زبان عمومی دکتری و ارشد

جهانشاهی - یوسف زاده

پاسخ تشریحی زبان کنکور دکتری ۱۴۰۲ – فنی مهندسی و علوم پایه

پاسخ تشریحی زبان عمومی و تخصصی کنکور دکتری فنی مهندسی و علوم پایه 1402 (اسفند 1401)

در این صفحه، پاسخ تشریحی سوالات زبان دکتری گروه فنی مهندسی و علوم پایه 1402 (برگزار شده در 11 اسفند 1401) بصورت رایگان قابل مشاهده است.

این مطلب، دارای حق کپی رایت است و در صورت کپی کردن از پاسخ ها و ترجمه، پیگرد قانونی صورت خواهد گرفت.

اگر نظری در مورد پاسخ‌ها دارید، میتوانید با آیدی تلگرام @ZabanZireZarrebin در میان بگذارید. کانال تلگرام ما: @GeneralEnglish


جهت بزرگ شدن سوالات، بر روی آنها کلیک کنید.


تحلیل تست‌های گرامر:

هر هشت تست فقط با خوندن کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین و یا با مشاهده ویدئوهای آموزش گرامر ما مقدور بود. هیچ منبع اضافه‌تری نیاز نبود.

پاسخ سوالات گرامر کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش اول)

131 – گزینه «2»

«تفکر غیرشفاهی، {که} مکانیزمی مرکزی در طراحی مهندسی {است}، ادراکات، {یا همان} فوت و فن هنرمند و نه دانشمند، را شامل می‌شوند.»

فقط کافیه طبق قانون بالانس که توی کتاب زبان دکتری زیر ذره بین و ویدئوهای آموزشی ما درس داده شده، افعال و ربط‌دهنده‌ها رو پیدا کنید. یه فعل involves داریم و بس! این یعنی گزینه 4 که فعل جدید میاره و ربط دهنده نداره، نادرسته. گزینه 3 هم که that ای داره که به قبل اشاره میکنه و کاما هم اون وسط اومده. دقیقاً در ویدئو و کتاب گفتیم که that در این کارکرد، دشمن کاماست. گزینه 1 هم که being داره غلطه. چرا که بعد از حذف ضمیر موصولی، کلا be حذف می‌شه (مثل گزینه 2) و تبدیل به ing نباید بشه. 

132 – گزینه «1»

«وقتی کار تمام شد، بسیاری به سایر مشاغل ساختمانی و یا کار در کارخانه در شهرها و شهرستان‌ها نقل‌مکان کردند، جایی که آنها به بخشی از طبقه کارگر در حال گسترش تبدیل شدند.»

اول از همه در ادامه جمله فعل جدید اومده پس ربط‎‌دهنده میخوایم که بالانس برقرار شه. پس گزینه 2 و 3 و 4 که قید هستند میرن کنار! به همین سادگی. جدای این، قبل از جای خالی، به مکان اشاره داره پس where مناسبه. حتماً ویدئوی بخش موصولها و Where رو ببینید اگه هنوز این سوال براتون دشواره. 

133 – گزینه «3»

«چرا مردم در قرن سیزدهم، با عنایت به تمامی معایب زندگی در شهرهای متراکم، به این محله‌های شدیداً شلوغ نقل‌مکان کردند؟»

بخش اول و دوم جمله باید با هم بخورن. معمولاً وقتی بخشی در ابتدای جمله با کاما جدا میشه، این بخش، توضیح مهمی از جمله بوده که از انتهای اون به ابتدا منتقل شده. یه حالت دیگه هم وجود داره که بدل فاعلی است که اینجا که جمله ما سوالی است، این حالت صادق نیست. پس باید چیزی رو در جمله بذاریم که وقتی به انتها ببریمش، معنای درستی بده. given در معنای «با توجه به، با عنایت به، با در نظر گرفتن» مترادف considering هست. توی فارسی می‌شه گفت «داده شده» که همون «مفروض بر اینکه یا با فرض اینکه» هست. در این حالت حرف اضافه محسوب میشه و بعدش منتظر اسمه. به عبارت دیگه، بعد از اون، خود فرض ما قرار میگیره. پس گزینه 1 که giving نوشته غلطه. گزینه 3 که اول فرض رو بعد یادش افتاده که بگه «با عنایت به اون فرض!» غلطه. گزینه 4 هم زمانی درست بود که بدل فاعلی بود. یعنی فاعلی رو بعدش داشتیم که live بهش اشاره میکرد. هرچند این حالت در اینجا صادق نیست. پس این شما و گزینه 3 که صحیحه. یه مثال هم ازش ببینیم:

Given his age, he’s a remarkably fast runner.

با عنایت به سنش، او یک دونده فوق‌العاده سریع است.

134 – گزینه «4»

«اوتیسم بعنوان یک اختلال عصبی و ژنتیکی مادام‌العمر در نظر گرفته می‌شود که تفاوت در نحوه‌ای {که} اطلاعات پردازش می‌شود را سبب می‌شود.»

این تست رو خیلی در آموزش that سیب‌زمینی روش تاکید کردیم. همونجا چهار دسته رو معرفی کردیم که باهاشون این that میاد که از جمله میتونه حذف شه و جز استثنائات بالانس هستن. دسته سوم، اسامی خاص بود که way یکی از اوناست. اینجا هم دقیقاً همین اتفاق افتاده و بعد از way، یه that محذوف داریم و نشون به اون نشون که گفتیم بعدش یه جمله ناگهانی شروع شده با فاعل و فعل و تمام اجزای جمله، وسط جمله ظاهر میشه. چیزی که دقیقاً گزینه 4 رو شکل داده. 

پاسخ سوالات گرامر کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش دوم)

پاسخ سوالات گرامر کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش سوم)

135 – گزینه «3»

«با این حال، نه تا قرن هجدهم بود که چنین بانک‌هایی مانند بانک آمستردام و بانک انگلستان شروع به تأمین سرمایه برای سرمایه‌گذاری کسب‌وکار نمودند. (تا قبل قرن 18 رخ نداده بود و دقیقا همون موقع رخ داد)»

خیلی تست ساده‌ایه برای کسی که وارونگی رو خونده. دقیقاً توی کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش و ویدئوها آموزش دادیم که ترکیبات منفی اگه اول جمله بیان (در اینجا not until) سبب وارونگی می‌شن (شبیه سوالی‌نویسی). تنها گزینه وارونه هم گزینه 3 که فعل کمکی رو قبل از فاعل آورده.

136 – گزینه «1»

«با شروع از حدود 8000 سال قبل از میلاد مسیح، بیشترین بهره‌برداری از کشاورزی در دره‌های رودخانه‌ها رخ داد، جایی‌که هم خاک مرغوب و هم منبع آب قابل‌اتّکا بدون‌توجه به میزان بارندگی وجود داشتند.»

دقیقاً‌ گفتیم عبارتی که ابتدای جمله با کاما جدا می‌شه نقش بدل فاعلی رو باید بازی کنه. باید با خودتون بگید «بیشترین بهره‌بردازی از کشاورزی» «شروع شد» یا «شروع شدونده شد!»؟ نیازی به مجهول نوشتن نداره که توی گزینه 2 و 3 رخ داده. گزینه 4 که خیلی اوضاعش خرابه! بعد از to، به جای شکل ساده فعل، P.P. آورده!

رجوع کنید به بدل و ساختار dangling و کارکرد مصدرها از کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین یا ویدئوهای آموزش گرامر دکتری جامع ما. 

137 – گزینه «4»

«یک موتور دوّار متصل به موتور بخار، شفت‌ها را قادر ساخت که بچرخند و ماشین‌ها را {قادر ساخت که} که به حرکت درآورده شوند، {که} منجر به آسیاب‌هایی شد {که} از نیروی بخار برای چرخیدن و بافتن پنبه بهره می‌بردند

اول از همه یادتون نره که that دشمن کاماست! پس گزینه 3 بره کنار. همچنین بازم توی ویدئوها تاکید کردیم که by هم مشکل مشابه با کاما داره (رد گزینه 3). گزینه 1 چرا غلطه؟ جدای از اشکال کوچیکی که and برای اتصال دو فعل کاما نمیخواد، باید این رو اضافه کنم که بالانس رو به هم میزنه و فعل use رو با دو مفعول رها میکنه! پس این گزینه هم غلطه. گزینه درست حاصل حذف ضمیر موصولی فاعلی هست. حتی using دوم هم حاصل حذف ضمیر موصولی فاعلی دوم هست! برای همین دو تا {که} در ترجمه داریم. 

رجوع کنید به بالانس جمله، دشمنی that/by و کاما از کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین یا ویدئوهای آموزش گرامر دکتری جامع ما. 

138 – گزینه «2»

«این به خاطرسپاری ساده از اقلام شخصی و رویه‌ها – {که} به عنوان به‌یادسپاری (rote Learning) شناخته می‌شود – به نسبت پیاده‌سازی‌اش بر روی کامپیوتر ساده است. چالش برانگیزتر {از آن} مشکلِ اجرای چیزی است که تعمیم (generalization) نامیده می‌شود.»

اینجا وارونگی با صفات داریم. بازم روی این وارونگی هم توی کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین و هم ویدئوهای آموزش گرامر تاکید کردیم! این یعنی هر 8 تست رو انتظار داشتیم بزنید! صفت میتونه در این حالت به ابتدای جمله بیاد و جاش با فاعل عوض شه. به مثال کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین نگاه کنید (توی ویدئوها، مفصل‌تر توضیح دادیم):

وارونگی با صفات در زبان انگلیسی


تحلیل تست‌های واژگان:

ارجاعات بر اساس ویرایش هشتم جلد اول کتاب زیر ذره‌بین، مرجع اصلی واژگان انگلیسی، چاپ نگاه دانش هست. پاسخ به 10 و یا 11 تست از 12 تست با کتاب زبان زیر ذره‌بین کاملاً شدنی بود. برای دو تست دشوارتر، باید مثال‌ها رو می‌خوندین و آزمون‌های رایگان رو هم می‌دادید. با توجه به لغات متعدد دارای ریشه، پیشوند و پسوند، ارزش دوره ویدئوی آموزشی ریشه‌شناسی و همچنین ریشه‌شناسی موجود در کتاب زیر ذره‌بین، بیش از پیش مشخص شد.

پاسخ سوالات واژگان کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش اول)

139 – گزینه «1»

«گذشته برگشت‌ناپذیر است، رفته است و دیگر هرگز باز نخواهد گشت، مهم نیست چه کاری انجام دهید، مهم نیست چقدر گریه کنید.»

1) irrevocable روز 49، صفحه 199؛ غیرقابل‌برگشت، لغونشدنی؛ صفتی از ریشه فعل revoke که با پیشوند ir منفی شده. در واقع ir (نا) re (عقب) voke (فراخواندن) و able (پذیر) که هر چهارتا در بخش ریشه‌شناسی کتاب آموزش داده شده‎‌اند.
2) unsurpassable روز 65، صفحه 254؛ پیشی‌ناپذیر، غیرقابل‌شکست دادن و پیشی گرفتن؛ صفت از فعل surpass با پیشوند منفی ساز un
3) inevitable روز 8، صفحه 65؛ ناگزیر، اجتناب ناپذیر، حتمی
4) unreliable لغت دبیرستان؛ غیرقابل اعتماد؛ پیشوند منفی‌ساز un

140 گزینه «2»

«کمپین بازاریابی این اقامتگاه انقدر گسترده بود که نه تنها افراد ثروتمند، بلکه افراد دارای وسع مالی محدود را نیز به خود جذب کرد.»

1) zeal روز 79، صفحه 298؛ اشتیاق، شوق و علاقه زیاد؛ شکل اسمی لغت zealous
2) means روز 54، صفحه 220؛ دارایی، سرمایه؛ وسیله
3) rudiments روز 67، صفحه 258؛ چیزهای اولیه و مقدماتی و ابتدایی؛ شکل اسمی لغت rudimentary
4) appeal روز 61، صفحه 238؛ خواهش؛ جاذبه و افسون

141 – گزینه «4»

«این موتور آخرین بقایای (بازمانده) خودروسازی سابقاً بزرگ در اوایل قرن بیستم است.»

1) uproar روز 91، صفحه 339؛ شلوغی، غوغا؛ شکل اسمی لغت uproarious
2) proximity روز 4، صفحه 51؛ مجاورت، نزدیکی (از لحاظ زمان و مسافت)
3) tyro؛ تازه‌کار، مبتدی
4) vestige روز 77، صفحه 291؛ بقایا؛ نشانه، اثر

شبیه به مثال جلد 1 زبان زیر ذره‌بین

مثال فارسی برای vestige

142 – گزینه «1»

«او یک بازیگر جوان بسیار همه‌فن‌حریف است که به همان اندازه که در درام‌های روشنفکری شاد است، در کمدی های تلویزیونی نیز {شاد است}.»

1) versatile روز 11، صفحه 75؛ تطبیق پذیر، همه فن حریف
2) capricious روز 79، صفحه 299؛ هوس باز، دمدمی؛ شکل صفتی لغت caprice
3) divisive روز 24، صفحه 118؛ تفرقه انداز، اختلاف انداز، جدایی‌انداز
4) malleable روز 11، صفحه 76؛ خم شونده، چکش خوار، منعطف

143 – گزینه «4»

«این معاهده این بعد از ظهر رسماً تصویب شد و به محض امضاء شدن توسط نخست‌وزیر در اواخر امشب به قانون تبدیل خواهد شد.»

1) nominate روز 7، صفحه 63؛ انتخاب کردن، نامزد کردن، پیشنهاد دادن
2) pledge روز73، صفحه 279؛ تعهد دادن (گرفتن)، قول دادن
3) release روز 46، صفحه 189؛ رها کردن، آزاد کردن؛ منتشر کردن
4) ratify روز 49، صفحه 199؛ تصویب نمودن، تایید رسمی کردن

پاسخ سوالات واژگان کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش دوم)

144 – گزینه «2»

«نمی‌توانم توضیح دهم که چطور خبر داشتم — من صرفاً یک حس ششمی داشتم که تو درگیر تصادفی شده‌ای.»

1) idiosyncrasy؛ رفتار بخصوص، خصیصه متمایز فردی
2) intuition تست 25، آزمون 32؛ بینش، حس، حس ششم؛ دقیقاً‌ در آزمون‌های رایگان هفتگی بهش اشاره کرده بودیم.
3) attribution روز 6، صفحه 58؛ تخصیص، نسبت دادن
4) ambiguity روز 48، صفحه 196؛ ابهام، گنگی، نامفهومی

145 – گزینه «1»

«خودروهایی که صرفاً شامل ساده‌ترین پیشرفت‌های موتوری که متانول امکان‌پذیر می‌سازد هستند، همچنان به کاهش فوری آلودگی هوای شهری کمک می‌کنند.»

1) incorporate روز 34، صفحه 147؛ شامل بودن، لحاظ نمودن، در برگرفتن
2) penetrate روز 24، صفحه 118؛ نفوذ و رخنه کردن، پی بردن
3) concede روز 111، صفحه 370؛ پذیرفتن، اقرار کردن، قبول کردن شکست
4) disabuse روز 62، صفحه 244؛ از گمراهی رها نمودن، با حقیقت آشنا کردن؛ با پیشوند منفی ساز dis و متضاد abuse.

146 – گزینه «3»

«در سال 1887، آزمایشی هوشمندانه که توسط آلبرت مایکلسون و ادوارد مورلی انجام شد، شدیداً مبانی فیزیک کلاسیک را تضعیف کرد (آن را به چالش کشید)، از طریق ناموفق بودن در اثبات وجود «اِتِر»، یک جوهرِ بی‌جِرمِ شبح‌مانند که خیال می‌شد که در جهان نفوذ می‌کند. »

1) predetermine روز 5، صفحه 88؛ از پیش عیین و مشخص کردن؛ با پیشوند pre
2) reiterate؛ تکرار کردن؛ هم ریشه iteration در تست 21 آزمون رایگان 35؛ همچنین مرور شده در جزوه رایگان 200 جمله دشوار پیش از کنکور
3) undermine روز 86، صفحه 322؛ تضعیف کردن، متزلزل نمودن
4) presage؛ نشانه چیزی بودن، حاکی بودن

پاسخ سوالات واژگان کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش سوم)

147 – گزینه «2»

«هرچند مدیر به گذشت (ملایمت رفتار، بزرگواری و نرمش)‌اش شناخته‌شده نمی‌شد، او اجازه داد که بدرفتاری دانش‌آموزان بدون مجازات بماند.»

1) candor؛ صراحت لهجه، صداقت؛ دقیقاً لغتی بود که در آزمون آخر منتهی به روز کنکور براتون توی کانال گذاشتیم. آزمون رایگان 36 و جواب اون تست هم بود.
2) leniency؛ گذشت، بزرگواری، بخشندگی؛ اینم (lenient) دقیقاً توی آزمون رایگان 32 آوردیم و جواب بود! موضوع هم حتی مشابه بود و ملایمت رفتار معلم نسبت به دانشجوها رو می‌گفت.
3) severity روز 44، صفحه 179؛ سختی، شدت، خشونت
4) punctuality روز 51، صفحه 209؛ وقت شناسی

به اون تستی که داده بودیم نگاه کنید و ببینید چقدر شبیه بود:

Lenient multiple choice question

148 – گزینه «3»

«اگر به داخل اغلب کلاس‌های درس نگاهی بیندازید، تخته‌های گچی را نخواهید دید چراکه آن‌ها امروزه در آموزش تقریباً منسوخ هستند.»

1) neutral روز 15، صفحه 87؛ بی طرف، بی اثر، خنثی
2) transient روز 3، صفحه 49؛ زودگذر، ناپایدار، موقتی
3) obsolete روز 72، صفحه 276؛ منسوخ، مهجور، از رده خارج
4) invaluable دبیرستانی؛ باارزش، بی‌قیمت.

149 – گزینه «1»

«اگرچه کامپیوترها می‌توانند توانایی افراد در برقراری ارتباط را ارتقا دهند، بازی‌های کامپیوتری یکی از دلایل مهارت‌های ارتباطی کمترتوسعه‌یافته (رشدکافی‌نیافته) در کودکان است.»

1) enhance روز 25، صفحه 119؛ ارتقا دادن، بهبود دادن
2) duplicate روز 96، صفحه 356؛ کپی کردن، تکرار کردن
3) disclose روز 26، صفحه 122؛ پرده برداشتن از، آشکار نمودن
4) anticipate روز 31، صفحه 138؛ پیش بینی کردن، پیش دستی کردن

150 – گزینه «4»

«بعد از اینکه رئیسش او را به خاطر کارش در پروژه بزرگ تحسین نمود، سام احساس کرد که زمان طلایی (مغتنمی) برای درخواست ترفیع است.»

1) arbitrary روز 9، صفحه 69؛ رندُم، تصادفی، شانسی
2) apparent روز 60، صفحه 235؛ آشکار، واضح، شفاف
3) ambitious؛ جاه‌طلب
4) auspicious؛ طلایی، مغتنم، مساعد، فرخنده


تحلیل تست‌های درک مطلب:

متن اول

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش اول)

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش دوم)

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش سوم)

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش چهارم)

151 – گزینه «4»

تایید ادعا در جمله قبلی

152 – گزینه «2»

این پاراگراف به دلایل مشکلات عدم تعادل کار-زندگی اشاره شده در پاراگراف قبلی می‌پردازه.

153 – گزینه «3»

جایی از حل‌ناشدنی بودن موضوع (insoluble) صحبت نشده. اگه میگفت موضوع رو دشوار می‌کنه یا سبب می‌شه که بیشتر کار کنن، درست بود.

154 – گزینه «1»

نویسنده نگاه مثبتی داره به این موضوع.

155 – گزینه «4»

متن دوم

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش اول)

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش دوم)

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش سوم)

پاسخ سوالات درک مطلب کنکور دکتری 1402 فنی مهندسی و علوم پایه (بخش چهارم)

156 – گزینه «3»

به دلیل اینکه دانشجوها به دستورات معلم در این سیستم عمل می‌کنن، گزینه 3 صحیحه.

157 – گزینه «4»

158 – گزینه «1 و 2» سنجش گزینه 1 زده است.

جواب به گزینه 2 در پاراگراف دوم و انتهای پاراگراف اول داده شده است.

This paradigm is particularly predominant in engineering education, where students are passive throughout the learning process, and depend on the educator as a source of information and not on themselves as constructors of knowledge.

گزینه 1 هم البته صحیح است و در این بخش اشاره شده:

The most important characteristic of positivist theory is the search for a systematic, verifiable and measurable knowledge, focusing on the cause of phenomena that occur, from observation, measurement and statistical procedure.

159 – گزینه «3»

انتهای پاراگراف دوم

160 – گزینه «2»

به دانشجو یا همان محقق اشاره داره.


ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.


Instagram-General-English-زبان-عمومی

6 کامنت برای پاسخ تشریحی زبان کنکور دکتری ۱۴۰۲ – فنی مهندسی و علوم پایه

  1. saeid

    با عرض سلام

    سوال ۱۵۸ را شما گزینه دو زدید ولی تو کلید سوالات آزمون زبان دکتری گزینه یک ثبت شده است.

  2. رضا عارفی

    سلام استاد

    شاید من رو یادتون نیاد اما توی تلگرام خیلی مزاحمتون می شددم (اسمم اونجا RA بود). خواستم بگم منی که ارشد ۱۲ درصد زده بودم، رسیدم به ۸۷ درصد. زندگیم عوض شد کلن. قرار نبود اصلن زبان بخونم اما شما گفتید بخون. بعدن با اینکه گفتید کلاس هم نخرم اما خریدم و چقدر راضی بودم. خیلی خوشحالم واقعن. حالا هم قرار گذاشتم زبان رو جدی ادامه بدم و برم برای دیدن فیلم و موسیقی و حرف زدن.

    خواستم از همه کمک های رایگانتون تشکر کنم. ساعت ها برامون وقت گذاشتید. دمتون گرم.

    • سلام
      بله خاطرم هست جناب عارفی. امیدوارم که نتیجه نهایی تون هم خوب باشه. من همیشه گفتم که زبان رو برای زندگی باید خوند. زندگی رو میتونه زیر و رو کنه. امیدوارم همین اتفاق برای شما هم بیفته.
      هرچی بوده نتیجه تلاش خودتون بوده حقیقتا. بهتون تبریک میگم.

  3. Mahbod

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد محترم ،استاد سطح سوالات دکتری فنی و مهندسی امسال در چه سطحی بود و چه درصدی رو میشه خوب تلقی کرد از این آزمون؟

    • سلام
      سطح سوالات رو در پاسخها توضیح دادم. سوالات از سال قبل اندکی دشوارتر بوده. یعنی من انتظار دارم، میانگین رتبه‌های برتر ۵ درصد در درس زبان پایین تر باشه تقریبا.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top