زبان عمومی دکتری و ارشد

جهانشاهی - یوسف زاده

پاسخ سوالات متداول دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

در این مطلب قصد داریم مهمترین سوالات دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکتری را پاسخ دهیم. شما می توانید سوالات خود را در مورد نحوه مطالعه زبان عمومی و همچنین در مورد چهار جلدی زبان عمومی زیر ذره بین در انتهای این مطلب بیان نمایید.

به تمامی نظرات رسیده در پایین این صفحه در اسرع وقت پاسخ داده می شود.


نحوه مطالعه و تحلیل سوالات زبان عمومی دکتری و ارشد

سبک و تعداد سوالات زبان عمومی ارشد چگونه است؟

سوالات زبان عمومی کنکور ارشد، مشتمل بر 30 سوال برای هر رشته و گرایش می باشد. این 30 سوال به دو گروه 15 سوالی تقسیم می شود: زبان عمومی و زبان تخصصی.

  • سوال 1 تا 10 سوالات زبان عمومی و مرتبط با مبحث واژگان است.
  • سوال 11 تا 15 سوالات زبان عمومی و از بخش گرامر آن است. این بخش از سوالات در قالب کلوزتست مطرح می شود.
  • سوال 16 تا 30 سوال زبان تخصصی هر رشته است. معمولا در این بخش، داوطلبان با سه متن تخصصی روبرو هستند که از آنها سوالات تخصصی رشته مورد نظر پرسیده می شود. گاها دیده شده که یکی از این متنها حذف شده و به جای آن 5 تک سوال تخصصی پرسیده می شود. (یعنی با دو حالت روبرو هستیم: 3 متن تخصصی و هر متن 5 سوال؛ یا دو متن تخصصی هر متن 5 سوال به همراه 5 سوال جای خالی)

برای پاسخ به سوالات 1 تا 15 خواندن جلد 1 تا 3 کتاب زبان عمومی زیر ذره بین کفایت می کند. (جلد اول و سوم برای سوال 1 تا 10 و جلد دوم برای سوال 11 تا 15 طراحی شده است.) همچنین برای پاسخگویی به سوالات تخصصی رشته خود، لازم است علاوه بر دانش مطلوب در زمینه رشته خود، با تکنیکهای پاسخگویی به متن آشنا باشید. در جلد سوم زبان زیر ذره‌بین، این تکنیکها در کتاب ذکر شده است. شما با خواندن همان سه جلد و بدون مطالعه زبان تخصصی به طور متوسط می توانید به درصد 60 در زبان عمومی و تخصصی کنکور دست یابید. برای درصد بالاتر نیاز است تا متنهای زبان تخصصی رشته خود را طی 11 سال اخیر کنکور، پاسخ دهید.

سبک و تعداد سوالات زبان عمومی دکتری چگونه است؟

در کنکور دکتری، خبری از سوالات زبان تخصصی نیست و تمام 30 تست، سوالات زبان عمومی هستند. تقسیم بندی سوالات کمی متفاوت از کنکور ارشد است:

  • سوال 1 تا 8 سوالات گرامری است. این سوالات در قالب تک جمله مطرح می‌شود.
  • سوال 9 تا 20 سوالات واژگان است.
  • سوال 21 تا 30 سوالات درک مطلب است. متن درک مطلب، آکادمیک است اما تخصصی نیست. شما با دو متن روبرو خواهید بود که از هر کدام 5 تست مطرح می‌شود.

برای پاسخ به کلیه سوالات فقط خواندن دو منبع کفایت است: جلد اول زبان زیر ذره بین و کتاب زبان دکتری زیر ذره بین. جلد اول برای تسلط و عمق یادگیری بهتر واژگان است اما خواندن آن اختیاری است. کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین شامل گرامر، درک مطلب، واژگان، تستهای تالیفی، تستهای مبحثی و نهایتا تستهای کنکور دکتری سال 90 تا 97 است. بنابراین یک کتاب همه منظوره است که نه تنها برای کنکور دکتری که برای آزمون زبانی که پس از آن خواهید داشت، مفید خواهد بود.

کدام منابع بیشتر مورد تاکید طراحان کنکور دکتری و ارشد است؟

معمولا طراحان زبان عمومی، بر روی منبع خاصی نظر ندارند. سوالات از طیف گسترده ای از منابع مطرح می شود. به همین جهت اصلا نمی توان منبع خاصی را برای سوالات در نظر گرفت. برای اولین بار در سری کتابهای زبان عمومی زیر ذره بین منبع هر سوال ذکر شده است. سعی شده تا تمامی مثالهای انتهای کتاب و سوالات تالیفی از همان منابع مطرح شوند تا بتوانند راهگشای شما باشند. اما پراکندگی منبع بسیار زیاد است. شما قادر خواهید بود تا روند کنکور را از مطالعه این مجموعه کتب درک کنید که خود کمک بزرگی است. منابع متفاوت اند اما روند کاملا یکسان است. فلذا جهت مشاهده لغات پرتکرار کنکور سالهای اخیر به جلد اول کتاب زبان عمومی زیر ذره بین و برای گرامر به جلد دوم زبان زیر ذره بین یا کتاب زبان دکتری زیر ذره بین مراجعه کنید. تکنیک درک مطلب برای ارشد در جلد 3 و برای دکتری در کتاب زبان دکتری زیر ذره بین ذکر شده است.

منبع دقیق زبان عمومی برای کنکور ارشد و دکتری چیست؟

  • منبع کنکور زبان عمومی ارشد

جلد 1 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش عمیق و حرفه‌ای واژگان

جلد 2 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ آموزش و تست گرامر کنکور ارشد

جلد 3 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ مجموعه تست واژگان کنکور ارشد و دکتری

کتاب زبان تخصصی؛ بر حسب رشته این کتاب متفاوت است. کتابی تهیه کنید که پاسخ تشریحی زبان تخصصی 11 سال اخیر رشته‌تون رو داشته باشه.

  • منبع کنکور زبان عمومی دکتری

جلد 1 زبان عمومی زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش عمیق و حرفه‌ای واژگان

کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین چاپ نگاه دانش؛ شامل آموزش و تست گرامر، آموزش و تست درک مطلب، واژگان و تست واژگان، آزمونهای تالیفی، و نهایتا پاسخ کنکور دکتری سال 1390 تا 1397

آیا مطالعه کتابهای 504 و لغات ضروری تافل برای کنکور کافی است؟

بر مبنای سوالات سالهای اخیر، می توان گفت که مطالعه کتابهای 504 و تافل تنها به بخش کوچکی از نیاز شما برای کنکور ارشد پاسخ خواهد داد.

هر دوی این کتابها، کتابهای بسیار خوبی هستند و از نظر زبانی سطح بسیار خوبی دارند اما نمی توان آنها را برای کنکور جامع دانست، بدین معنی که پس از مطالعه هردوی آنها حتی هنوز به نیمه راه نرسیده اید و مطالب زیادی هستند که می بایست مطالعه نمایید. هر دوی این کتابها در سایت برای دانلود قرار داده شده اند.

تکنیک مطالعه به روش tick eight یا 8 تیک اصلاح شده چگونه است؟

هشت تیک یا تیک ایت

تیک ایت گاج

تکنیک تیک‌ایت، به نقل از سایت انتشارات گاج، تکنیکی است که بر مبنای تکرار لغات در ذهن عمل می‌کند. این تکنیک یکی از روش‌های به‌خاطرسپاری لغات در ذهن است.

ما تکنیک را براساس تجربه و اطلاعات رسیده از سوی دانشجویان، به‌گونه‌ای اصلاح نموده‌ایم که شانس فراموشی آن به حداقل برسد. و اما این تکنیک، چگونه است؟

بر اساس تجربه چندین ساله مولفین، 2600 لغت در طی 112 روز تقسیم‌بندی شده‌اند. هر روز شامل 15 تا 35 لغت است. سادگی و دشواری یادگیری روزها تقریباً برابرند و متوسط تعداد لغات در هر روز 24 عدد می‌باشد.

در زیر هر یک از واژگان دروس، 3+8 خانه مربع شکل وجود دارد. شما برای یادگیری واژگان، در روز اول تمامی واژه‌های درس 1 (روز یکم) را به دقت می‌خوانید. این مطالعه شامل خواندن مثال، ترجمه مثال و فکرکردن به هر واژه است. با توجه به عمق اولین دور مطالعه، برای این مرور، حتما یک تیک در نظر بگیرید. در روز دوم، این تکنیک برای روز‌های اول و دوم اعمال می‌شود؛ به اینصورت که اینبار صرفا واژه‌های درس اول را مجددا مرور می‌کنید و اگر معانی فارسی آن را بلد بودید، تیک زده و در غیراینصورت ضربدر می‌زنید و برای درس دوم، چون اولین دور از مطالعه آن است، با عمق به همراه مثال و مترادف خوانده و تیک می‌زنید. در روز سوم برای دروس روزهای اول، دوم و سوم و به همین ترتیب در روز هشتم، برای دروس مربوط به روزهای اول تا هشتم همین کار انجام می‌شود. یعنی 8 روز پشت سر هم باید لغات یک درس را نگاه بیندازید. اگر لغتی 8 تیک خورد، از این مرحله عبور کرده است اما اگر برفرض لغتی 2 ضربدر و 6 تیک داشت، باید روزهای متوالی بعدی نیز آن لغت خوانده شود تا به 8 تیک برسد. (یادتان نرود بالای هر درس تاریخ اولین روز مطالعه آن را بنویسید). این عمل مرتباً برای هشت روز اخیر انجام می‌شود. بدین معنی که در روز نهم این تکنیک برای صفحات روزهای دوم تا نهم (به همراه لغات کمتر از 8تیک‌خورده) و در روز دهم، برای دروس روزهای سوم تا دهم (به همراه لغات کمتر از 8تیک‌خورده) و … انجام می‌گیرد و یکی‌یکی درس‌ها و لغات از گردونه دشوار 8 تیکِ آغازین عبور می‌کنند.

اما حکایت تیک 9، 10 و 11 چیست؟

ما طبق بازخورد از دانشجویان به این نتیجه رسیده‌ایم که 8 تیک در 8 روز پشت‌سرهم برای یادگیری بلندمدت کافی نیست. تکنیک 11 تیک را با کمک 60 دانشجوی داوطلب پیاده‌سازی نموده و نتایج فوق‌العاده‌ای پس از آزمایش حاصل شد. اما این تکنیک چگونه است؟ برای این کار، کافی است شما در روز 15 ام، روز 30 ام و روز 60 ام تیک‌های 9، 10 و 11 را بزنید. یعنی علاوه بر 8 روز آغازین، سه مرور دیگر با فواصل گفته شده داشته باشید. منظور از روز 15، 15 روز بعد از تاریخ نوشته شده بالای هر درس است (چه لغاتی که 8 تیک را سریع خوردند و چه لغاتی که تیک کمتری خوردند). این موضوع به‌شدت بر روی یادگیری اثر مثبت خواهد گذاشت.

فایل صوتی زیر به شما دقیق این تکینک را شرح خواهد داد:

توضیح صوتی طریقه استفاده از تیک ایت اصلاح شده

فایل صوتی را برای درک بهتر طریقه استفاده از تیک ایت اصلاح شده گوش کنید.

دانلود فایل

تکنیک مطالعه به روش لایتنر چگونه است؟

جعبه لایتنر

جعبه لایتنر

جعبه لایتنر یک قوطی در باز است که از پنج قسمت تشکیل می شود.

عرض قسمت های مختلف به ترتیب ۱۵,۸,۴,۲,۱ واحد است. این جعبه را می توانید خودتان با مقوا، جعبه یا قوطی های پودر لباسشویی ، کفش و… درست کنید، یا اینکه از بازار تهیه نمائید.

این روش را می توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی،فارسی و یا هر فرمول یا مطالب درسی فراری که می خواهید به خاطر بسپارید به کار گیرید.

هر موضوع یادگرفتنی را روی یک برگ کاغذ(فیش) بنویسید. دقت کنید که روی هر فیش تنها یک موضوع یادگرفتنی نوشته شود. یعنی لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن را در روی دیگر برگه می نویسید.

مراحل کار با لایتنر:

۱. روز اول: تعدادی از برگه ها را تکمیل می کنید و پس از اینکه هر دو روی برگه را یکی دو بار مرور کردید، برگه ها را در خانه اول جعبه قرار دهید. می توانید هر روز، ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه آماده نمائید.شاید در بعضی روزها هم برگه ای تهیه نکنید.

۲. روز دوم: ابتدا برگه هایی را که دیروز تهیه کرده بودید از خانه اول بردارید.سؤالات را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب ها را به خاطر بیاورید. آنهایی را که بلد نبودید، مجدداً در خانه اول قرار دهید و آنهایی را که بلد بودید، به خانه دوم منتقل کنید. پشت این برگه های خانه دوم یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.

در پایان، برگه هایی را که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

۳. روز سوم: به برگه های خانه دوم دست نمی زنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه های خانه اول شروع می کنید و برگه هایی را که جواب سؤالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل می نمائید و در پشت کاغذ رنگی قرار می دهید تا این برگه ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشود. برگه هایی که پاسخشان را بلد نیستید به همراه برگه های جدیدی که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

۴. روز چهارم:

الف) ابتدا از خانه دوم شروع کنید، زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن روز قبل تکمیل شده است. ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را برمی دارید.(یعنی برگه هایی که جلو کاغذ رنگی قرار دارند) سؤالات روی این برگه ها را مطالعه می کنید و اگر جواب درست دادید برگه ها را در داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار می دهید و پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا فاصله گذاری مشخص شود. ضمناً برگه های باقی مانده در خانه دوم را جلوتر می برید و کاغذ رنگی را در پشت این برگه ها می گذارید.

ب) سپس به خانه اول برگردید و برگه های آن را بردارید و آنهایی را که بلد هستید در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار دهید.

ج) برگه هایی که پاسخ آنها را بلد نیستید و همچنین برگه های جدیدی را که تهیه کرده اید در خانه اول می گذارید.

۵. خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنید تا این قسمت تکمیل شود.البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی می گذارید تا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود.

۶. خانه چهارم جای هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز پس از ورود اولین برگه ها، این قسمت تکمیل می شود. یعنی اگر شما در کارتان وقفه ای نیندازید سی روز طول خواهد کشید تا هر پنج قسمت جعبه لایتنر تکمیل شود. توجه دارید که بین هر دو گروه برگه یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا برگه های مربوط به روزهای مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند.از روز سی و یکم به تدریج برگه ها از داخل جعبه خارج می شوند و شما می توانید این برگه ها را بایگانی نمائید. زیرا پس از پنج بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان های متفاوت، می توانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد.

به این ترتیب شما با روشی که شبیه بازی انفرادی است، در اوقات فراغت می توانید با کمترین میزان اتلاف وقت آنچه را که یادگیری اش برایتان مشکل تر است بیشتر تکرار کنید و زودتر و برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را که زودتر یاد می گیرید فقط با پنج بار تکرار برای همیشه فرا بگیرید.

نکته مهم: در هر مرحله که به سؤال یک برگه نتوانستید جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید.

آیا خواندن معنی و لغت فارسی به تنهایی کافی است؟

خواندن معنی و لغات فارسی به تنهایی نمی تواند کمک شایانی به شما کند. حتما می بایست کاربرد لغت در جمله را نیز مدنظر قرار دهید. بسیاری از لغات معنی خود را در جمله به شما نشان خواهند داد. باید بیاموزید که معنی لغات را در قالب جمله حدس بزنید.

خواندن متون زبان بهترین راه افزایش دامنه لغات است. اینکه شما یک دیکشنری انگلیسی به فارسی متحرک باشید! نمی تواند به بسیاری از نیازهای زبانی شما پاسخ دهد. باید بتوانید ساختار جمله را درک کنید، معنای لغات را در کاربردهای مختلفشان شناسایی کنید و در نهایت بهترین معنا را برای جمله برگزینید.

پس حتما علاوه بر معنی فارسی، از مثالهایی که لغات مورد نظر را در بر دارند، بهره ببرید. جلد اول زیر ذره بین بر این مبنا، علاوه بر معنای فارسی، 5000 مثال ترجمه شده از هر لغت ذکر نموده است که در این نوع، اولین کتاب کنکور دکتری و ارشد به شمار می آید. گرچه بعدها کتابهایی از این ایده رونویسی کرده‌اند.

روند مطالعه برای زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری چگونه باید باشد؟

برای مطالعه زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد حتما می بایست بر حسب سطح زبانی خود، تصمیم منحصر به فرد اتخاذ نمایید.

بدین منظور می بایست در نظر بگیرید که دامنه لغات شما تا چد حد وسیع است؟ آشنایی شما با ساختار جمله تا چه اندازه است؟ درک شما از معنای جملات و متون به چه میزان است؟

فایل صوتی زیر بصورت دقیق به شما خواهد گرفت که روند صحیح مطالعه باید چگونه باشد:

چطور و از کجا برای زبان کنکور دکتری شروع کنم؟

دانلود فایل صوتی بالا

چطور و از کجا برای زبان کنکور کارشناسی ارشد شروع کنم؟

دانلود فایل صوتی بالا

این لینکها نیز راهنمایی‌های بسیار خوبی برای مطالعه شما دارند:

آیا رفتن به کلاس کنکور برای زبان می تواند مفید باشد؟

بدون شک صرف حضور در کلاس نه تنها برای زبان بلکه برای سایر دروس نیز نمی تواند تضمین کننده موفقیت شما در کنکور باشد. بالطبع، اگر اننتخاب صحیحی برای کلاس داشته باشید، کلاس کمک حال شما در درک بهتر مفاهیم خواهد داشت.

چنانچه در کلاسی حاضر هستید، حتما و همزمان با کلاس پیش رفته و در روزهای حد فاصل بین جلسات کلاس به خواندن مباحث مطرح شده و افزایش دامنه لغات خود بپردازید. اگر به دلایلی همچون عدم تمکن مالی، عدم دسترسی به کلاسهای اساتید مطرح یا حضور در شهرستانها و عدم امکان رفت و آمد به تهران قادر به شرکت در کلاسها نیستید، می توانید با تکیه بر دانش کتابها به موفقیت کاملی دست پیدا کنید و یا از کلاسهای آنلاین و غیرحضوری کنکور ارشد استفاده نمایید.

در حقیقت کلاسها می توانند همانند کاتالیزور عمل کنند و راه شما را به شرط همراه شدن با کلاسها برای رسیدن به موفقیت کوتاه نمایند اما هرگز اینگونه نیست که بدون شرکت در کلاس نتوان به موفقیتی دست یافت.

در نهایت پاسخ پرسش بالا مثبت است. حتما کلاسها مفید هستند اما باز همه چیز به تلاش شما باز می گردد.

ما بدلیل اینکه در ایران نیستیم، صرفا کلاس آنلاین داریم که از تمام ایران قابل شرکت است؛ برنامه این کلاسها در لینک زیر آمده است:

کلاس زبان آنلاین زبان عمومی زیر ذره بین 

قیمت کلاس را پایین درنظر گرفته ایم که برای قشر وسیعی شرکت در کلاس مقدور باشد اما چون کار ما نویسندگی است و نه برگزاری کلاس، تعداد کلاسهای ما محدود است. برنامه کلاسها در لینک ذکر شده است و امکان برگزاری کلاس بیش از 10 بار در سال را به دلیل مشغله فراوان نداریم. همانطور که ذکر شد، در صورت عدم دسترسی یا عدم امکان حضور در کلاسها، نگران چیزی نباشید. موفقیت تنها با تلاش مداوم شما قابل دستیابی است و بسیاری از رتبه های برتر تنها به منابع اصلی و شرکت در آزمونهای آمادگی کنکور برای موفقیت اکتفا نموده اند.

برای زبان یک چیز ضامن موفقیت: تلاش خود فرد

می خواهم تستهای بیشتری علاوه بر کنکورهای سال گذشته بزنم. چه منبعی توصیه می نمایید؟

وبسایت زبان عمومی زیر ذره‌بین هرساله در زمان نزدیک به کنکور، تعدادی آزمون تالیفی برگزار می‌نماید. این آزمونها رایگان بوده و کمک به دانشجویان کنکوری خواهد بود. همچنین در صفحه پشتیبان کتابها،تستهای بیشتری آرشیو شده است که تنها برای دارندگان کتابهای زبان زیر ذره‌بین قابل دسترس است.

سایت زبان عمومی زیر ذره‌بین تعداد زیادی از منابع مناسب تست زنی در بخش دانلودها قرار داده شده که مطالعه آنها می تواند منابع جدیدی از تستهای کنکور پیش روی شما قرار دهد.

من زبانم خوب نیست، آیا بهتر نیست قید زبان را بزنم و بر روی سایر دروس تمرکز کنم؟

خیر، شما حتما یک روز در زندگی می بایست برای این مشکل چاره ای بیندیشید. پاسخ به نیاز زبانی شما، چه در مقطع دکتری، چه به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور و چه برای رسیدن به درجات عالی در کار الزامی است. بهتر است از فرصت کنکور بیشترین استفاده را نموده و با یک تیر دو نشان بزنید. زبان راه ارتباطی شما با سایر فرهنگهاست. چنانچه زبان شما تقویت شود، به سادگی قادر به کار با تکنولوژی های روز هستید و می توانید با سایر ملل و تمدن ها ارتباط برقرار کنید. پس یکبار برای همیشه با خود تعارف را کنار گذاشته و بر ترس بی مورد ندانستن زبان فایق آیید.

همچنین تاثیر درصد بالای زبان در کنکور بر کسی پوشیده نیست. میانگین کلی درصد زبان رتبه‌های برتر طی سالهای اخیر روند صعودی داشته و چنانچه بدنبال حضور در دانشگاههای خوب هستید، نیازمند درصد بالا در این درس خواهید بود. فایل صوتی زیر، توضیحات کاملی بر چرایی پاسخ به سوالات زبان خواهد داد:

❓چرا در کنکور باید به سوالات زبان پاسخ داد؟ چرا نباید از زبان برای یک عمر فرار کرد؟

دانلود فایل صوتی بالا

تکنیکهای پاسخگویی به متون تخصصی و سوالات درک مطلب چیست؟

جهت پاسخگویی به سوالات زبان تخصصی کنکور ارشد رشته خود می بایست با تکنیکها و راهکارهای پاسخگویی به سوالات درک مطلب آشنا باشید. در جلد سوم زبان عمومی زیر ذره بین و کتاب زبان دکتری زیر ذره‌بین، بر مبنای تستهای کنکور کلیه رشته ها، راهکارهایی بسیار عملی و ساده برای پاسخگویی آموزش داده شده است. گردآوری این تکنیک ها در قالب زبان عمومی دکتری و ارشد به گونه ای که برای کلیه رشته ها قابل استفاده باشد برای اولین بار صورت پذیرفته است. به امید اینکه برای شما مفید واقع گردد.

همچنین در ویدئوی زیر، استاد جهانشاهی طی 2 ساعت به شما به صورت رایگان این تکنیک‌ها را آموزش می‌دهد:


سوال پیرامون کتب زبان عمومی زیر ذره بین

جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین را از کجا شروع کنم؟

پاسخ به این سؤال بستگی به سطح زبان شما و زمانی که شروع به خواندن این کتاب می‌کنید دارد.

اگر واژگان دوران دبیرستان، به‌کل از ذهن شما رفته و مدت زمان زیادی است که واژه‌خوانی را رها نموده‌اید، حتماً در ابتدا مروری بر واژگان و گرامر دبیرستان نموده و سپس سراغ این جلد بیایید. پیش‌فرض این مجموعه بر این است که شما حداقل‌های دامنه واژگان و گرامر را در دبیرستان آموخته‌اید. (در سایت و کانال زبان زیر ذره‌بین، جزوه دبیرستان به رایگان قابل دانلود است.)

برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد توصیه می‌شود که مستقیماً با همین کتاب شروع کرده و به همین منبع اکتفا نمایند. اگر زمان اندکی در اختیار دارید (2 تا 3 ماه)، توصیه می‌کنیم واژه‌هایی که 2 یا تعداد بیشتری تکرار در کنکور دارند را مطالعه کنید.[1]

توجه: مطالعه بخش‌های تحت عنوانِ «آزمودن» در درون کتاب برای این داوطلبان اختیاری است.

توصیه ما برای داوطلبان کنکور دکتری این است که تمامی دروس را مطالعه کنند و تا حدودی بر مترادف‌ها نیز متمرکز شوند. درصورتی‌که مطالعه این کتاب را خیلی زود به اتمام رساندید و وقت کافی داشتید، منابع اضافی را از بخش دانلودهای سایت زبان عمومی زیر ذره‌بین به رایگان دانلود کرده و مطالعه نمایید. بدیهی است که پاسخ به تست‌های دکتری 7 سال اخیر نیز باید در برنامه شما گنجانده شود. (افرادی که وقت اندکی دارند (زیر 2 ماه)، واژه‌های با دوبار تکرار یا بیشتر را برطبق پاورقی شماره 1 مطالعه کنند.)

توجه: مطالعه بخش‌های تحت عنوانِ «آزمودن» در درون کتاب برای این داوطلبان اختیاری است.

به داوطلبان آزمون‌های بین‌المللی و داخلی توصیه می‌گردد که علاوه بر مطالعه این مجلد، حتماً تست‌های آزمون‌های قبلی را نیز مرور کنند. لغات این کتاب، تا حد بسیار مطلوبی کلیه نیازِ شما را برای پاسخگویی به سؤالات reading، speaking و writing رفع خواهد نمود.

توجه: مطالعه بخش «آزمودن» در داخل دروس برای داوطلبان آزمونهای بین المللی مثل TOEFL و IELTS توصیه می‌شود.

تکنیک پیشنهادی مرور لغات، «تیک‌ایت (Tick8) اصلاح‌شده» است. برای آشنایی با این تکنیک، حتماً مقدمه فصل سوم این جلد را مطالعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که تمرین و تست‌زنی، بخش حیاتی از موفقیت شما را شامل می‌شود. لذا از تست‌زنی و یادگیری و مرور داده‌های ذهنی غفلت ننمایید. این تکنیک شما را بی‌نیاز از هر نرم‌افزاری خواهد کرد.

[1]  منظور از تکرار واژه، شماره‌ای است که بصورت عددی یا ستاره جلوی هر واژه نوشته شده است. مثلا **1 یعنی یکبار تکرار در کنکور کارشناسی ارشد و دوبار تکرار در کنکور دکتری، در نتیجه مجموعا 3 بار تکرار که نشان‌دهنده اهمیت این واژه است.

آیا لغاتی که تعداد تکرار پایینی دارند، اولویت پایین تری دارند؟

هرگز بدین صورت نیست. لغات با تکرار پایین تا حدود زیادی هم ارزش با لغات با تکرار بالا هستند. این لغات پیش بینی ما از روند کنکور است و در سالهای گذشته از لغات با تعداد تکرار صفر نیز سوال مطرح شده است.  پس اگر زمان به مقدار کافی دارید از هیچ لغتی به راحتی نگذرید. تنها در صورتی که زمان اندکی دارید می توانید از برخی از این لغات صرف نظر نمایید.

برای هرکلمه چند معنی ذکر شده است. آیا باید تمامی معانی را حفظ کنم؟

در هر زبانی، کلمات غالبا بیش از یک معنی دارند. (مثلا شیر در زبان فارسی!)

در این میان برخی از معانی پرکاربردتر و برخی دیگر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. ما تنها کاربردی ترین معانی هر لغت را ذکر نموده ایم. پس کلیه معانی را حتما به خاطر سپارید.

نکته بسیار بسیار مهم: برخی لغات در ظاهر چند معنی دارند اما کلیه معانی آنها یکسان است. به این مثال دقت کنید:

justice در معانی عدالت، انصاف، صحت و درستی است. آیا عدالت چیزی جز انصاف است و رعایت صحت و درستی در کار به عدالت نمی انجامد؟

پس بدانید که تمامی این معانی یکسان هستند و نیاز نیست در حفظ کردن، کار را سخت نماییم! در هر جمله ممکن است یکی از کلمات بالا، بتواند به معنی کردن آن کمک کند اما هریک بیانی دیگر از آن لغت هستند و الزاما چیزی متفاوت و عجیب و غریب نیست! پس سخت نگیرید و در ظاهر کلمات قضاوت نکنید و نگویید باید برای هر کلمه 10 تا معنی حفظ کنم!!

به این مثالهای کلمه lend دقت کنید:

کلمه lend در صورت اصلی خود به معنای قرض دادن، وام دادن، اضافه کردن و دادن است. اما اینها در حقیقت یک کلمه هستند و تعابیر مختلفی از کلمه lend:

 The smile lent his face a certain boyish charm.

یعنی لبخند، به صورتش جذابیت پسرانه خاصی بخشید. یا جذابیت داد یا جذابیت اضافه کرد و افزود یا شاید اینجوری هم بشه در تعبیری شاعرانه تر گفت: جذابیت پسرانه خاصش را از لبخندش وام دارد!

پس سخت نگیرید و اکثر کلمات تعداد معانیشان اندک است و معمولا کلماتی که برای معانی ذکر شده در یک دایره اند.

البته در برخی موارد معانی دور هستند. برای settle داریم: حل و فصل کردن / ساکن و مقیم شدن.

مشخصا این دو معنا متفاوت از هم هستند و جمله مشخص خواهد کرد که settle در آنجا به چه معناست.

اندکی دیر برای خواندن زبان عمومی زیر ذره بین اقدام کرده ام! بهترین راه پیش روی من چیست؟

حتما نزدیک به زمان کنکور، کلمات با تکرار بالای 2 بار را نیز از بخش واژگان انتهای کتاب مطالعه نمایید تا درصد مطلوبی در انتظار شما باشد. تعداد این لغات حدود 800 واژه می باشد. فایل صوتی زیر، بخوبی به شما راه مطالعه سریع را نشان خواهد داد.

توصیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد که عقب هستند یا استرس دارن و میخوان لغتهای مهم و پرتکرار رو بخونن.

دانلود فایل صوتی بالا

توصیه برای دانشجویان دکتری که عقب هستند یا استرس دارن و میخوان لغتهای مهم و پرتکرار رو بخونن.

دانلود فایل صوتی بالا

آیا مهم است که سوالات رشته های دیگر را نیز پاسخ بدهم؟

بله حتما. شما نباید تنها به سوالات گروه و رشته خود پاسخ دهید. کتاب زبان عمومی زیر ذره بین، برای اولین بار سوالات کلیه رشته ها را گردآوری نموده و به آنها پاسخ کاملا تشریحی داده است.

اما فلسفه این کار در این است که شما باید در نظر داشته باشید، هر سال 6 نمونه (اخیرا 3 نمونه) تست زبان عمومی طراحی شده و به صورت تصادفی بین 6 گروه امتحانی صبح و عصر چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه تقسیم می شود. پس به طور مثال سوالات زبان عمومی کلیه دانشجویان صبح پنج شنبه از هر رشته ای که باشند یکسان است! همچنین این تقسیم شدن کاملا تصادفی است و سطح سوالات تقریبا برابر است و شانس اینکه سوالات عصر جمعه به دانشجویان صبح چهارشنبه برسد کاملا وجود دارد.

پس به تمام این 6 گروه سوال (در سالهای 87 به قبل، 7 گروه بوده است) به یک دید نگاه نمایید. این شانس بزرگی برای شماست که این تعداد نمونه سوال و تست را با پاسخ تشریحی یکجا در اختیار داشته باشید.

سؤاالت تمامی گروهها و تمامی نوبتهای آزمونی کامل همگن بوده و از مشابهت بسیاری برخوردارند. با پاسخگویی به سؤالات درخواهید یافت که برای مثال گزینه و کلمه‌ای که در سال مشخصی برای گروه مدیریت طرح شده بود، دو سال بعد مورد سؤال گروه مهندسی عمران بود. حتی در سالهایی بوده که کلمه‌ای خاص در تمام نوبت‌های آزمونی آن سال با معانی مختلف تکرار شده است. اینها اهمیت مطالعه سؤالات سایر گروهها را نشان میدهد و این مرور مکرر سبب ارتقای دامنه لغات شما برای پاسخگویی به سؤالات کنکور سالهای آتی خواهد بود. در کنکور دکتری نیز وضع به همین قرار است. یک نفر طراح، تمامی سوالات دو گروه آزمونی دکتری را طرح می‌کند پس برای درک دید طراح، باید به سوالات هر دو گروه آزمونی پاسخ داد.

آیا به جز جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین، برای واژگان لازم است کتاب دیگری بخوانم؟

به اعتقاد نویسندگان کتاب، خواندن این کتاب برای زبان عمومی کنکور ارشد و دکتری کاملا کافی است. در کنکور، زدن درصد بالای 80 کاری بسیار دشوار است. بدبن معنی که خواندن کتابی دیگر در این راستا برای افزایش دامنه لغات ریسک بالایی نسبت به زمان صرف شده خواهد داشت و خواندن یک منبع کفایت می کند. برای درصد بالا، پیش‌زمینه فرد و دانشی که از قبل دارد، کمک بیشتری خواهد کرد تا خواندن منابع معتدد و سردرگم شدن دانشجو.

این ریسک وجود دارد که به مطالعه چندین کتاب دیگر بپردازید اما درصد شما ارتقا نیابد، اما اگر روند کنکور تغییر محسوس یا عجیب و غریبی ننماید شما قادر هستید تا به طور متوسط حداقل 9 تست از 10 تست لغت را پاسخ دهید. ممکن است 3000 لغت دیگر از سایر منابع بخوانید و این 9 تست به 10 تست برسد اما ریسک این خواندن و صرف زمان، منطقی به نظر نمی رسد.

آیا لازم است تمام مترادفهای موجود در جلد اول را حفظ نمایم؟

پاسخ رو به دو دسته تقسیم میکنیم:

1. زمان کمی دارید و یا پیش زمینه زبان شما قوی نیست:

کلا مترادف نخونین. خیلی ساده و خلاصه گفتیم. از مترادف بگذرید. این بهترین تصمیم برای شما در این شرایط هست.

2. زمان زیادی دارید و یا پیش زمینه خوبی در زبان دارید:

تا جایی که توانسته ایم، سعی در آن شده است تا مترادف لغات یا کلماتی ساده باشند یا کلماتی که در کتاب تکرار شده اند؛ گرچه احتمالا برخی از لغات اندکی دشوارتر هستند. توصیه می شود در دور اول مطالعه تنها مترادف های ساده تر را حفظ نمایید و اگر زمان برای مرور بیشتر داشتید؛ به سراغ مترادف های دشوارتر روید.

در بخش زبان عمومی مستقیما از مترادفها سوال پرسیده نمی شود، اما به جهت آنکه یادگیری انگلیسی به زبان انگلیسی سرعت درک را افزایش می دهد، توصیه می شود از مترادفها به صورت کلی صرف نظر نکنید. در بخش زبان تخصصی تمامی رشته ها همواره سوالات مترداف (1 تا 3 سوال) وجود دارند که با دانش مترادفهای کتاب زبان عمومی زیر ذره بین قابل پاسخگویی است.

برای مثال، مترادفهای کلمه linger شامل wait, stay, remain هستند. هر سه این لغات بسیار ساده اند. نیاز نیست وقتی کسی از شما پرسید مترادف linger چیست، هر سه کلمه را فورا به او بگویید!! دانستن یکی از آنها نیز کافی است. گرچه اگر کسی از شما پرسید آیا stay و remain هم معنی هستند، مطمئنا به سرعت پاسخ می دهید: بلی… حال برای کلمه loom سه مترادف emerge, appear, soarرا داریم. شاید شما بگویید دو مترادف اولی ساده تر هستند و سومی دشوارتر. در دور اول مطالعه همان دو مترادف ساده را یاد بگیرید و در زمان مرور سراغ مطالعه سومین مترادف بروید. پیش از این سابقه داشته است که از مترادفهای موجود در کتاب، تست طرح شود اما تعداد این سوالات به نسبت انگشت شماره بوده است.

پس مترادفها را سخت نگیرید تا خواندن زبان برایتان ساده تر شود. هیچ وقت نیز از یادگیری زبان انگلیسی به زبان انگلیسی فرار نکنید و سعی داشته باشید حتما و فقط از دیکشنری های زبان اصلی استفاده کنید تا از لغت نامه های موجود فارسی.

آیا لغات را بر اساس ترتیبشان حفظ کرده‌ایم؟ چرا این مشکل رو داریم؟

هر لغتی رو که خوندین، یه کاغذ سفید کنار دستتون بذارید، بعد از اینکه معنیش رو درست گفتید، بدون نگاه مجدد بهش، سعی کنید لغت رو به انگلیسی روی کاغذ بنویسید، همینطور (ترجیحا با صدای بلند) تلفظش کنید. (لغتی که معنیش رو درست بگید، بتونید بنویسیدش و تلفظش رو صحیح بفهمید بدون شک تو ذهنتون باقی مونده) ؛ خدا رو شکر ویرایش جدید جلد 1 زبان زیر ذره بین تلفظ همه لغات کنکور ارشد و دکتری رو داره.

اگر یکی از اینها درست نبود، مثلا نتونستید لغت رو بنویسید یا تلفظش رو غلط گفتید، حق ندارید تیک بزنین. یعنی اون لغت رو ممکنه توی متن بعدا ببینید و خیلی ساده با لغت مشابهش اشتباه بگیرید. پس یه کاغذ به فرآیند یادگیری لغتتون اضافه کنید و دست به قلم شید. شدیدا تاثیر مثبتش رو حس خواهید کرد و شانس فراموشی کاملا کاهش پیدا می کنه. (اینجوری مطمئن هستید هرچیزی که تیک خورده، حقش بوده واقعا!)

فایل صوتی زیر، خیلی کامل‌تر بهتون میگه باید چی کار کنین:

من لغات رو حس میکنم بر اساس ترتیبشون حفظ شدم. چرا اینجوریه؟ چی کار کنم؟

بهتره بررسی کنیم چی کارا نکردین که این حس بهتون دست داده… فایل صوتی زیر رو از دست ندین.

دانلود فایل صوتی بالا

معنی تمام کلمات را می فهمم، اما نمی توانم جمله را ترجمه کنم! مشکل از کجاست؟

مشکل از عدم تسلط شما به گرامر است. شما قصد ساخت خانه ای دارید، آجر آن واژگان است، آیا بدون سیمان می‌توان این آجرها را تبدیل به خانه نمود؟ طبیعتا گرامر حکم سیمان را برای آجر دارد و منطق شکل گرفتن یک جمله به دانش گرامر وابسته است.

پس برای شما توصیه می شود اول گرامر را بخوانید و پس از تسلط به ساختار آن سراغ ترجمه بروید. این بدین دلیل است که شما هنوز صفت را از قید، اسم را از فعل و حروف ربط و اضافه را از هم تشخیص نمی دهید و بدون این درک قادر به ترجمه صحیح نخواهید بود.

من چاپ قدیم جلد 2 را دارم، آیا لازم است که حتما چاپ جدید را نیز تهیه کنم؟

اگر ویرایش سوم و یا چهارم را دارید، برای مطالعه کنکور ارشد کفایت است. اگر چاپهای قدیمی‌تر را دارید، تغییرات به حدی بوده است که خرید آخرین ویرایش کاملا منطقی است.

آیا خواندن جلد دوم برای گرامر کافیست؟

صد در صد. جلد دوم کتاب زبان عمومی زیر ذره بین، تنها کتاب گرامری است که بر مبنای پاسخگویی به کلوزتستهای کنکور ارشد طراحی شده است. سایر کتب زبان عمومی ارشد مبنای خود را آموزش زبان قرار داده اند یا به ذکر نکات بسنده کرده اند. ما در این کتاب سعی نموده ایم تا شما را با ساختار جمله آشنا کنیم و در روند جمله درگیر نماییم. این برای اولین بار است که ذره بینی بر روی تستهای گرامر قرار داده شده و موشکافانه گزینه های صحیح و غلط کنکور تحلیل شده است.

بدون شک تنها با خواندن این کتاب به سادگی قادر خواهید بود تا به حداقل 4 تست از 5 تست گرامر پاسخ دهید. خود شما با خواندن کتاب بر این موضوع صحه خواهید گذاشت. زمان یکساله صرف شده برای نگارش این جلد، گواهی بر این مدعاست.

آیا می توان به تلفظ لغات جلد اول کتاب دسترسی داشت؟

پاسخ شما مثبت است. زبان عمومی زیر ذره بین برای اولین بار در ایران، اقدام به انتشار فایل صوتی کتاب نموده است. ما به ازای تمامی لغات انتهای کتاب، فایل صوتی با صدای مولف تهیه نموده ایم و آنها را به رایگان در اختیار شما قرار داده ایم. برای دانلود این مجموعه فایل صوتی درس به درس، کافی است به صفحه پشتیبان کتاب مراجعه کنید که در داخل کتاب معرفی شده است.

آیا آمار دقیقی از تعداد تکرارهای کتاب دارید؟ مثلا چند لغت 2 بار در کنکور تکرار شده است؟

بر مبنای جلد اول زبان عمومی زیر ذره بین که برای اولین بار در ایران، اقدام به انتشار لغات کنکور به همراه تعداد تکرار آن در 8 سال گذشته نموده است، اعداد دقیق زیر از نتایج تحلیل واژگان حاصل می شود:

657 لغت کتاب بدون تکرار هستند و پیش بینی می شود در کنکورهای آتی مطرح شوند. 929 لغت با یک بار تکرار، 287 لغت با دو بار تکرار، 122 لغت با سه بار تکرار، 60 لغت با چهار بار تکرار، 42 لغت با 5 بار تکرار و 56 لغت بیش از 5 بار در ادوار مختلف تکرار شده اند.

خواهشمند است در صورت استفاده از اعداد و ارقام بالا در سایر سایتها، حتما نام کتاب به عنوان مرجع تکرار ذکر گردد.

تعداد کامنتهای این صفحه بیش از 2700 عدد است. برای مشاهده کامنتهای قدیمی تر از دکمه کامنتهای قدیمی تر استفاده نمایید.


ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا با آخرین مطالب و آموزشهای رایگان آشنا شوید. 


Instagram-General-English-زبان-عمومی

2,874 کامنت برای پاسخ سوالات متداول دانشجویان در مورد زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

  1. لیلا نیروزفر

    سلام . وقت بخیر

    من جلد ۱ و ۲ رو دارم . برای کنکور دکترا فقط کتاب دکترا رو بخرم بعلاوه اینایی که دارم کافیه ؟ اگر نیست دیگه کدوم کتاب لازمه که تهیه کنم ؟ با تشکر

  2. زهرا

    سلام وقت بخیر… من زبان تا کتاب امرکین ۲خوندم خودتون تدریس. کلاس. دارین؟ یا موسسه ای  ک اموزش انلاین باشه و تدریس عالی باشه و هزینه مناسب باشن… تو شهر خودممون هر اموزشگاهیی میرم مطالبی هم ک یادم بوده یادم میره….کارشناسی مدیریت بازرگانیم ..

    • سلام حضور شما. من خیلی ساله ایران نیستم و اطلاعی از موسسات ایران ندارم حقیقتا. اما حتما سرچ کنید موسسات مناسب پیدا میشن.

  3. عرفان طاهری

    سلام خسته نباشید
    فایل اکسل tick8 به من اجازه تغییر جداول آبی رو نمیده
    بعد اینکه تاریخ امروز رو هم اشتباه میزنه

  4. تینا

    سلام علیکم.

    باوجود مطاللعه بسیاااار جدی و زیاد و حفظ لغات فراوان، و…، در آزمونmsrtبخش لیسنینگ را از دست میدهم. ممکنست اشکال کار و راه حلش را بفرمایید. باتشکر.

  5. somo

    سلام وقتتون بخیر، میخوام امسال کنکور ارشد(۱۴۰۳)شرکت کنم و تنها سه ماه فرصت برای خوندن دارم آیا میرسم دو کتاب واژگان و گرامر زیر ذره بین رو بخونم؟ برای زبان تخصصی رشته تربیت بدنی چه کتابی پیشنهاد میکنید؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. مهیار ابوالفضلی

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت مجموعه ی قدرتمند زیر ذره بین٫ جسارتا خواستم بپرسم شما برای کسایی که میخوان برای آزمون آیلتس خودشون رو آماده کنن هم برنامه یا کتابی دارید یا خیر فقط برای کنکوری ها رو پوشش میدید؟ ممنون

    • سلام حضور شما
      جلد ۱ زبان زیر ذره بین حتما برای تمام آزمونها هست. شما هم میتونید از جلد ۱ برای تقویت واژگان خودتون استفاده کنید. برای سایر مهارتها، پیام پین شده در کانال تلگرام ما رو بخونین
      t.me/generalenglish

  7. ST

    سلام، من قصد شرکت در کنکور دکتری سال بعد رو دارم، جلد ۱ و دکتری رو الان تهیه کنم یا تابستان ویرایش می خورند؟ ویرایش جدید چه زمانی منتشر میشه؟

    سال ۹۶ کنکور ارشد داشتم و با ویرایش ۴ زبان رو ۸۸ درصد زدم، اون سال تمام لغات کتاب رو داخل دفترچه های تیک ایت گاج برای خودم نوشته بودم، پیشنهاد نمی کنید همونا رو مجدد دوره کنم و کتاب جدید تهیه نکنم؟

  8. مهدی قربانی

    سلام من جلد گرامر رو خریدم تو کتاب نوشته تست های هر فصل رو با کیو آر کد برید تو تو سایت دانلود کنید .من هر چی گشتم صفحه ای که اورده رو پیدا نکردم.لطف میکنید لینک ش رو بگید. ممنون

    • سلام
      اون صفحه گشتنی نیست. فقط با کیو آر کد قابل دسترسی هست. مطابق توضیحات داخل کتاب انجام بدین و اگه نشد به آیدی تلگرامی که همونجا معرفی کردیم پیام بدین.

  9. saleh

    سلام. برای آزمون دکتری، ساده ترین سوالها برای مطالعه چه مواردی هستند؟ حداکثر ۲۰ درصد (۶ سوال) نیاز دارم. ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام
      سوال ساده و سخت رو کسی میتونه تشخیص بده که زبان خونده باشه
      کسی هم که زبان خونده دیگه براش سطح سوال مطرح نیست. برای همین سوال شما از دید من نادرسته.
      خواستید درست بخونین، این برنامه است
      t.me/generalenglishplan/1

  10. alireza

    با سلام

    ویرایش کتاب ها با توجه به کنکور ۱۴۰۱ ، کی به بازار میاد یا این که قرار نیست فعلا ویرایش جدیدی از اون ها منتشر بشه ؟

    چون من دو کتاب دکترا و گرامر رو با توجه به آخرین کنکور ( یعنی ۱۴۰۱ ) میخواستم ولی در سایت شما ، آخرین آپدیت اون برای کنکور ۱۴۰۰ بود.

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام حضور شما
      کتاب دکتری و گرامر رو نباید با هم بخرید. اگه ارشدید جلد ۲ و اگه دکتری هستید دکتری رو بگیرید
      ویرایش جدید جلد ۲ اومده و دکتری یه ماه بعد میاد

  11. Amir

    با سلام و خسته نباشید.برای زبان عمومی ارشد آموزش زبان بخش لغات چه منابعی پیشنهاد می کنید.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام حضور شما
      جلد ۱ زبان زیر ذره بین بدون شک برای شروع توصیه میشه.
      پایه خیلی خوبی میسازه. بعدش منابع خود رشته زبان. مثلا کتاب پوران پژوهش. یا میتونین منابع تکمیلی برای جلد ۱ رو بخونین مثل ۱۰۰۱ یا ۵۰۱ که در تلگرام ما هستند.

  12. سمیه

    سلام چطور میتونم فایل صوتی کتاب واژگان جلد۱ دانلود کنم

     

    • سلام
      باید صفحه پشتیبان کتاب برید که در مقدمه مشخص شده. فقط با اسکن QR code میتونین بهش دست پیدا کنین. توی سایت بگردید پیدا نمیشه چون مخصوص دارندگان کتاب هست.

  13. منصوری

    سلام

    وقت بخیر

    کلاس آنلاین تافل برا دارید؟

    برا آزمون تافل دانشگاهها و دفاع رساله میخوام

  14. H.E

    با سلام و عرض خسته نباشید.

    برای بخش گرامر زبان عمومی ارشد، گروه منحصراً زبان، جلد دوم کفایت میکنه یا نه؟

    • سلام
      جلد ۲ برای رشته زبان نوشته نشده اما میتونین استفاده کنین. حیلی جامع هست و از بسیاری کتابهایی که منحصرا برای رشته زبان نوشته شدن توضیحات کاملتری داره. هرچند باید دقت کنین که تستهای رشته شما رو نداره و تستها رو از جای دیگه باید بزنین.

  15. الهه

    سلام خدمت آقای جهانشاهی عزیز ، وقتتون بخیر، من رشته مکانیک هستم و برای کنکور ۱۴۰۱ آماده میشم ، تعداد دروسی که باید مطالعه کنم بسیار زیاد هست (۱۲تا درس) اول قصد داشتم  زبان رو مطالعه کنم و دو جلد ۱ و ۲ زیرذره بین رو تهیه کردم ، اما بعدش با دیدن تایمی که ازم میگیره و حجم کتابها یکم ترسیدم و فهمیدم اصلا زمان کافی برای خوندن هردو کتاب رو ندارم ( چون سطح زبان و دانش لغاتم تقریبا در حد کنکور کارشناسی هست نه ارشد) اگر فقط جلد ۱ زیر ذره بین رو مطالعه کنم مشکلی  برای زدن تست های واژگان و زبان تخصصی نخواهم داشت؟

     

  16. ارس

    سلام جناب دکتر

    من دانشگاه ی میخونم که پایان نامه باید به انگلیسی باشه. منم میخوام کتابهای longman writing series رو مطالعه کنم. نظرتون چیه؟؟کتابهای مناسبی هستند؟؟ توصیه دیگه ای هم دارید که writing قوی و مناسبی داشته باشم؟؟

    سپاس

    • سلام
      والا یخرده تجربی هست نوشتن آکادمیک. من اینجوری یاد گرفتم و با کمک اساتیدم. بهترین راهش خوندن مقالات هست و درس گرفتن از اونا. از اون سمت باید دامنه لغات عمومی قوی، گرامر عالی داشته باشید. این دو تا هم باید سرمایه گذاری کنین براش. خوندن کتاب رایتینگ خوبه اما مثل تجربه مطالعه مقالات و آموختن ازشون نمیشه.

  17. رضا حبیبی

    سلام روزتون بخیر .برای قسمت زبان تخصصی مکانیک با چه مرجعی پیش برم استاد؟

    • سلام حضور شما
      من منبع خاصی نمیدونم حقیقتا. اما منبعی رو تهیه کنین که
      ۱٫ پاسخ کنکورهای ارشد رو از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ به صورت کاملا تشریحی با ترجمه درست داشته باشه
      ۲٫ آموزش لغات تخصصی رشته تون هم داشته باشه
      ۳٫ اگه تست تالیفی هم داشت یا متن تخصصی اضافی که چه بهتر

  18. fakharmanesh

    سلام دکتر جان می خواستم بپرسم اگر بخام زبان از پایه شروع کنم تا پیشرفته برسونم نه فقط برای امتحان ارشد میخواهم یه زبان فوق العاده داشته باشم که بتونم در شرکت های عالی کار کرده و ازش لذت ببرم من قم زندگی می کنم و چندین باری اموزشگاه رفتم ولی نتیجه نگرفتم تجربه اموزشگاه های بی محتوا و همچنین خسته کننده داشته ام میشه راهنماییم کنید که زبانم را به لول عالی برسونم کلاس انلاین ها نمیدونم چه اموزشگاهی شرکت کنم کدام استاد میشه راهنماییم کنید که یه بار برای همیشه زبانم را تکمیل کنم

    • سلام حضور شما
      توصیه من جلو اومدن با برنامه آموزشی موجود در کانال تلگرام برنامه ریزی رایگان هست
      generalenglishplan
      از مطلب اول که پین شده بیاید جلو.

  19. مرتضی

    سلام، خسته نباشید
    من دیروز سه جلد کتاب زبان رو خریداری کردم، ایشالا کی به دستم میرسن؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top