زبان عمومی دکتری و ارشد

جهانشاهی - یوسف زاده

پاسخ سوالات متداول دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

در این مطلب قصد داریم مهمترین سوالات دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکتری را پاسخ دهیم. شما می توانید سوالات خود را در مورد نحوه مطالعه زبان عمومی و همچنین در مورد چهار جلدی زبان عمومی زیر ذره بین در انتهای این مطلب بیان نمایید.

به تمامی نظرات رسیده در پایین این صفحه در اسرع وقت پاسخ داده می شود.


نحوه مطالعه و تحلیل سوالات زبان عمومی دکتری و ارشد

سبک و تعداد سوالات زبان عمومی ارشد چگونه است؟

سوالات زبان عمومی کنکور ارشد، مشتمل بر 30 سوال برای هر رشته و گرایش می باشد. این 30 سوال به دو گروه 15 سوالی تقسیم می شود: زبان عمومی و زبان تخصصی.

  • سوال 1 تا 10 سوالات زبان عمومی و مرتبط با مبحث واژگان است.
  • سوال 11 تا 15 سوالات زبان عمومی و از بخش گرامر آن است. این بخش از سوالات در قالب کلوزتست مطرح می شود.
  • سوال 16 تا 30 سوال زبان تخصصی هر رشته است. معمولا در این بخش، داوطلبان با سه متن تخصصی روبرو هستند که از آنها سوالات تخصصی رشته مورد نظر پرسیده می شود. گاها دیده شده که یکی از این متنها حذف شده و به جای آن 5 تک سوال تخصصی پرسیده می شود. (یعنی با دو حالت روبرو هستیم: 3 متن تخصصی و هر متن 5 سوال؛ یا دو متن تخصصی هر متن 5 سوال به همراه 5 سوال جای خالی)

برای پاسخ به سوالات 1 تا 15 خواندن جلد 1 تا 3 کتاب زبان عمومی زیر ذره بین کفایت می کند. (جلد اول و سوم برای سوال 1 تا 10 و جلد دوم برای سوال 11 تا 15 طراحی شده است.) همچنین برای پاسخگویی به سوالات تخصصی رشته خود، لازم است علاوه بر دانش مطلوب در زمینه رشته خود، با تکنیکهای پاسخگویی به متن آشنا باشید. در جلد سوم زبان زیر ذره‌بین، این تکنیکها در کتاب ذکر شده است. شما با خواندن همان سه جلد و بدون مطالعه زبان تخصصی به طور متوسط می توانید به درصد 60 در زبان عمومی و تخصصی کنکور دست یابید. برای درصد بالاتر نیاز است تا متنهای زبان تخصصی رشته خود را طی 11 سال اخیر کنکور، پاسخ دهید.

سبک و تعداد سوالات زبان عمومی دکتری چگونه است؟

در کنکور دکتری، خبری از سوالات زبان تخصصی نیست و تمام 30 تست، سوالات زبان عمومی هستند. تقسیم بندی سوالات کمی متفاوت از کنکور ارشد است:

  • سوال 1 تا 8 سوالات گرامری است. این سوالات در قالب تک جمله مطرح می‌شود.
  • سوال 9 تا 20 سوالات واژگان است.
  • سوال 21 تا 30 سوالات درک مطلب است. متن درک مطلب، آکادمیک است اما تخصصی نیست. شما با دو متن روبرو خواهید بود که از هر کدام 5 تست مطرح می‌شود.

برای پاسخ به کلیه سوالات فقط خواندن دو منبع کفایت است: جلد اول زبان زیر ذره بین و کتاب زبان دکتری زیر ذره بین. جلد اول برای تسلط و عمق یادگیری بهتر واژگان است اما خواندن آن اختیاری است. کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین شامل گرامر، درک مطلب، واژگان، تستهای تالیفی، تستهای مبحثی و نهایتا تستهای کنکور دکتری سال 90 تا 97 است. بنابراین یک کتاب همه منظوره است که نه تنها برای کنکور دکتری که برای آزمون زبانی که پس از آن خواهید داشت، مفید خواهد بود.

کدام منابع بیشتر مورد تاکید طراحان کنکور دکتری و ارشد است؟

معمولا طراحان زبان عمومی، بر روی منبع خاصی نظر ندارند. سوالات از طیف گسترده ای از منابع مطرح می شود. به همین جهت اصلا نمی توان منبع خاصی را برای سوالات در نظر گرفت. برای اولین بار در سری کتابهای زبان عمومی زیر ذره بین منبع هر سوال ذکر شده است. سعی شده تا تمامی مثالهای انتهای کتاب و سوالات تالیفی از همان منابع مطرح شوند تا بتوانند راهگشای شما باشند. اما پراکندگی منبع بسیار زیاد است. شما قادر خواهید بود تا روند کنکور را از مطالعه این مجموعه کتب درک کنید که خود کمک بزرگی است. منابع متفاوت اند اما روند کاملا یکسان است. فلذا جهت مشاهده لغات پرتکرار کنکور سالهای اخیر به جلد اول کتاب زبان عمومی زیر ذره بین و برای گرامر به جلد دوم زبان زیر ذره بین یا کتاب زبان دکتری زیر ذره بین مراجعه کنید. تکنیک درک مطلب برای ارشد در جلد 3 و برای دکتری در کتاب زبان دکتری زیر ذره بین ذکر شده است.

منبع دقیق زبان عمومی برای کنکور ارشد و دکتری چیست؟

  • منبع کنکور زبان عمومی ارشد

جلد 1 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش عمیق و حرفه‌ای واژگان

جلد 2 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ آموزش و تست گرامر کنکور ارشد

جلد 3 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ مجموعه تست واژگان کنکور ارشد و دکتری

کتاب زبان تخصصی؛ بر حسب رشته این کتاب متفاوت است. کتابی تهیه کنید که پاسخ تشریحی زبان تخصصی 11 سال اخیر رشته‌تون رو داشته باشه.

  • منبع کنکور زبان عمومی دکتری

جلد 1 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش عمیق و حرفه‌ای واژگان

کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش و تست گرامر، آموزش و تست درک مطلب، واژگان و تست واژگان، آزمونهای تالیفی، و نهایتا پاسخ کنکور دکتری سال 1390 تا 1397

آیا مطالعه کتابهای 504 و لغات ضروری تافل برای کنکور کافی است؟

بر مبنای سوالات سالهای اخیر، می توان گفت که مطالعه کتابهای 504 و تافل تنها به بخش کوچکی از نیاز شما برای کنکور ارشد پاسخ خواهد داد.

هر دوی این کتابها، کتابهای بسیار خوبی هستند و از نظر زبانی سطح بسیار خوبی دارند اما نمی توان آنها را برای کنکور جامع دانست، بدین معنی که پس از مطالعه هردوی آنها حتی هنوز به نیمه راه نرسیده اید و مطالب زیادی هستند که می بایست مطالعه نمایید. هر دوی این کتابها در سایت برای دانلود قرار داده شده اند.

تکنیک مطالعه به روش tick eight یا 8 تیک اصلاح شده چگونه است؟

هشت تیک یا تیک ایت

تیک ایت گاج

تکنیک تیک‌ایت، به نقل از سایت انتشارات گاج، تکنیکی است که بر مبنای تکرار لغات در ذهن عمل می‌کند. این تکنیک یکی از روش‌های به‌خاطرسپاری لغات در ذهن است.

ما تکنیک را براساس تجربه و اطلاعات رسیده از سوی دانشجویان، به‌گونه‌ای اصلاح نموده‌ایم که شانس فراموشی آن به حداقل برسد. و اما این تکنیک، چگونه است؟

بر اساس تجربه چندین ساله مولفین، 2600 لغت در طی 112 روز تقسیم‌بندی شده‌اند. هر روز شامل 15 تا 35 لغت است. سادگی و دشواری یادگیری روزها تقریباً برابرند و متوسط تعداد لغات در هر روز 24 عدد می‌باشد.

در زیر هر یک از واژگان دروس، 3+8 خانه مربع شکل وجود دارد. شما برای یادگیری واژگان، در روز اول تمامی واژه‌های درس 1 (روز یکم) را به دقت می‌خوانید. این مطالعه شامل خواندن مثال، ترجمه مثال و فکرکردن به هر واژه است. با توجه به عمق اولین دور مطالعه، برای این مرور، حتما یک تیک در نظر بگیرید. در روز دوم، این تکنیک برای روز‌های اول و دوم اعمال می‌شود؛ به اینصورت که اینبار صرفا واژه‌های درس اول را مجددا مرور می‌کنید و اگر معانی فارسی آن را بلد بودید، تیک زده و در غیراینصورت ضربدر می‌زنید و برای درس دوم، چون اولین دور از مطالعه آن است، با عمق به همراه مثال و مترادف خوانده و تیک می‌زنید. در روز سوم برای دروس روزهای اول، دوم و سوم و به همین ترتیب در روز هشتم، برای دروس مربوط به روزهای اول تا هشتم همین کار انجام می‌شود. یعنی 8 روز پشت سر هم باید لغات یک درس را نگاه بیندازید. اگر لغتی 8 تیک خورد، از این مرحله عبور کرده است اما اگر برفرض لغتی 2 ضربدر و 6 تیک داشت، باید روزهای متوالی بعدی نیز آن لغت خوانده شود تا به 8 تیک برسد. (یادتان نرود بالای هر درس تاریخ اولین روز مطالعه آن را بنویسید). این عمل مرتباً برای هشت روز اخیر انجام می‌شود. بدین معنی که در روز نهم این تکنیک برای صفحات روزهای دوم تا نهم (به همراه لغات کمتر از 8تیک‌خورده) و در روز دهم، برای دروس روزهای سوم تا دهم (به همراه لغات کمتر از 8تیک‌خورده) و … انجام می‌گیرد و یکی‌یکی درس‌ها و لغات از گردونه دشوار 8 تیکِ آغازین عبور می‌کنند.

اما حکایت تیک 9، 10 و 11 چیست؟

ما طبق بازخورد از دانشجویان به این نتیجه رسیده‌ایم که 8 تیک در 8 روز پشت‌سرهم برای یادگیری بلندمدت کافی نیست. تکنیک 11 تیک را با کمک 60 دانشجوی داوطلب پیاده‌سازی نموده و نتایج فوق‌العاده‌ای پس از آزمایش حاصل شد. اما این تکنیک چگونه است؟ برای این کار، کافی است شما در روز 15 ام، روز 30 ام و روز 60 ام تیک‌های 9، 10 و 11 را بزنید. یعنی علاوه بر 8 روز آغازین، سه مرور دیگر با فواصل گفته شده داشته باشید. منظور از روز 15، 15 روز بعد از تاریخ نوشته شده بالای هر درس است (چه لغاتی که 8 تیک را سریع خوردند و چه لغاتی که تیک کمتری خوردند). این موضوع به‌شدت بر روی یادگیری اثر مثبت خواهد گذاشت.

فایل صوتی زیر به شما دقیق این تکینک را شرح خواهد داد:

توضیح صوتی طریقه استفاده از تیک ایت اصلاح شده

فایل صوتی را برای درک بهتر طریقه استفاده از تیک ایت اصلاح شده گوش کنید.

دانلود فایل

تکنیک مطالعه به روش لایتنر چگونه است؟

جعبه لایتنر

جعبه لایتنر

جعبه لایتنر یک قوطی در باز است که از پنج قسمت تشکیل می شود.

عرض قسمت های مختلف به ترتیب ۱۵,۸,۴,۲,۱ واحد است. این جعبه را می توانید خودتان با مقوا، جعبه یا قوطی های پودر لباسشویی ، کفش و… درست کنید، یا اینکه از بازار تهیه نمائید.

این روش را می توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی،فارسی و یا هر فرمول یا مطالب درسی فراری که می خواهید به خاطر بسپارید به کار گیرید.

هر موضوع یادگرفتنی را روی یک برگ کاغذ(فیش) بنویسید. دقت کنید که روی هر فیش تنها یک موضوع یادگرفتنی نوشته شود. یعنی لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن را در روی دیگر برگه می نویسید.

مراحل کار با لایتنر:

۱. روز اول: تعدادی از برگه ها را تکمیل می کنید و پس از اینکه هر دو روی برگه را یکی دو بار مرور کردید، برگه ها را در خانه اول جعبه قرار دهید. می توانید هر روز، ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه آماده نمائید.شاید در بعضی روزها هم برگه ای تهیه نکنید.

۲. روز دوم: ابتدا برگه هایی را که دیروز تهیه کرده بودید از خانه اول بردارید.سؤالات را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب ها را به خاطر بیاورید. آنهایی را که بلد نبودید، مجدداً در خانه اول قرار دهید و آنهایی را که بلد بودید، به خانه دوم منتقل کنید. پشت این برگه های خانه دوم یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.

در پایان، برگه هایی را که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

۳. روز سوم: به برگه های خانه دوم دست نمی زنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه های خانه اول شروع می کنید و برگه هایی را که جواب سؤالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل می نمائید و در پشت کاغذ رنگی قرار می دهید تا این برگه ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشود. برگه هایی که پاسخشان را بلد نیستید به همراه برگه های جدیدی که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

۴. روز چهارم:

الف) ابتدا از خانه دوم شروع کنید، زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن روز قبل تکمیل شده است. ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را برمی دارید.(یعنی برگه هایی که جلو کاغذ رنگی قرار دارند) سؤالات روی این برگه ها را مطالعه می کنید و اگر جواب درست دادید برگه ها را در داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار می دهید و پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا فاصله گذاری مشخص شود. ضمناً برگه های باقی مانده در خانه دوم را جلوتر می برید و کاغذ رنگی را در پشت این برگه ها می گذارید.

ب) سپس به خانه اول برگردید و برگه های آن را بردارید و آنهایی را که بلد هستید در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار دهید.

ج) برگه هایی که پاسخ آنها را بلد نیستید و همچنین برگه های جدیدی را که تهیه کرده اید در خانه اول می گذارید.

۵. خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنید تا این قسمت تکمیل شود.البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی می گذارید تا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود.

۶. خانه چهارم جای هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز پس از ورود اولین برگه ها، این قسمت تکمیل می شود. یعنی اگر شما در کارتان وقفه ای نیندازید سی روز طول خواهد کشید تا هر پنج قسمت جعبه لایتنر تکمیل شود. توجه دارید که بین هر دو گروه برگه یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا برگه های مربوط به روزهای مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند.از روز سی و یکم به تدریج برگه ها از داخل جعبه خارج می شوند و شما می توانید این برگه ها را بایگانی نمائید. زیرا پس از پنج بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان های متفاوت، می توانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد.

به این ترتیب شما با روشی که شبیه بازی انفرادی است، در اوقات فراغت می توانید با کمترین میزان اتلاف وقت آنچه را که یادگیری اش برایتان مشکل تر است بیشتر تکرار کنید و زودتر و برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را که زودتر یاد می گیرید فقط با پنج بار تکرار برای همیشه فرا بگیرید.

نکته مهم: در هر مرحله که به سؤال یک برگه نتوانستید جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید.

آیا خواندن معنی و لغت فارسی به تنهایی کافی است؟

خواندن معنی و لغات فارسی به تنهایی نمی تواند کمک شایانی به شما کند. حتما می بایست کاربرد لغت در جمله را نیز مدنظر قرار دهید. بسیاری از لغات معنی خود را در جمله به شما نشان خواهند داد. باید بیاموزید که معنی لغات را در قالب جمله حدس بزنید.

خواندن متون زبان بهترین راه افزایش دامنه لغات است. اینکه شما یک دیکشنری انگلیسی به فارسی متحرک باشید! نمی تواند به بسیاری از نیازهای زبانی شما پاسخ دهد. باید بتوانید ساختار جمله را درک کنید، معنای لغات را در کاربردهای مختلفشان شناسایی کنید و در نهایت بهترین معنا را برای جمله برگزینید.

پس حتما علاوه بر معنی فارسی، از مثالهایی که لغات مورد نظر را در بر دارند، بهره ببرید. جلد اول زیر ذره بین بر این مبنا، علاوه بر معنای فارسی، 5000 مثال ترجمه شده از هر لغت ذکر نموده است که در این نوع، اولین کتاب کنکور دکتری و ارشد به شمار می آید. گرچه بعدها کتابهایی از این ایده رونویسی کرده‌اند.

روند مطالعه برای زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری چگونه باید باشد؟

برای مطالعه زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد حتما می بایست بر حسب سطح زبانی خود، تصمیم منحصر به فرد اتخاذ نمایید.

بدین منظور می بایست در نظر بگیرید که دامنه لغات شما تا چد حد وسیع است؟ آشنایی شما با ساختار جمله تا چه اندازه است؟ درک شما از معنای جملات و متون به چه میزان است؟

فایل صوتی زیر بصورت دقیق به شما خواهد گرفت که روند صحیح مطالعه باید چگونه باشد:

چطور و از کجا برای زبان کنکور دکتری شروع کنم؟

دانلود فایل صوتی بالا

چطور و از کجا برای زبان کنکور کارشناسی ارشد شروع کنم؟

دانلود فایل صوتی بالا

این لینکها نیز راهنمایی‌های بسیار خوبی برای مطالعه شما دارند:

آیا رفتن به کلاس کنکور برای زبان می تواند مفید باشد؟

بدون شک صرف حضور در کلاس نه تنها برای زبان بلکه برای سایر دروس نیز نمی تواند تضمین کننده موفقیت شما در کنکور باشد. بالطبع، اگر اننتخاب صحیحی برای کلاس داشته باشید، کلاس کمک حال شما در درک بهتر مفاهیم خواهد داشت.

چنانچه در کلاسی حاضر هستید، حتما و همزمان با کلاس پیش رفته و در روزهای حد فاصل بین جلسات کلاس به خواندن مباحث مطرح شده و افزایش دامنه لغات خود بپردازید. اگر به دلایلی همچون عدم تمکن مالی، عدم دسترسی به کلاسهای اساتید مطرح یا حضور در شهرستانها و عدم امکان رفت و آمد به تهران قادر به شرکت در کلاسها نیستید، می توانید با تکیه بر دانش کتابها به موفقیت کاملی دست پیدا کنید و یا از کلاسهای آنلاین و غیرحضوری کنکور ارشد استفاده نمایید.

در حقیقت کلاسها می توانند همانند کاتالیزور عمل کنند و راه شما را به شرط همراه شدن با کلاسها برای رسیدن به موفقیت کوتاه نمایند اما هرگز اینگونه نیست که بدون شرکت در کلاس نتوان به موفقیتی دست یافت.

در نهایت پاسخ پرسش بالا مثبت است. حتما کلاسها مفید هستند اما باز همه چیز به تلاش شما باز می گردد.

ما بدلیل اینکه در ایران نیستیم، صرفا کلاس آنلاین داریم که از تمام ایران قابل شرکت است؛ برنامه این کلاسها در لینک زیر آمده است:

کلاس زبان آنلاین زبان عمومی زیر ذره بین 

قیمت کلاس را پایین درنظر گرفته ایم که برای قشر وسیعی شرکت در کلاس مقدور باشد اما چون کار ما نویسندگی است و نه برگزاری کلاس، تعداد کلاسهای ما محدود است. برنامه کلاسها در لینک ذکر شده است و امکان برگزاری کلاس بیش از 10 بار در سال را به دلیل مشغله فراوان نداریم. همانطور که ذکر شد، در صورت عدم دسترسی یا عدم امکان حضور در کلاسها، نگران چیزی نباشید. موفقیت تنها با تلاش مداوم شما قابل دستیابی است و بسیاری از رتبه های برتر تنها به منابع اصلی و شرکت در آزمونهای آمادگی کنکور برای موفقیت اکتفا نموده اند.

برای زبان یک چیز ضامن موفقیت: تلاش خود فرد

می خواهم تستهای بیشتری علاوه بر کنکورهای سال گذشته بزنم. چه منبعی توصیه می نمایید؟

وبسایت زبان عمومی زیر ذره‌بین هرساله در زمان نزدیک به کنکور، تعدادی آزمون تالیفی برگزار می‌نماید. این آزمونها رایگان بوده و کمک به دانشجویان کنکوری خواهد بود. همچنین در صفحه پشتیبان کتابها،تستهای بیشتری آرشیو شده است که تنها برای دارندگان کتابهای زبان زیر ذره‌بین قابل دسترس است.

سایت زبان عمومی زیر ذره‌بین تعداد زیادی از منابع مناسب تست زنی در بخش دانلودها قرار داده شده که مطالعه آنها می تواند منابع جدیدی از تستهای کنکور پیش روی شما قرار دهد.

من زبانم خوب نیست، آیا بهتر نیست قید زبان را بزنم و بر روی سایر دروس تمرکز کنم؟

خیر، شما حتما یک روز در زندگی می بایست برای این مشکل چاره ای بیندیشید. پاسخ به نیاز زبانی شما، چه در مقطع دکتری، چه به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور و چه برای رسیدن به درجات عالی در کار الزامی است. بهتر است از فرصت کنکور بیشترین استفاده را نموده و با یک تیر دو نشان بزنید. زبان راه ارتباطی شما با سایر فرهنگهاست. چنانچه زبان شما تقویت شود، به سادگی قادر به کار با تکنولوژی های روز هستید و می توانید با سایر ملل و تمدن ها ارتباط برقرار کنید. پس یکبار برای همیشه با خود تعارف را کنار گذاشته و بر ترس بی مورد ندانستن زبان فایق آیید.

همچنین تاثیر درصد بالای زبان در کنکور بر کسی پوشیده نیست. میانگین کلی درصد زبان رتبه‌های برتر طی سالهای اخیر روند صعودی داشته و چنانچه بدنبال حضور در دانشگاههای خوب هستید، نیازمند درصد بالا در این درس خواهید بود. فایل صوتی زیر، توضیحات کاملی بر چرایی پاسخ به سوالات زبان خواهد داد:

❓چرا در کنکور باید به سوالات زبان پاسخ داد؟ چرا نباید از زبان برای یک عمر فرار کرد؟

دانلود فایل صوتی بالا

تکنیکهای پاسخگویی به متون تخصصی و سوالات درک مطلب چیست؟

جهت پاسخگویی به سوالات زبان تخصصی کنکور ارشد رشته خود می بایست با تکنیکها و راهکارهای پاسخگویی به سوالات درک مطلب آشنا باشید. در جلد سوم زبان عمومی زیر ذره بین و کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین، بر مبنای تستهای کنکور کلیه رشته ها، راهکارهایی بسیار عملی و ساده برای پاسخگویی آموزش داده شده است. گردآوری این تکنیک ها در قالب زبان عمومی دکتری و ارشد به گونه ای که برای کلیه رشته ها قابل استفاده باشد برای اولین بار صورت پذیرفته است. به امید اینکه برای شما مفید واقع گردد.

همچنین در ویدئوی زیر، استاد جهانشاهی طی 2 ساعت به شما به صورت رایگان این تکنیک‌ها را آموزش می‌دهد:


سوال پیرامون کتب زبان عمومی زیر ذره بین

جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین را از کجا شروع کنم؟

پاسخ به این سؤال بستگی به سطح زبان شما و زمانی که شروع به خواندن این کتاب می‌کنید دارد.

اگر واژگان دوران دبیرستان، به‌کل از ذهن شما رفته و مدت زمان زیادی است که واژه‌خوانی را رها نموده‌اید، حتماً در ابتدا مروری بر واژگان و گرامر دبیرستان نموده و سپس سراغ این جلد بیایید. پیش‌فرض این مجموعه بر این است که شما حداقل‌های دامنه واژگان و گرامر را در دبیرستان آموخته‌اید. (در سایت و کانال زبان زیر ذره‌بین، جزوه دبیرستان به رایگان قابل دانلود است.)

برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد توصیه می‌شود که مستقیماً با همین کتاب شروع کرده و به همین منبع اکتفا نمایند. اگر زمان اندکی در اختیار دارید (2 تا 3 ماه)، توصیه می‌کنیم واژه‌هایی که 2 یا تعداد بیشتری تکرار در کنکور دارند را مطالعه کنید.[1]

توجه: مطالعه بخش‌های تحت عنوانِ «آزمودن» در درون کتاب برای این داوطلبان اختیاری است.

توصیه ما برای داوطلبان کنکور دکتری این است که تمامی دروس را مطالعه کنند و تا حدودی بر مترادف‌ها نیز متمرکز شوند. درصورتی‌که مطالعه این کتاب را خیلی زود به اتمام رساندید و وقت کافی داشتید، منابع اضافی را از بخش دانلودهای سایت زبان عمومی زیر ذره‌بین به رایگان دانلود کرده و مطالعه نمایید. بدیهی است که پاسخ به تست‌های دکتری 7 سال اخیر نیز باید در برنامه شما گنجانده شود. (افرادی که وقت اندکی دارند (زیر 2 ماه)، واژه‌های با دوبار تکرار یا بیشتر را برطبق پاورقی شماره 1 مطالعه کنند.)

توجه: مطالعه بخش‌های تحت عنوانِ «آزمودن» در درون کتاب برای این داوطلبان اختیاری است.

به داوطلبان آزمون‌های بین‌المللی و داخلی توصیه می‌گردد که علاوه بر مطالعه این مجلد، حتماً تست‌های آزمون‌های قبلی را نیز مرور کنند. لغات این کتاب، تا حد بسیار مطلوبی کلیه نیازِ شما را برای پاسخگویی به سؤالات reading، speaking و writing رفع خواهد نمود.

توجه: مطالعه بخش «آزمودن» در داخل دروس برای داوطلبان آزمونهای بین المللی مثل TOEFL و IELTS توصیه می‌شود.

تکنیک پیشنهادی مرور لغات، «تیک‌ایت (Tick8) اصلاح‌شده» است. برای آشنایی با این تکنیک، حتماً مقدمه فصل سوم این جلد را مطالعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که تمرین و تست‌زنی، بخش حیاتی از موفقیت شما را شامل می‌شود. لذا از تست‌زنی و یادگیری و مرور داده‌های ذهنی غفلت ننمایید. این تکنیک شما را بی‌نیاز از هر نرم‌افزاری خواهد کرد.

[1]  منظور از تکرار واژه، شماره‌ای است که بصورت عددی یا ستاره جلوی هر واژه نوشته شده است. مثلا **1 یعنی یکبار تکرار در کنکور کارشناسی ارشد و دوبار تکرار در کنکور دکتری، در نتیجه مجموعا 3 بار تکرار که نشان‌دهنده اهمیت این واژه است.

آیا لغاتی که تعداد تکرار پایینی دارند، اولویت پایین تری دارند؟

هرگز بدین صورت نیست. لغات با تکرار پایین تا حدود زیادی هم ارزش با لغات با تکرار بالا هستند. این لغات پیش بینی ما از روند کنکور است و در سالهای گذشته از لغات با تعداد تکرار صفر نیز سوال مطرح شده است.  پس اگر زمان به مقدار کافی دارید از هیچ لغتی به راحتی نگذرید. تنها در صورتی که زمان اندکی دارید می توانید از برخی از این لغات صرف نظر نمایید.

برای هرکلمه چند معنی ذکر شده است. آیا باید تمامی معانی را حفظ کنم؟

در هر زبانی، کلمات غالبا بیش از یک معنی دارند. (مثلا شیر در زبان فارسی!)

در این میان برخی از معانی پرکاربردتر و برخی دیگر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. ما تنها کاربردی ترین معانی هر لغت را ذکر نموده ایم. پس کلیه معانی را حتما به خاطر سپارید.

نکته بسیار بسیار مهم: برخی لغات در ظاهر چند معنی دارند اما کلیه معانی آنها یکسان است. به این مثال دقت کنید:

justice در معانی عدالت، انصاف، صحت و درستی است. آیا عدالت چیزی جز انصاف است و رعایت صحت و درستی در کار به عدالت نمی انجامد؟

پس بدانید که تمامی این معانی یکسان هستند و نیاز نیست در حفظ کردن، کار را سخت نماییم! در هر جمله ممکن است یکی از کلمات بالا، بتواند به معنی کردن آن کمک کند اما هریک بیانی دیگر از آن لغت هستند و الزاما چیزی متفاوت و عجیب و غریب نیست! پس سخت نگیرید و در ظاهر کلمات قضاوت نکنید و نگویید باید برای هر کلمه 10 تا معنی حفظ کنم!!

به این مثالهای کلمه lend دقت کنید:

کلمه lend در صورت اصلی خود به معنای قرض دادن، وام دادن، اضافه کردن و دادن است. اما اینها در حقیقت یک کلمه هستند و تعابیر مختلفی از کلمه lend:

 The smile lent his face a certain boyish charm.

یعنی لبخند، به صورتش جذابیت پسرانه خاصی بخشید. یا جذابیت داد یا جذابیت اضافه کرد و افزود یا شاید اینجوری هم بشه در تعبیری شاعرانه تر گفت: جذابیت پسرانه خاصش را از لبخندش وام دارد!

پس سخت نگیرید و اکثر کلمات تعداد معانیشان اندک است و معمولا کلماتی که برای معانی ذکر شده در یک دایره اند.

البته در برخی موارد معانی دور هستند. برای settle داریم: حل و فصل کردن / ساکن و مقیم شدن.

مشخصا این دو معنا متفاوت از هم هستند و جمله مشخص خواهد کرد که settle در آنجا به چه معناست.

اندکی دیر برای خواندن زبان عمومی زیر ذره بین اقدام کرده ام! بهترین راه پیش روی من چیست؟

حتما نزدیک به زمان کنکور، کلمات با تکرار بالای 2 بار را نیز از بخش واژگان انتهای کتاب مطالعه نمایید تا درصد مطلوبی در انتظار شما باشد. تعداد این لغات حدود 800 واژه می باشد. فایل صوتی زیر، بخوبی به شما راه مطالعه سریع را نشان خواهد داد.

توصیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد که عقب هستند یا استرس دارن و میخوان لغتهای مهم و پرتکرار رو بخونن.

دانلود فایل صوتی بالا

توصیه برای دانشجویان دکتری که عقب هستند یا استرس دارن و میخوان لغتهای مهم و پرتکرار رو بخونن.

دانلود فایل صوتی بالا

آیا مهم است که سوالات رشته های دیگر را نیز پاسخ بدهم؟

بله حتما. شما نباید تنها به سوالات گروه و رشته خود پاسخ دهید. کتاب زبان عمومی زیر ذره بین، برای اولین بار سوالات کلیه رشته ها را گردآوری نموده و به آنها پاسخ کاملا تشریحی داده است.

اما فلسفه این کار در این است که شما باید در نظر داشته باشید، هر سال 6 نمونه (اخیرا 3 نمونه) تست زبان عمومی طراحی شده و به صورت تصادفی بین 6 گروه امتحانی صبح و عصر چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه تقسیم می شود. پس به طور مثال سوالات زبان عمومی کلیه دانشجویان صبح پنج شنبه از هر رشته ای که باشند یکسان است! همچنین این تقسیم شدن کاملا تصادفی است و سطح سوالات تقریبا برابر است و شانس اینکه سوالات عصر جمعه به دانشجویان صبح چهارشنبه برسد کاملا وجود دارد.

پس به تمام این 6 گروه سوال (در سالهای 87 به قبل، 7 گروه بوده است) به یک دید نگاه نمایید. این شانس بزرگی برای شماست که این تعداد نمونه سوال و تست را با پاسخ تشریحی یکجا در اختیار داشته باشید.

سؤاالت تمامی گروهها و تمامی نوبتهای آزمونی کامل همگن بوده و از مشابهت بسیاری برخوردارند. با پاسخگویی به سؤالات درخواهید یافت که برای مثال گزینه و کلمه‌ای که در سال مشخصی برای گروه مدیریت طرح شده بود، دو سال بعد مورد سؤال گروه مهندسی عمران بود. حتی در سالهایی بوده که کلمه‌ای خاص در تمام نوبت‌های آزمونی آن سال با معانی مختلف تکرار شده است. اینها اهمیت مطالعه سؤالات سایر گروهها را نشان میدهد و این مرور مکرر سبب ارتقای دامنه لغات شما برای پاسخگویی به سؤالات کنکور سالهای آتی خواهد بود. در کنکور دکتری نیز وضع به همین قرار است. یک نفر طراح، تمامی سوالات دو گروه آزمونی دکتری را طرح می‌کند پس برای درک دید طراح، باید به سوالات هر دو گروه آزمونی پاسخ داد.

آیا به جز جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین، برای واژگان لازم است کتاب دیگری بخوانم؟

به اعتقاد نویسندگان کتاب، خواندن این کتاب برای زبان عمومی کنکور ارشد و دکتری کاملا کافی است. در کنکور، زدن درصد بالای 80 کاری بسیار دشوار است. بدبن معنی که خواندن کتابی دیگر در این راستا برای افزایش دامنه لغات ریسک بالایی نسبت به زمان صرف شده خواهد داشت و خواندن یک منبع کفایت می کند. برای درصد بالا، پیش‌زمینه فرد و دانشی که از قبل دارد، کمک بیشتری خواهد کرد تا خواندن منابع معتدد و سردرگم شدن دانشجو.

این ریسک وجود دارد که به مطالعه چندین کتاب دیگر بپردازید اما درصد شما ارتقا نیابد، اما اگر روند کنکور تغییر محسوس یا عجیب و غریبی ننماید شما قادر هستید تا به طور متوسط حداقل 9 تست از 10 تست لغت را پاسخ دهید. ممکن است 3000 لغت دیگر از سایر منابع بخوانید و این 9 تست به 10 تست برسد اما ریسک این خواندن و صرف زمان، منطقی به نظر نمی رسد.

آیا لازم است تمام مترادفهای موجود در جلد اول را حفظ نمایم؟

پاسخ رو به دو دسته تقسیم میکنیم:

1. زمان کمی دارید و یا پیش زمینه زبان شما قوی نیست:

کلا مترادف نخونین. خیلی ساده و خلاصه گفتیم. از مترادف بگذرید. این بهترین تصمیم برای شما در این شرایط هست.

2. زمان زیادی دارید و یا پیش زمینه خوبی در زبان دارید:

تا جایی که توانسته ایم، سعی در آن شده است تا مترادف لغات یا کلماتی ساده باشند یا کلماتی که در کتاب تکرار شده اند؛ گرچه احتمالا برخی از لغات اندکی دشوارتر هستند. توصیه می شود در دور اول مطالعه تنها مترادف های ساده تر را حفظ نمایید و اگر زمان برای مرور بیشتر داشتید؛ به سراغ مترادف های دشوارتر روید.

در بخش زبان عمومی مستقیما از مترادفها سوال پرسیده نمی شود، اما به جهت آنکه یادگیری انگلیسی به زبان انگلیسی سرعت درک را افزایش می دهد، توصیه می شود از مترادفها به صورت کلی صرف نظر نکنید. در بخش زبان تخصصی تمامی رشته ها همواره سوالات مترداف (1 تا 3 سوال) وجود دارند که با دانش مترادفهای کتاب زبان عمومی زیر ذره بین قابل پاسخگویی است.

برای مثال، مترادفهای کلمه linger شامل wait, stay, remain هستند. هر سه این لغات بسیار ساده اند. نیاز نیست وقتی کسی از شما پرسید مترادف linger چیست، هر سه کلمه را فورا به او بگویید!! دانستن یکی از آنها نیز کافی است. گرچه اگر کسی از شما پرسید آیا stay و remain هم معنی هستند، مطمئنا به سرعت پاسخ می دهید: بلی… حال برای کلمه loom سه مترادف emerge, appear, soarرا داریم. شاید شما بگویید دو مترادف اولی ساده تر هستند و سومی دشوارتر. در دور اول مطالعه همان دو مترادف ساده را یاد بگیرید و در زمان مرور سراغ مطالعه سومین مترادف بروید. پیش از این سابقه داشته است که از مترادفهای موجود در کتاب، تست طرح شود اما تعداد این سوالات به نسبت انگشت شماره بوده است.

پس مترادفها را سخت نگیرید تا خواندن زبان برایتان ساده تر شود. هیچ وقت نیز از یادگیری زبان انگلیسی به زبان انگلیسی فرار نکنید و سعی داشته باشید حتما و فقط از دیکشنری های زبان اصلی استفاده کنید تا از لغت نامه های موجود فارسی.

آیا لغات را بر اساس ترتیبشان حفظ کرده‌ایم؟ چرا این مشکل رو داریم؟

هر لغتی رو که خوندین، یه کاغذ سفید کنار دستتون بذارید، بعد از اینکه معنیش رو درست گفتید، بدون نگاه مجدد بهش، سعی کنید لغت رو به انگلیسی روی کاغذ بنویسید، همینطور (ترجیحا با صدای بلند) تلفظش کنید. (لغتی که معنیش رو درست بگید، بتونید بنویسیدش و تلفظش رو صحیح بفهمید بدون شک تو ذهنتون باقی مونده) ؛ خدا رو شکر ویرایش جدید جلد 1 زبان زیر ذره بین تلفظ همه لغات کنکور ارشد و دکتری رو داره.

اگر یکی از اینها درست نبود، مثلا نتونستید لغت رو بنویسید یا تلفظش رو غلط گفتید، حق ندارید تیک بزنین. یعنی اون لغت رو ممکنه توی متن بعدا ببینید و خیلی ساده با لغت مشابهش اشتباه بگیرید. پس یه کاغذ به فرآیند یادگیری لغتتون اضافه کنید و دست به قلم شید. شدیدا تاثیر مثبتش رو حس خواهید کرد و شانس فراموشی کاملا کاهش پیدا می کنه. (اینجوری مطمئن هستید هرچیزی که تیک خورده، حقش بوده واقعا!)

فایل صوتی زیر، خیلی کامل‌تر بهتون میگه باید چی کار کنین:

من لغات رو حس میکنم بر اساس ترتیبشون حفظ شدم. چرا اینجوریه؟ چی کار کنم؟

بهتره بررسی کنیم چی کارا نکردین که این حس بهتون دست داده… فایل صوتی زیر رو از دست ندین.

دانلود فایل صوتی بالا

معنی تمام کلمات را می فهمم، اما نمی توانم جمله را ترجمه کنم! مشکل از کجاست؟

مشکل از عدم تسلط شما به گرامر است. شما قصد ساخت خانه ای دارید، آجر آن واژگان است، آیا بدون سیمان می‌توان این آجرها را تبدیل به خانه نمود؟ طبیعتا گرامر حکم سیمان را برای آجر دارد و منطق شکل گرفتن یک جمله به دانش گرامر وابسته است.

پس برای شما توصیه می شود اول گرامر را بخوانید و پس از تسلط به ساختار آن سراغ ترجمه بروید. این بدین دلیل است که شما هنوز صفت را از قید، اسم را از فعل و حروف ربط و اضافه را از هم تشخیص نمی دهید و بدون این درک قادر به ترجمه صحیح نخواهید بود.

من چاپ قدیم جلد 2 را دارم، آیا لازم است که حتما چاپ جدید را نیز تهیه کنم؟

اگر ویرایش سوم و یا چهارم را دارید، برای مطالعه کنکور ارشد کفایت است. اگر چاپهای قدیمی‌تر را دارید، تغییرات به حدی بوده است که خرید آخرین ویرایش کاملا منطقی است.

آیا خواندن جلد دوم برای گرامر کافیست؟

صد در صد. جلد دوم کتاب زبان عمومی زیر ذره بین، تنها کتاب گرامری است که بر مبنای پاسخگویی به کلوزتستهای کنکور ارشد طراحی شده است. سایر کتب زبان عمومی ارشد مبنای خود را آموزش زبان قرار داده اند یا به ذکر نکات بسنده کرده اند. ما در این کتاب سعی نموده ایم تا شما را با ساختار جمله آشنا کنیم و در روند جمله درگیر نماییم. این برای اولین بار است که ذره بینی بر روی تستهای گرامر قرار داده شده و موشکافانه گزینه های صحیح و غلط کنکور تحلیل شده است.

بدون شک تنها با خواندن این کتاب به سادگی قادر خواهید بود تا به حداقل 4 تست از 5 تست گرامر پاسخ دهید. خود شما با خواندن کتاب بر این موضوع صحه خواهید گذاشت. زمان یکساله صرف شده برای نگارش این جلد، گواهی بر این مدعاست.

آیا می توان به تلفظ لغات جلد اول کتاب دسترسی داشت؟

پاسخ شما مثبت است. زبان عمومی زیر ذره بین برای اولین بار در ایران، اقدام به انتشار فایل صوتی کتاب نموده است. ما به ازای تمامی لغات انتهای کتاب، فایل صوتی با صدای مولف تهیه نموده ایم و آنها را به رایگان در اختیار شما قرار داده ایم. برای دانلود این مجموعه فایل صوتی درس به درس، کافی است به صفحه پشتیبان کتاب مراجعه کنید که در داخل کتاب معرفی شده است.

آیا آمار دقیقی از تعداد تکرارهای کتاب دارید؟ مثلا چند لغت 2 بار در کنکور تکرار شده است؟

بر مبنای جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین که برای اولین بار در ایران، اقدام به انتشار لغات کنکور به همراه تعداد تکرار آن در 8 سال گذشته نموده است، اعداد دقیق زیر از نتایج تحلیل واژگان حاصل می شود:

657 لغت کتاب بدون تکرار هستند و پیش بینی می شود در کنکورهای آتی مطرح شوند. 929 لغت با یک بار تکرار، 287 لغت با دو بار تکرار، 122 لغت با سه بار تکرار، 60 لغت با چهار بار تکرار، 42 لغت با 5 بار تکرار و 56 لغت بیش از 5 بار در ادوار مختلف تکرار شده اند.

خواهشمند است در صورت استفاده از اعداد و ارقام بالا در سایر سایتها، حتما نام کتاب به عنوان مرجع تکرار ذکر گردد.

تعداد کامنتهای این صفحه بیش از 2700 عدد است. برای مشاهده کامنتهای قدیمی تر از دکمه کامنتهای قدیمی تر استفاده نمایید.


ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا با آخرین مطالب و آموزشهای رایگان آشنا شوید. 


Instagram-General-English-زبان-عمومی

2,874 کامنت برای پاسخ سوالات متداول دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

  1. سيستمي

    استاد کتاب ۵۰۴؟ یا ۵۰۱؟!

  2. امیر

    سلام  من بارها زبان رو شروع کردم و بعد از چند ماهی چون دیدم بازده نداره ول کردم(از کم انگیزگی نیستا مثلا کتاب ۵۰۴ و کتاب سری عمرانو خوندم بعد مدتی دیدم نمیتونم تست بزنم گفتم زمانی که وقت میزارم بازده نداره چرا باید بیخودی وقت بذارم  بیخیالش شدم و امسالم که کنکور ارشد دادم زبانو سفید گذاشتم ولی با این وجود همیشه شوق و انگیزه یادگیری رو داشتم ) با روشهای مختلفم رفتما مثل جعبه لایتنر و کتاب داستانو و…ضمننا میخام  یه متن انگلیسی دیدم یا تستی دیدم بدونم داره چی میگهبا این توصیفات کمکم کنید کاملا بگید چیکار کنم از کجا شروع کنم تا بازده و یاگیریم سریع باشه و زیاد لفت پیدا نکنه تشکر.

    • سلام
      شما برای اینکه بتونید خوب متن رو درک کنید، علاوه بر تسلط به واژگان نیاز هست که گرامرتون رو تقویت کنید. من توصیه می کنم اول گرامر رو تقویت کنید بعد برید سراغ افزایش دامنه لغت. حیف بوده که زبان رو کلا رها کردید. اتفاقا کنکور عمران هم با تحلیلی که گذاشتیم، جز کنکورهای ساده زبان امسال بوده و با دو جلدی زیر ذره بین می شد تعداد زیادی تست زد.
      پس ابتدا به ساکن با گرامر شروع کنید تا ساختار جمله رو درک کنید. افزایش لغات گام بعدی برای درک و ترجمه لغاته. (دیکشنری همیشه کنار همه هست، اون چیزی که غالب دانشجوها رنج می برن ازش، ضعف گرامری است.)
      امیدوارم موفق باشید.

      • امیر

        بسیار تشکر جناب استاد!!
        پس استاد توصیه شما اینه که اول جلد۲ زیرذره بین(گرامر) و بعد جلد۱ شو بخونم ایشا.. تا حدودی حله؟
        ضمننا از چه روشی و راه هایی برا به یاد موندن بهتر لغات استفاده کنم(نظرتون در مورد لایتنر چی هس)
        اینم بگم شاید دیگه کنکور ندم و الان منظور از این سوالا بالا بردن سطح زبانم است(حداقل از یه متن انگلیسی سردر بیارم)

        • سلام
          لایتنر رو توصیه می کنم حتما. البته نه صرفا یک طرف لغت انگلیسی و یک طرف معنی به زبان فارسی. انگلیسی به انگلیسی یا انگلیسی و کاربرد لغت در جمله.
          با همین دو جلد به مباحث عمومی زبان مسلط خواهید شد. بعد از کسب این مهارتهای پایه ای، باید متن زیاد بخونید و خیلی زود می تونید متون رو درک کنید.
          موفق باشید.

  3. ساغر

    با سلام خدمت شما استاد محترم

    نمیدونید چقدر سایت شما به من انرژی مثبت داد به محض ورود فهمیدم که وارد مکانی شدم که زندگی جاریه نه مثل بعضی سایتها که از اخرین تاریخ اپدیت شدنشون سالهاست میگذره . من یه سوال از حضورتون داشتم کتاب زبان عمومی شما برای زبان عمومی ازمون شیمی دارویی وزارت بهداشت کافیه ممنون میشم که پاسخ بدید

    با آرزوی بهترین ها برای شما امیدوارم که با انرژی مضاعف به کار زیباتون ادامه بدید

    • با سلام
      خیلی خوشحال هستیم که کامنت های زیبااز شما دوستان میگیریم.
      هدف این مجموعه هم دقیقا همینه.
      جواب سوالتون رو در پست آخر براتون گذاشتم.
      در صورتیکه سوال و یا مشکل دیگه ای در این زمینه داشتید با ما در میان بگذارید.

  4. سيستمي

    سلام استاد.
    یکی از بچه ها میگفت استاد فرید سال اینده پک dlm رو کار نمیکنند، من امسال فکرنکنم رتبم به روزانه برسه و میخوام برای سال بعد بخونم مجدد، به جز کتاب شما و پک استاد فرید و لیستی که هزارتالغت داشت و برامون میل کردند چیزجدیدیقراره تدریس شه یامنبع باشه؟ چون من کلاس نمیرم ، نمیخوام بیخبر بمونم … چیزخاصی جایگزین شده؟استاد من همونیم که ازمونای پژوهش بالای ۷۰بودم و تمام امیدم به زبان بود…ازناراحتی چک نکردم زبانمو ولی فقط یادمه نه تالغت و دوتاگرامر و یازده تا تخصصی زدم ، حالا چندتاش درست باشه خداداند… زبان کنکورامسال برام سخت بود… لغتاش نه ، گرامر و تخصصی…
    ممنونم.

    • سلام
      به نظر من نیازی نیست منبع دیگه ای بخونید. شما کتاب جلد اول رو اگر تموم کردید سراغ جلد دوم برید. منبعی که کامل باشه، سال به سال باید بروز شه نه اینکه کلا تغییر کنه!! اینجوری باید سال آینده هم منتظر یه منبع جدید باشیم!
      شما عمومی رو بد پاسخ ندادید. جلد دوم رو عمیق تر برای گرامر بخونید و روی تخصصی هم بیشتر وقت بذارید.
      برای لغات بیشتر هم فعلا کتاب ۵۰۱ رو توصیه می کنم. امسال هم ۳ تا تست عینا از این کتاب اومده بود البته تو گرایشات دیگه.
      موفق باشید.

  5. مریم

    سلام و خسته نباشید
    من کنکور ارشد دادم و حالا گذشته از اون دوست دارم ایشالا اگه قبول شدم سطح زبام برای نوشتن مقاله خوب باشه
    میشه کمکم کنید در مدت کوتاه تا جوابا میاد زبان اوضاعش خوب بشه
    زبان کنکورم ۰ زدم

    • سلام
      همون روالی که سایرین برای یادگیری زبان کنکور ارشد طی می کنن، می بایست بگذرونید. زبان رو که صفر زدید، آیا سطح زبانتون هم در همون حد هست یا نرسیدید پاسخ بدید؟
      باید در گام اول گرامر و واژگان رو تقویت کنید حتما.

  6. سعید

    سلام خسته نباشید.
    کتاب شما سمت کرج یا شهریار نیست؟ پرسیدم نداشتن!

    • سلام
      دقیق اطلاع ندارم. فروشگاههایی که کتب ارشد رو داشته باشن و کتابهای انتشارات نگاه دانش هم موجود داشته باشن، حتما دارن.
      امکان ارسال هم هست. تو ساعات کاری می تونید با شماره ۰۲۱۸۶۷۴۱ و داخلی ۱۰۸ تماس بگیرید. برای تهران پیک می کنن و شهرستان به صورت پستی.
      موفق باشید.

  7. ayuob

    با سلام.اقای جهانشاهی فرموده بودین ایمیل بزنم برا راهنمایی تافل.فرستادم.لطفا راهنماییم کنین.با سپاس

  8. mohammad reza

    baraye loghat chikar konam?
    vase loghat faghat loghat bekhunam?
    chand vaght yekbar test bezanam?
    gerameram oonghadr ha ham zaeef nist
    ketabe gerameretun roo fasl be fasl beram jelo?
    movazish test bezanam?
    mishe komak konid befermaeed chetor bekhunam?

    • سلام
      خیلی توضیحات رو توی همین صفحه نوشتیم.
      نیازی به تست زنی همزمان نیست. می تونید اول بخونید بعدا تست بزنید. (چه گرامر و چه واژگان)
      گرامر رو فصل به فصل برید جلو. برای دو فصل اول توی سایت تست رایگان گذاشتیم. بعد از اتمام خوندن دانلود کنید (الان لینکها موقت خراب هستند)
      لغات رو هم در قالب جمله بخونید. صرفا معنیشون رو حفظ نکنید. کاربردش رو یاد بگیرید. ضمن اینکه با درسنامه رایگان توی سایت برید جلو بهتر است.
      موفق باشید.

  9. mohammad reza

    mer30 az lotfetun
    geramer va zaban takhassosi ro az key shoru konam?

    • گرامررو از همین الان شروع کنید.
      زبان تخصصی زوده هنوز. بمونه برای بعد از تسلط کامل بر زبان عمومی. (مثلا اواخر تابستان)

  10. mohammad reza

    salam ostad
    man emsal azmayeshi sherkat kardam
    darsade zabanam hodoodan 40 shod
    chikar konam sale bad ke konkur aslime bala bezanam?
    ۲jeldie shomaro daram
    jelde yek ro hodoode 1200ta loghat baladam
    gerameram zaeefe nesbatan
    mamnun misham mesle hamishe jame va kamel pasokh bedid
    ye donya mamnun

    • سلام
      درصدتون خوبه کاملا. می تونید برای سال بعد به درصدهای بسیار بالا فک کنید.
      گرامر خیلی مهمه. اگه سطحتون خیلی پایین هست، مبانی رو از کتابهای دبیرستان و پیش دانشگاهی بخونید و با جلد دوم زیر ذره بین تکمیلش کنید.
      لغات رو هم تا کنکور ادامه بدید. حتما لغات جلد اول تموم شد، همینجا پیغام بدید تا منبع تکمیلی و پیشرفته و سطح بالاتر بعدی رو معرفی کنیم.
      تا کنکور سر بزنید و سوالی بود بپرسید.
      موفق باشید.

  11. ayuob

    با سلام. و خسته نباشین .اقای مهندس بنده دیروز کنکور صنایع  رو دادم رفت.هدفم بعد ارشد هم اپلای هستش .میخوام شروع کنم به خوندن تافل .میخوام  منابع لازم واسه تافل هم برای لیسینینگ هم  رایتینگ رو از خدمتتون بپرسم. اونایی رو میخوام که بتونم تو این دو سه سال باهاشون خوب نتیجه بگیرم و اصراری هم ندارم که زود امتحان بدم میخوام اروم اروم شروع کنم و اواخر تموم شدن دوره ارشد امتحان بدم.ممنون میشم راهنماییم کنین.با سپاس

  12. حسین

    سلام خسته نباشید میخوام یه سری منبع خوب برای زبان عمومی معرفی کنید زیر ذره بین رو دارم و کلا دنبال تقویت زبانم هستم چون  بعد ارشد میخوام حتما دو زبان انگلیسی و استانبولی کامل یاد بگیرم دومی که خیلی اسونه ولی زبان انگلیسی چند سالی زمان میبره ,فعلا اولین هدف ارشده  دنبال نرم افزار(با نرم افزار گزینه اخر هم اشنایی نسبی دارم ولی نمیدونم بدرد میخوره یا نه) یا کتابایی هستم که مثل زیر ذره بین لغت محور نباشند ردینگ داشته باشند و… نرم افزار رزتا استون رو هم دارم ولی نمیدونم بدرد ارشد میخوره یا نه؟ , یکمی در این زمینه راهنماییم کنید ممنون میشم و با توجه به اینکه ۵۰۴ و تافل برای ارشد منبع جامعی نیستند به جز اونا چه منابعی برای تقویت  دامنه لغات پیشنهاد میکنید سوالاتم زیاد شد شرمنده ولی خواهشا جواب بدید

    • باسلام
      لطفا سوالات خودتون رو به ادرس generalenglish @ gmail.com ایمیل بزنید تا توضیحات کامل به ایمیلتان ارسال گردد.
      با تشکر

  13. سعید

    سلام خسته نباشید.
    می خواستم بپرسم چاپ جدید کتاب شما خیلی تغییر می کنه یعنی الان کتاب بخرم یا بذارم چاپ جدیدش با آخرین ویرایش که اومد بعد بگیرم؟ ممنون.

    • سلام
      چاپ جدید احتمالا به خرداد برسه. به همین جهت اگر قصد شروع کردن دارید نسخه فعلی رو تهیه کنید.
      تو ویرایش سال آینده، یه تعداد لغت اضافه خواهد شد و پاسخ کنکورهای امسال.
      برای کسایی که نسخه فعلی رو تهیه کردن، لغات افزوده شده به همراه صورت سوالهای ۹۴ و پاسخ گزینه ایشون به رایگان روی سایت قرار خواهد گرفت.

  14. linda

    سلام
    میشه میزان تطبیق سوالات ارشد امسال با کتابتونو  بذارین

    • سلام
      توی مطالب تشریف ببرید نوشته شده است.
      پس از پاسخ به سوالات هر گروه میزان تطابق آمده است. در حال حاضر، در سه گروه که سوالاتش به دست ما رسیده، از ۱۵ تست زبان عمومی، به ترتیب ۱۵، ۱۳ و ۱۴ تست قابل پاسخ بوده است.

  15. آیت ایران نژاد

    سلام آقای مهندس جهانشاهی
    واقعاً بی نهایت ممنون، نمیدونم چطوری از زحمات حضرتعالی و سرکار خانم مهندس یوسف زاده (که امیدوارم همیشه موفق باشند) تشکر کنم. خیلی خیلی تو این چند وقت زحمت کشیدید همراهی و راهنمایی های  لحظه به لحظه با تمام دوستان تا کنکور و بعدش خیلی ستودنی هست.بی شک مولفان زیر ذره بین کاری بی نظیر انجام دادند که تا به حال به نظر من در مورد زبان عمومی کنکور ارشد شبیه این کار انجام نشده بود. به هر حال به قول خودتون با زبان باید زندگی کرد و در طول این زندگی وجود اساتیدی ارزشمندی مانند شما قطعاً نعمت و کمک بزرگی خواهد بود. درسته کنکور تموم شده ولی مطمئناً پروسه یادگیری اصولی زبان انگلیسی و راهبری های ارزنده شما همیشه کارا خواهد بود.خیلی خیلی تو این مدت به بنده حقیر لطف داشتید و  کمک بیشماری کردید که قطعاً غیر قابل جبران هست. ان شالله که همیشه مستدام باشید و سایتون بالاسر خونوادتون باشه.
    درس معلم ار بود زمزمه محبتی        جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را.
    شاگرد کوچیک شما: آیت ایران نژاد

    • تشکر مجدد بابت لطف شما.
      شما بزرگید و شایسته بهترین ها. پس از این هم سوالی درمورد زبان بود در همین بخش مطرح کنید. در حد توان حتما پاسخی جامع خواهیم نوشت.
      سعادتمند باشید.

  16. f.n

    سلام. خواستم بابت زحماتتون تشکر کنم.من خیلی زحمت کشیدم دعاکنید اونی ک میخوام بشه.. واقعا امروز صبح زبان عمومی سخت بود:-( تخصصی راحت تر بود!بازم تشکر…

    • سلام
      اگر هم سخت بوده باشه، بدونید مهم تراز شماست. درصدتون شاید بیاد پایین اما به ضررتون نمی شه… خیالتون راحت. می رسید حتما به چیزی که خیر و صلاح شما در اونه.
      موفق باشید.

  17. آیت ایران نژاد

    سلام آقای مهندس جهانشاهی
    راستی یه خواهشی داشتم.میشه لطف کنید و معنی جمله رو هم بگید.
    A number of notable scholars and writers appeared by 788 and, bye the last decade of the eighth century, a cultural revival was in full bloom.
    ممنون.

    • تعدادی از نویسندگان و دانشگاهیان سرشانس در سال ۷۸۸ ظاهر شدند {آمدند} و تا دهه های انتهایی قرن هشتم، یک احیای فرهنگی در حال شکفتن بود. {در حال ظهور و بوقوع پیوستن بود}

  18. آیت ایران نژاد

    سلام  آقای مهندس جهانشاهی
    ممنون از تمام زحماتی که به همراه سرکار خانم مهندس یوسف زاده تو طول این مدت کشیدید واقعاً کارتون عالی بود.
    کنکور هم خوب بود بد نبود برنامه ریزی من برای زیر ۱۰۰ حتی زیر ۵۰ بود و فقط سراسری های خوب تهران نمیدونم بتونم قبول شم  یا نه؟. تبریزارشد  صنایع-صنایع نداره ولی ارومیه ارشد صنایع – صنایع داره، ارومیه ان شالله میتونم قبول شم ولی فقط شریف، امیر کبیر، تهران ، علم و صنعت و تربیت مدرس میخوام. سال پیش قزوین و تهران جنوب صنایع – صنایع آزاد قبول شدم و تو تکمیل ظرفیت آزاد سیستم قبول شدم ولی اصلاً ار لحاظ روانی راضی نشدم،یعنی حتی اگه یه ریال هم شهریه نگیرن بازم راضی نمیشم. نمیدونم یه حسیه که واقعاً نمیتونم به آزاد و سراسری شهرستان راضی شم، اگه نتونم تهران قبول شم بازم میخونم .راستی کلی سئوال در مورد زبان دارم که باید ازتون بپرسم.نیاز دارم که اول یه ساماندهی بکنم سئوالامو بعدش ازتون بپرسم.آقای مهندس هنوز هنگم.حالا گذشته از نتیجه کنکور در مورد بزنامه زبان کلی سئوال دارم.مرسی مرسی.فقط تو رو خدا تبریز تشریف آوردید خبر بدید.

    • سلام
      سلامت باشید همیشه. انشاا… همین امسال تموم می شه و به دانشگاهی که صلاحتون هست وارد خواهید شد.
      تبریز زیاد میام، همین هفته ای که گذشت هم بودم اونجا. قسمت شد حتما حضورتون می رسیم.
      سوالات زبان هم هرچقدر که هستند بپرسید. خوشحال می شیم اگه کمکی بتونیم بکنیم.
      شاد باشید.

  19. ميلاد

    سلام خسته نباشید
    در زمان کنکور شما هم زحمت میکشیدید ، خدا قوت
    کنکور رو دادیم ،حالا نمیدرنم چه دسته گلی آب دادم ،صداش بعدا در میاد.
    به هر حال یه سوال داشتم از خدمتتون
    برای استخدام و کار و موارد دیگه در داخل مدرک تولیمو کفایت میده (ارزون تر از آیلسته

    • سلام
      برای داخل کفایت می کنه.
      مهم مدرک نیست، مهم اینه که زبان رو بلد باشید و باهاش زندگی کنید.

  20. مهسا

    سلام استاد
    من جمعه صبح داشتم لغات واقعا سخت بودن وحشتناک من همه ی لغات کتابتون رو واقعا فول بودم حالم حسابی گرفته شد دیروز هم آزمون داشتم اینقدر آسون بود که همشو زدم ولی امروز نامردی بود

    • سلام
      سوالات رو ندیدم، اما گویا دشوار بوده. وصفش رو از دوستان شنیدم. هر سال یه گروه سوالاتش غیرنرمال هست که گویا این بار نصیب جمعه صبحی ها شده.

  21. آیت ایران نژاد

    سلام آقای مهندس
    یه سئوال داشتم در مورد سئوال ۲ صبح چهارشنبه :
    A number of notable scholars and writers appeared by 788 and, bye the last decade of the eighth century, a cultural revival was in full bloom.
    آیا کلمه by که بعد از  فعل appeared آمده، حرف اضافه appear هست؟ دوم اینکه by معنی از میده؟ از  کل گرامر مربوط به  by  و هر آنچه بعدش میاد رو یه منبع به من معرفی میکنید بخونم؟ دلیل این بود که تا بحال ندیده بودم مستقیماً سال (۷۸۸) بعد از by بیاد؟

  22. mohammad reza

    salam
    vaghean zaban omoomi sakht bood emsal
    nazare shoma chie ostad?

    • سلام
      من صبح چهارشنبه و پنج شنبه رو دیدم که عادی بودند. سایر نوبت ها هنوز دستم نرسیده.
      اگر کسی داره ایمیل بزنه حتما.

  23. مهیار

    سلام,خیلی خیلی ممنون بابت سؤالای کنکور چهارشنبه صبح
    خواستم بپرسم سؤالات کنکور چهارشنبه بعدظهر هنوز کامل به دستتون نرسیده؟

    • سلام
      متاسفانه هنوز نرسیده سوالات سایر گروهها.
      اگر کسی داره ایمیل کنه تا در اسرع وقت روی سایت قرار بدیم.

  24. f.n

    سلام.مرسی بابت ایمیل، رسید.
    ببخشید یه سوال دارم. ب نظر شما فردا توکنکور گزینه هایی ک شک دارم اما ب نظرخودم ۶۰-۷۰ درصد درسته رو بزنم؟ آخه پاسخ مثبت ۳ امتیاز داره اما منفی فقط ۱ امتیاز کم میشه..

  25. مهیار

    سلام خسته نباشید
    ببخشید سؤالات زبان عمومی کنکورهای امروز, به دستتون نرسیده؟؟
    اگه رسیده کی تو سایت میذارین سؤالا رو
    ممنون

  26. حلما

    باسلام
    برای کنکور۹۵ میخوام بخونم بنظرتون لغات  رو بعد عید شروع کنم؟یا دیره وازالان بهتره شروع بکنم؟متاسفانه زبانم ضعیفه…
    آخه میخوام علم وصنعت قبول شم

    • سلام
      خب چرا از الان شروع نمی کنید؟ به نظرم از همین الان شروع کنید. هرچی دیر شه، دیرتر به نتیجه می رسید تو زبان و در نتیجه ناامید می شید…
      زبان فرآیندی دراز مدت داره و هرچه زودتر برید سراغش، نتیجه ای بهتر خواهید گرفت.

  27. محسن

    با سلام و تشکر از زحماتتون. من سال دیگه کنکور ارشد دارم رشته عمران و برای زبان خواستم راهنماییم کنید. کتاب شما رو هم تهیه کردم. فقط خواستم قبل از شروع کلا راهنماییم کنید که چطور شروع کنم. دامنه لغاتمو از چه منابعی افزایش بدم. واسه زبان تخصصی چی؟ من وقت خوبی واسه زبان دارم ممنون میشم راهنماییم کنید. در ضمن زبان ضعیف هستم ولی باز تاکید میکنم که وقت و پشتکار زیاد دارم. مرسیییییییی

    • سلام
      اگر سطح زبان شما خیلی خوب نیست بحث اندکی متفاوت می شه! اگر در حد دبیرستان بلد هستید واقعا، با همین دو جلدی زیر ذره بین می تونید شروع کنید. اگر یه چیزی بین دبیرستان و کارشناسی هستید، می تونید با یکی از دو کتاب ۵۰۴ یا تافل شروع کنید و بعد بیاید سراغ زیر ذره بین {گرچه زیر ذره بین هر دوی این منابع رو پوشش می ده.}.
      این پیشنهاد از این جهت هست که الان وقت زیادی دارید و اگر مداوم بخونید می تونید درصد واقعا خوبی در زبان کسب کنید که اصلا انتظارشم نداشتید شاید.
      برای تخصصی عمران هم چند تا کتاب هست که تو اینترنت در موردشون خوندم. از نزدیک ندیدم. شما نزدیک نمایشگاه کتاب بپرسید، نگاه می اندازم به این کتابها و پیشنهاد دقیق تر رو میدم. برای زبان تخصصی هم واقعا زوده. حتی از اواخر تابستون هم شروع کنید، هیچ چیزی رو از دست نمی دید چون لازمه زبان تخصصی، تسلط بر زبان عمومی هست.
      توضیحات و سوالات بالا رو هم یه نگاه بندازید. کمک زیادی به شما خواهد کرد بلاشک.
      موفق باشید و تا زمان کنکور در کنار شما هستیم.

  28. Reyhaneh

    سلام استاد چندتاازکامنت هارو خوندم و خواستم منم از دغدغه این یکی دو روزه ذهنم بگم ، استاد من لغات کتابتونو خوندم ، پک استاد فرید تا ۳۸۰۰ ، هزارلغتی که دکترفرید میل کردند ، ۶صفحشو نخوندم فقط (سه سری بود) ، ازمونهای پژوهشم درصدام بین ۷۰_۷۴ بوده درصدزبانم ، ولی مثلا ازمون اخر یک سوال بود که من کلمه mundane رو فراموش کرده بودم و egocentric هم نمیدونستم که بارد گزینه بزنم ، ازمون شماره دوازده.رو زدم  ، استاد لغتاش دشوارنبود؟!! من سه تاشو نزدم، استاد راستش چیزی که ذهنمو،درگیرمیکنه اینه که زبانی که برام رتبه بیاره و تاالان تو رتبه سیستم باعث شده دورقمی بشم ، نتونم لغتاشو بزنم…. چطور به این فکرنکنم؟

    • سلام
      یه ضرب المثل هست که می گه به هرچی فکر کنید بهش می رسید. پس نگاهتون رو مثبت کنید. خیلی ها آرزشون همین درصدهای شماست.
      چرا سخت بود آزمون. اما اگر هم سخت باشه، برای همه همینطوره و مطمئن باشید ترازتون خیلی عوض نمی شه. پس درگیر درصد نباشد، چون چیزی که در نهایت سرنوشتتون رو تعیین می کنه تراز هست.
      مثلا آزمون ۸ سایت رو دو یا سه نفر ۱۰۰ زدن در حالی که آزمونهای قبلی رو تعداد خیلی بیشتری ۱۰۰ می زدن. اما مطمئنا با کاهش میانگین کلی، شما چیزی رو از دست نخواهید داد.
      وضعیتتون خوبه. صرفا تو روزهای باقیمانده تست بزنید، نکته بخونید و باز هم تست بزنید.
      موفق باشید.

    • آیت ایران نژاد

      سلام ببخشید میشه یه لطف بکنید و به من ایمیل بزنید.چنتا سئوال در مورد زبان  دارم.
      ay************@gm***.com

  29. علی

    سلام استاد
    تو این چند روز باقی مونده نمونه سوال نمیدین که بتونیم تمرین کنیم؟
    و اینکه سوالای سایتو لطفا برای دانلود بزارید تا بتونیم دانلود کنیم و بخونیم.
    و اینکه کلا چه پیشنهادی دارین تو این مدت که چیکار کنیم؟سوالای ازمون پژوهش و دوباره بزنیم یا کار دیگه ای؟
    و اینکه حالا که کنکور ۲۰۰ دقیقه شده اشکال نداره زبانو بزاریم اخر که بتونیم درسای محاسباتی رو اول بزنیم تا ذهنمون بازه؟
    من درصدام تو پژوهش بین ۴۰ تا ۶۰ بوده و کنکورارم ۵۷-۵۸ میزنم…
    ممنون میشم راهنمایی کنید چون واقعا به راهنماییتون احتیاج دارم استاد

    • سلام
      کنکور ۲۰۰ ساعت هم بشه ربطی به سختی سوالات نداره! به نظرم ترتیب رو اصلا بهم نزنید. زمان اضافه رو به فال نیک بگیرید. احتمالا تعداد سوال افزایش پیدا کرده یا اینکه واقعا خیلی به نفعتون شده.
      ۳ سری آزمون در حال آماده شدن هست و تا ۱ ساعت دیگه رو سایت می ذاریم.

      • علی

        من چندتا از ازمونارو شرکت کردم
        حالا میخوام مرور کنم
        امکان داره همه ازمونارو برام بفرستین به ایمیلم که لغتای همشو بخونم؟

        • سلام
          حقیقتا ارسال تک به تک برای نفرات مختلف مقدور نیست. هر آزمون به همین جهت به صورت مجزا امکان دانلود قرار دادیم… اینجوری درخواستها زیاد می شه و باید دستی این ارسالها انجام شه.
          شما هدیه شب یلدا رو دانلود کنید با هدیه جدید، شامل ۹ تا آزمون خواهد بود همین دو تا مطلب.

  30. امیرحسین

    استاد زمان آزمون رو توی کارت ورود به جلسه نوشته ۲۰۰ دقیقه، با این حساب آسفالتیم؟!؟! حتما خیلی سخت میشه دیگه نه؟!؟!

    • سلام
      کدوم رشته اید؟؟؟!! تعداد سوال چندتاست؟

      • امیرحسین

        صنایع صنایع
        استاد چرا میگید به نفعمونه زمان زیاد شده؟ من امروز ۹۳ رو با زمان ۲۰۰ دقیقه زدم. از دقیقه ۱۷۰-۱۸۰ به بعد خیلی خسته شده بودم، و فکر کنم بجز درس آمار که همیشه صفر میزدم و اینبار ۱۳ شد، بقیه درسا رو در زمان های باقیمانده بیشترنمره منفی زدم!
        مخصوصا برای اونایی که درس حذف کردن افتضاح شد :( میانگینا هم که میره بالا دیگه امیدمون به زیر ۲۰۰ کم شد
        راستی استاد زبان ۹۳ چرا اینجوری بود؟!؟! مخصوصا سوالات ۲۰-۲۵! یه پاسخنامه از شما توی اینترنت هست، من دقیقا گزینه هایی که نظر شما هم بوده زدم ولی سنجش یه چیز دیگه زده. نظر شما هم تغییر کرده یا سوالاشون رو بد و اشتباه طرح کردن؟

        • به نظر من که برای همه یکسانه.
          خیلی هم خوب هست. کسایی که درسی حذف کردن اشتباه کردن. زمان هم کم می شد باز هم همینطور بود. کلا فرقی نکرده و نگران نباشید.
          سوالات تخصصی صنایع پارسال چندین و چند اشکال داشت. ایراد از سنجش هست اما اصلاح هم نکرده. ایراداتش اونقدر واضح بود که نمی دونم چی می شه گفت! اما خب تغییری هم حاصل نشد پس از کنکور.

  31. f.n

    واقعا مرسی. خیلی ممنونم  ^__^

    • f.n

      با سلام
      بابت ارسال ازمون ۵و۶و۷ بسیار سپاسگزارم . میشه خواهش کنم ازمون ۸ هم برام ارسال کنید؟ ممنون میشم
      با ارزوی سلامتی برای شما

      • سلام
        شما که تو آزمونها حاضر بودید! چرا دانلود نکردید همان موقع؟
        براتون مجدد ایمیل شد. موفق باشید.

        • f.n

          سلام. ازمون ۸ رو دانلود کردم اما لینکش مشکل داره ارور میده!!! ایمیلتون شامل ازمون ۸ هنوز برام ارسال نشده. تشکر

        • سلام
          باید همون روز دانلود می کردید! ایمیل شدم مجدد براتون

        • f.n

          سلام. ازمون ۸ رو دانلود کردم همون موقع اما لینکش مشکل داره ارور میده!!! لطفا لینک ها رو درست کنید.ایمیل شامل ازمون ۸ هنوز برام ارسال نشده!! امیدوارم زودتر برام بفرستید چون فردا صبح کنکور دارم.. ممنون میشم .

  32. f.n

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم ازتون خواهش کنم لطف کنید و آزمونهای شماره ۵ و ۶ و ۷ و ۸ رو برام ایمیل کنید.قبلا ارسال کردید اما وقت خوندنشون رو نداشتم .الان ک نزدیکه کنکوره و میخوام مرورشون کنم لینکشون خرابه و صفحاتشون باز نمیشه ارور میدن!! ممنون میشم برام دوباره ارسال کنید :(
    با سپاس

    • سلام
      لینک ۸ که فعاله هنوز. اما لینک هر آزمون تا آزمون بعدی صرفا فعاله.
      به جهت شرکت شما در این سری آزمونها، براتون ارسال مجدد شد.
      موفق باشید

  33. mehdi

    سلام
    آقای جهانشاهی نمدیونم چرا پاسخنامه ایمیل نشد البته ایمیلی اومد ولی لینکی توش بنود برای دانلود
    لطفا ایمیل بفرمایید

  34. علی

    ۵۰۴ واژه تافل اسنشل . کاپلان ۵۰۰
    البته دو تای آخر فقط لقات و جملاتش رو خوندم ریندگاشو نخوندم
    منظورم کنکور سراسریه ریدینگم هم بد نیس

    • شما کتابهای خوبی خوندید.
      با این اوصاف باید حداقل ۵ تست می تونستید بزنید. احتمالا مشکل شما در روند حفظ کردن هست. معنی لغات رو باید در قالب جمله یاد بگیرید. اگر اینجوری نباشه نمی تونید نتیجه خوبی بگیرید. در مورد گرامرتون هم نگفتید، اگر گرامرتون ضعیف باشه، به رغم دونستن معنی تمامی لغات، از درک روند جمله عاجز خواهید بود و نمی تونید به تست واژگان پاسخ صحیح بدید.
      اگر کنکور امسال شرکت می کنید که زمانی ندارید، اما اگر برای سال آینده هستید، حتما با سایت همراه باشید تا بتونیم راهنمایی های بیشتری تا زمان کنکور داشته باشیم.
      موفق باشید.

  35. علی

    باور کنید سه تا کتاب لغت خوندم ولی نمیتونم اون ده تا سوال اولو که واسه لغت میاد بزنم
    فوقش یه تست یا دوتا
    جریان چیه چکار کنم به نظرتون؟؟؟

    • سلام
      چه کتابهایی خوندید؟ وضعیت گرامرتون در چه حد هست؟ ۱۰ تست اول کنکورهای سالهای اخیر منظورتونه یا آزمونهای جامع سایت؟

  36. اکبری

    سلام استاد/ خسته نباشید/ من ازمون های ماهان شرکت میکنم،در ازمون اینترنتیش کلوز تست صفحه ۲۲۶ شمارو داده بود و پاسخ تست اول رو گزینه ۴ و پاسخ تست ۱۳ رو هم ۳ انتخاب کرده بود، که مقایر هست با پاسخ ما، میشه یه چک کنید، من تست اولش رو شک دارم، اما دومی رو قطعا شما پاسخ صحیح دادید.
    ممنون

  37. mohammad reza

    salam ostad.vaght be kheir
    che mizan zaman baraye zaban sare jalaseye konkur pishnahad midid?
    man tavanaee 70 zadan ro ham daram
    agar emkan dare befarmaeed chetory tooye modiriat e zaman dar dars e zaban amal konim ke behtarin bashim?
    ba tashakkor e faravan az zahamatetun

    • سلام
      اگر تا ۷۰ درصد می تونید بزنید، می ارزه که ۲۵ دقیقه بر روی سوالات وقت بذارید.
      ۲۰ دقیقه رو تو دور اول زمان بذارید و ۵ دقیقه رو هم تو مرور دوم و نهایی دفترچه برای سوالات نزده و علامت خورده زبان وقت بذارید.
      موفق باشید.

  38. میلاد

    سلام.خسته نباشید.
    اگه کسی تسلط حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی بر روی لغات جلد اول کتاب داشته باشه و تست های سال های قبل هم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پاسخ بده میتونه نسبت به ازمون پیش رو امیدوار باشه؟

    • سلام
      چرا که نه. حتما امید داشته باشید. البته به زبان تخصصی هم بر می گرده. احتمالا بتونید درصدی حدود ۵۰ رو کسب کنید که برای خیلی از رشته ها خوب محسوب می شه.
      موفق باشید.

  39. سلام

    سلام. استاد من واسه کنکور سال دیگه آماده میشم . الان از روی درسنامه  درس ۵ هستم .. لایتنر میخونم .. استاد واسه گرامر از کی شروع باید کرد؟ بعدش اینکه من یکیو پیدا کردم میگه کل گرامر رو در ۳ خط جمله جمع میکنم .. ۳ تا قانون .. میگه واسه هر قانون ۱۰۰ تومان میگیرم .. بهت یاد میدم .. آؤه استاد؟؟ داریم اصلا؟؟؟ میشه؟؟

    • سلام
      گرامر رو موازی برید جلو. نیازی نیست صبر کنید. خوندن گرامر خیلی زمان نمی گیره از شما.
      گرامر رو در ۳ خط می شه جمع کرد؟ خیلی عجیبه! نکنید این کار رو. من بودم در همین حد بهش شک می کردم. مگه میشه یه زبان رو در ۳ تا قانون جمع کرد؟ شدنی نیست واقعا… به این شعارهای یادگیری ۱۰۰۰ تا لغت تو ۱ روز و یادگیری در خواب و n تا چیز دیگه اعتماد نکنید هیچ وقت.
      موفق باشید.

  40. milad

    ba salam va tashakor bekhatere do jeld ketabe khoobetoon, man mikham baraye arshad reshteye zaban o adabiyate englisi emtehan bedam in do jeld ketabo vase zaban omoomi khoondam ama code reshteye khodamo too testa peida nakardam, aya lazeme alave bar testhaye in ketab manbae digei baraye testhaye zaban omoomie reshteye khodam motalee konam ya hamin testa kafie? ba tashakor

    • سلام
      زبان عمومی رشته شما متفاوت هست با سایر گروهها. تا حدودی هم سخت تر هست.
      بهتر است حتما سوالات این چند سال اخیر رشته تون رو تو وقت باقیمانده بزنید.
      مثلا سوالات ۹۳ رشته شما از اینجا قابل دانلود است.
      موفق باشید.

  41. علی

    با سلام خدمت شما استاد محترم
    ۱٫خواستم بدونم با توجه به اینکه مدت ۱۰ روز تا کنکور ارشد مونده،آیا نمونه سوال یا یه چیزی مشابه این در اختیار ما قرار میگیره یا نه؟و اگه آره کی قراره این اتفاق بیافته؟
    ۲٫و یه سوال دیگه هم اینکه کی همه آزمونارو میزارید که دانلود کنیم تا بتونیم با اونا یه مروری انجام بدیم؟
    ۳٫ با این سوالای سخت پژوهش،با چه درصدی توی آزمونای پژوهش میشه به ۵۰-۶۰ کنکور امید داشت؟
    ممنون از لطفتون به ما دانشجوها

    • سلام
      ۱٫ انشاا… شنبه و یکشنبه آینده ۲ سری نمونه تست جدید در اختیار دانشجویان قرار می دیم.
      ۲٫ فعلا قصدی بر انتشار کلی آزمونها نیست. احتمالا اگر در آزمونها شرکت کردید، برای دانلود باید داشته باشید تو ایمیلتون.
      ۳٫ درصدتون تو پژوهش تقریبا با کنکور برابری می کنه. تو کنکور معمولا تو زبان تخصصی هم سوالات غلط دارند، که این خودش سختی سوالات موسسه رو جبران می کنه. رنج تقریبا یکسانه و حدود ۱۰ درصد تلورانس باید براش درنظر بگیرید.
      خواهش می کنم. سپاس از حضور شما.

  42. دانشجو

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم
    استاد ببخشید یه اشکال دااشتم
    من نکات زیر رو از جلد دوم کتاب زبان عمومی زیر ذره بین استخراج کردم
    ببینید درسته یا من اشتباه می کنم؟؟؟
    ۱ بعد از قید صفت میاد
    ۲ بعد از صفت اسم
    ۳ بعد از صفت حرف اضافه
    ۴ بعد از فعل قید می آید نه صفت

    همیشه قید قبل از صفت میاد 

    • سلام
      هیچ کدوم الزاما صحیح نیستند اما می توانند بنا به شرایط صحیح باشند.
      قیدی که بخواهد صفت را توضیح دهد عمدتا پیش از آن می آید. قیدی که فعل را توصیف می کند می تواند قبل یا پس از آن بیاید (بسته به شرایط جمله، نوع قید و تاکید گوینده). صفت پیش از اسم می آید. و در نهایت صفت الزاما نیاز به حرف اضافه ندارد که پس خود حرف اضافه ببینید!
      موفق باشید.

  43. narges

    سلام کتاب زیر ذره بین من سوالات کنکورای سال قبل نداره.چیکار کنم؟ممنون میشم کمکم کند

  44. يووه ای متعصب

    سلام، استاد من توی ازمونای جامع از ده تا تست اول هشت تاشو صحیح زدم، به نظر شما همینجوری ادامه بدم که تستا مرور بشن ؟ یا خودم تستایی رو که از کتاب ذره بین علامت زدم رو جدا مرور کنم  و بجای ده تا تست اول، ده تا تست از آزمونای پارسال موسسه رو جایگزین کنم که آزمونم بیشتر شبیه کنکور بشه؟

    • سلام
      ۱۰ تا تست ازمونهای پارسال پژوهش سخت هستن. بد نیست بزنید. اما مرور تست های نکته دار، نکته های گرامر و آزمونهای سایت واجب تره.
      بسیار هم خوب هست درصد شما.
      موفق باشید.

  45. yasser

    آقا چرا کامنت منو پاک میکنی
    چیز بدی میگم؟؟؟
    واسه خاطر یه سوال برم دو جلد کتاب بخرم!!!
    انصافتون کجا رفته؟؟؟!!!

    • سلام عزیز دلم!!
      کامنتی پاک نمی شه اینجا! کامنت زیاده، یه زحمت بکشید برید صفحه قبلی کامنتها، اونجا ملاحظه کنید!!
      جوابتون هم داده شد که یه سوال نیست زبان و ۳۰ سوال هست! شما اگر یک سوال می خواید بزنید نیازی نیست تهیه کنید. کسی اجبار نکرده که! هیچ ارتباطی به انصاف هم نداره…
      n تا کار رایگان انجام دادیم که البته نیازی به تشکر هم نیست اما این کامنت شماست که واقعا اوج بی انصافی است.

  46. aghaie mohtaram

    عرض سلام و  خسته نباشید خدمت استاد محترم
    استاد ببخشید ۲ تا سوال داشتم
    یکی این که من کل واژه های کتاب جلد ۱ شما رو لایتنر کردم(تاکید می کنم همشو لایتنر کردم) 
    ولی باز وقتی تو آزمونا می رم سر سوال های زبان عمومی می بینی ۱یا ۲ تست هست که اصلا یه واژه هایی داره هنگ می کنم
    مثلا تو همین ازمون های پروهش
    به نظرتون من یه منبع دیگه هم برا این لغت ها مطالعه کنم یا بسنده کنم؟؟؟
    دوم این که
    فصل آخر کتاب دکتر ممیزی(پروژه) رو کی میزارین رو سایت باشگاه صنایع؟؟؟
    تشکر

    • سلام
      کنکورتون امساله؟ اگر پاسخ مثبته بدون شک نیازی نیست کتاب دیگه ای بخرید…. همان لغات بعلاوه لغات آزمونهای سایت کفایته.
      برخی لغات آزمونهای پژوهش دشوار هستند و کنکور تا این حد سخت نیست. بعد با دیدن یه تست دشوار نباید کلا هنگ کنید و تمرکز رو از دست بدید!! توی هر درسی ممکنه پیش بیاد. سریع ازش رد شید و تست بعدی رو نشونه برید…
      فصل آخر کتاب مهندس ممیزی روی باشگاه هست. خودشون دو هفته پیش قرار دادن.
      موفق باشید.

      • aghaie mohtaram

        نه استاد منظورم فصل ۱۰ بود قسمت گرت( که شما پرت رو گذاشته بودین) ولی من متاسفانه پیداش نکردم اگه لینک اشو برام میل کنید بی نهایت سپاسگذار میشم ممنون

  47. جاوید

    سلام .ببخشید دوباره مزاحم میشم.اون سری فرمودید که کتاب های in use وbetty azar وقت گیره و ارزش نداره برای ۵ تست.میشه نظرتونو درباره grammar digest هم بفرمایید

    • سلام
      باز خلاصه تر و بهتره نسبت به اونها. جلد دوم زیر ذره بین اما چون تست کلوز تستی داره کمک بهتری می کنه به شما. کلا کتابهای گرامر عمدتا گرامر رو در قالب جمله آموزش می دن و تست هاشون بر این اساسه و کنکور بر اساس تست در داخل متن هست (کلوز تست) و ساختاری متفاوت داره. برای همین، همون جلد دوم و کتابی که با رویکرد کلوزتستی باشه مناسب تر هست.
      موفق باشید.

  48. محمد

    سلام، نمونه کتاب رو دیدم به نظر فوق العاده و بی نظیر میاد، این کتاب کنکور دکترا رو هم پوشش می ده برای کنکور دکترا در کنار این کتاب، چه کتاب دیگه ای رو توصیه می کنید؟

    • سلام
      لغات کتاب برای دکتری مناسب هست اما می بایست دامنه لغاتتون رو افزایش هم بدید.
      کتابی که پاسخ سوالات این سه سال اخیر رو داشته باشه خوبه. مثلا زبان دکتری مدرسان شریف یا زبان دکتری انتشارات خانه فرهنگ.
      برای نمونه تست بیشتر هم، بخش reading آزمونهای تافل pbt قدیمی رو پیدا کنید و بزنید….
      موفق باشید.

  49. جاوید

    سلام.یه سوال دارم؟برای گرامر به غیر از کتاب خودتون کتاب grammar in use upper intermediate یا کتاب گرامر betty azar کدوم مناسب تره؟

    • سلام
      اون کتابها هر دو زیاد هستند. برای ۵ تست واقعا ارزش نداره اون همه بخونید. من betty azar رو خوندم و در نوشتن جلد دوم هم ازش استفاده کردم و کتاب خوبی است و تمرین زیاد دارد. البته برای حد کنکور واقعا لازم نیست در اون حد مگر اینکه خیلی خیلی وقت زیاد داشته باشید یا گرایش شما MBA باشد و تاثیر زبان محسوس باشد.
      موفق باشید.

  50. فرید

    سلام
    یه عبارت مثل
    two pieces of equipment رو چه طوری میشه درستش رو تشخیص داد؟!
    توی کتاب خیلی کم راجع به عدد و معدود و نحوه تطابق کم گفتید…
    آخه این طور که من دیدم خیلی استثنا دارن…

    • سلام
      دلیلش اینه که از عدد و معدود تست کم میاد و البته به قول شما استثنائاتش زیاده.
      توی این مثالی که آوردید equipment چون غیرقابل شمارش است به این صورت آورده شده است. یک مقدار حفظی است بیشتر برای همین تست کمتر ازش می دن.

      • فرید

        این موضوع درست و حسابی از چه مرجعی میشه خوند؟!
        تو اینترنت چیز خوبی پیدا نکردم…

        • سلام
          مطالب زیر در مورد عدد و معدود و اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش، خلاصه اما خوب هستند.
          لینک ۱ PICK THE RIGHT QUANTIFIER
          لیتک ۲ Quantifiers
          لینک ۳ Uncountable Nouns (Quantifiers #2) اولدومسوم
          لینک ۴ ountable /Uncountable nouns and quantifiers tests
          لینک ۵ Quantifiers new
          مبحثش هم در کل خیلی وسیعه. دقیق بگید چه بخشیش رو می خواید تا بتونم منبع معرفی کنم. برای کنکور ارشد و دکتری در همین حد کتاب و این لینکها کفایت است. اگر برای دانش اضافه می خواید بگید کدوم قسمت از شمارنده ها و اسامی قابل شمارش مد نظر است که راهنمایی دقیق تر کنم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top