهانشاهی با در نظر گرفتن کل لغات با مترادفاش چند تا لغت میشه کلا؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      مترادف ها رواصلا نشمردیم!!
      کلمات اصلی حدود ۲۲۰۰ عدد هست.

  46. reza

    سلام
    من روزانه ۲۰ لغت مطالعه میکنم(تعداد بیشتر بازدهی ندارم) که با این حساب مطالعه لغات تا نیمه دی طول میکشه_از طرفی میخوام تا آخر آبان کلیات گرامر را بخوانم و بعد شروع به تست زدن بکنم.
    روزانه یک ساعت ونیم برای زبان وقت گذاشتم و نمی دانم از کی تست واژگان و تخصصی را شروع کنم.
    چگونه برنامه ریزی کنم که حداقل ۵۰ درصد در زبان کسب کنم؟
    با تشکر

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      به نظرم اگه تو آزمونهای موسسه خاصی شرکت می کنید، از آبان ماه شروع به تست زنی کنید.
      تست های کنکور سالهای گذشته می تونه خیلی بهتون کمک کنه تا درصدتون رو سریع تر افزایش بدید. چه در تخصصی و چه عمومی.
      تست گرامر رو پس از مطالعه کامل درسش شروع کنید.
      موفق باشید.

  47. محمد

    سلام استاد
    به نظر شما روش تیک ایت بهتره یا لایتنر؟
    چون لایتنر زمان بره میخوام از تیک ایت استفاده کنم،میتونم با این روش نتیجه قابل قبولی کسب کنم؟
    در ضمن نکته مبهمی که در این روش وجود داره اینکه نوشته لغات را حفظ نمیکنیم و فقط مرور میکنیم یعنی نیاز نیست با چند بار تکرار لغت و معنی آن را حفظ کنیم و فقط بکبار مطالعه کافیه؟ خواهشا این مورد را بیشتر توضیح دهید.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      این سوال رو با دو تا نام فرستادید که بالاتر جواب دادم…

  48. m

    سلام استاد
    شما تکنیک لایتنر را پیشنهاد میکنید یا تیک ایت را؟
    چون روش لایتنر زمانبر است میخواهم از تیک ایت استفاده کنم-آیا این روش،روش خوبی است؟-نکته مبهمی که در این روش است اینکه نوشته شده واژه حفظ نمی شود بلکه مرور میشود،یعنی نیازی نیست با چند بار تکرار،لغت و معنی آن را حفظ کنیم و فقط یکبار مطالعه کردن کافی است-لطفا این مورد را بیشتر توضیح دهید.

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      من تکنیک تیک ایت کار نکردم اما ماندگاریش در ظاهر پایین تره اما برای هدف کوتاه مدتی مثه کنکور کافیه…
      دقیقا تکنیک مروری است و از این نظر متفاوت با لایتنر هست.

  49. morteza

    سلام استاد جهانشاهی
    استاد من جلد اولو تموم کردم ، جلد دوم رو هنوز نخریدم – چون احساس می کنم نیاز ندارم چون زبانمو تموم کردم و به گرامر مسلطم
    از مهر میخواستم کتاب ۱۱۰۰ واژه رو شروع کنم، به نظرتون بعد لغات کتاب شما ۱۱۰۰ رو بخونم یا نه؟ یا اصلا کتاب دیگری بخونم؟

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      به نظرم لزومی نداره ۱۱۰۰ یا کتاب دیگه ای بخونید.
      تست ها رو هم زدید؟
      اگه تست ها رو زدید از این کتاب کمک بگیرید:
      کتاب ۵۰۱ تست واژگان
      این بهتر از ۱۱۰۰ هست.
      برای گرامر هم اگه مسلط هستید، می تونید از بخش پاسخ تستهای کنکور سالهای گذشته استفاده کنید. جلد دوم ۱۰۰ صفحه درس و ۲۰۰ صفحه تست هست.
      موفق باشید.

      • مرتضا

        استاد ممنون که پاسخ دادین و توجه کردین
        بله تست هاشو هم زدم (از ۹۲ تا ۸۶) و همچنین تست های منتخب و تالیفی رو هم زدم
        بله pdf 501 تست رو تو سایت دیدم و دانلود کردم
        به نظرم خیلی مفید خواهد بود چون هر سوال ۵ گزینه داره پس میشه تعداد لغات زیادی رو به دایره لغات اضافه کرد
        اگه شما بگین ۵۰۱ بهتره از ۱۱۰۰ پس حتما بهتره
        در ضمن ممنون که گفتین جلد دوم چند صفحه داره چون حجمشو نمیدونستم به همین خاطر یکمی ترس داشتم
        در اخر بازم ازتون تشکر می کنم :)

        • Hadi Jahanshahi

          حتما تغییرات ویرایش جدی رو از سایت دانلود کنید و تستهای ۹۳ هم بزنید.
          کتاب ۵۰۱ تو سال ۹۰ و ۹۱ منبع برخی از تستهای کنکور بوده و برخی از تست هاش عینا نقل شده.
          به نظرم منبع با ارزشی هست.
          آزمونهای رایگان سایت برای دوره پاییز و زمستان هم که همینجا قرار میگیره رو حتما شرکت کنید.

  50. HD Krtl

    سلا استاد و خسته نباشید
    استاد در صفحه ی ۲۵ کتاب گرامر یه مثال هست که نوشتین
    after the family had had breakfast . . .
    سوال ام اینه که این Had had ها اشتباه چاپی هستن که پشت سر هم افتادن یا من اشتباه می کنم و درسته؟؟؟؟
    چون من ۲ تا Hadپشت سر هم تو یه جمله تا به حال ندیده ام و لفظی هم درست در نمی اد (زبونم پیچمی خوره)
    لطفا توضیح بدین چوری میشه این کار؟؟؟
    تشکر

    • مرتضا

      هادی داداش چرا نمیشه !!!
      زمان جمله past perfect هست دیگه
      subject+had+p.p
      در ضمن کلماتی مثل after هم نشانه این زمان هست
      در مثال بالا هم had دوم pp فعل have به معنی خوردن می باشد!

    • Hadi Jahanshahi

      سلام
      دوستمون (مرتضی جان) هم پاسخ دادن.
      این جملات خیلی متداوله تو زبان انگلیسی. مبحث زمان ها رو مجدد مطالعه کنید.
      had اول فعل کمکی هست و had دوم صورت سوم فعل have.
      پس از اینکه خانواده صبحانه خورده بود…
      اگه فقط یه had بیاد معنی می شه:
      پس از اینکه خانواده صبحانه خورد… (که البته در زبان انگلیسی از همون حالت گذشته کامل استفاده می شه نه گذشته ساده)
      موفق باشید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top